Posted on

ADHD ותפקודי ניהול/ ראובן סדן (חלק 1)


מאמר זה  מבוסס על עבודת הגמר לתואר שני בייעוץ חינוכי שהוגשה באוקטובר 2009 , ברצוני גם להודות לד"ר עופר תמנע שסייע לי במאמר מתורגם של פרופ' תום בראון, שהינו חלק מעבודת הדוקטורט של עופר בנושא תפקודי הניהול.

אני מאמין שתפקודי הניהול  נותנים את ההסבר המקיף והיסודי ביותר לקשיים של צעירים ומבוגרים עם ADHD  . באמצעותם ניתן להבין את הקשיים ויותר מכך למצוא דרכים יעילות יותר להתמודד אתם.

בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 הועלתה תיאוריה אשר משנה את המיקוד וההבנה של ADHD

לעומת האפיונים שעלו מספר האבחנה והסטטיסטיקה של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. תיאוריה זו ממקדת את קשיי הפרעת קשב והתנהגות כנובעים מליקויים בפונקציות הניהוליות ( בארקלי 1997 ; בראון 2005). היא מבוססת על מחקרים קודמים שקישרו את הפרעת הקשב עם קושי במנגנון וויסות התנהגות ומתיימרת להציע מודל מקיף נוירופסיכולוגי הקושר את הפרעת הקשב לליקויים בתפקוד  האונה הקדמית של המוח. יחד עם זאת בארקלי מסייג את התיאוריה כמחייבת מחקרים נוספים שיאשרו או יפריכו אותה.

המושג 'תפקוד ניהולי' מתאר מערכת יכולות לשליטה ובקרה על התנהגויות ויכולות אחרות. תפקודים ניהוליים הכרחיים עבור התנהגות מכוונת מטרה. הם כוללים את היכולת ליזום ולהפסיק פעולות, לבקר ולשנות את ההתנהגות בעת הצורך ולתכנן את ההתנהגויות העתידיות בהיתקלות עם משימות וסיטואציות חדשות. תפקודים ניהוליים מאפשרים לנו לצפות את התוצאות ולהתאים עצמנו למצבים משתנים. היכולת ליצור רעיון ולחשוב באופן תמציתי נחשבים פעמים רבות כמרכיביה של הפונקציה הניהולית.

תפקודים ניהוליים מאפשרים לאנשים להימנע מהתנהגויות בלתי ראויות. אנשים בעלי תפקודים ניהוליים דלים נתקלים תכופות בבעיות בקשרים עם אנשים אחרים. זאת משום שהם עלולים לומר או לעשות דברים מוזרים או הפוגעים באחרים. רוב בני האדם חווים דחפים לומר או לעשות דבר מה העלול לסבך אותם בצרה, כמו הערה מינית המופנית כלפי אדם זר, תגובה שלילית להופעתו של אדם או העלבת דמות סמכות כמו בוס או שוטר; אך לרוב אנשים אין בעיה להדחיק דחפים אלו. כאשר תפקודי הניהול לקויים, דחפים אלו עלולים שלא להיות מודחקים. על-כן, תפקודים ניהוליים הם מרכיב חשוב גם ביכולת ההשתלבות בחברה.

בארקלי (Barkley 1997) העלה לראשונה את נושא תפקודי הניהול והציג מודל תיאורטי, שמקשר בין  חוסר בוויסות התנהגות או אימפולסיביות לבין ארבעה תפקודי ניהול נוירופסיכולוגיים, התלויים בו לצורך ביצוע אפקטיבי של משימות יומיומיות: זיכרון עבודה; וויסות עצמי של העלאת   מוטיבציה ושמירה עליה; הפנמה של שפה  ושחזור (אנליזה וסינתיזה של התנהגות).

בהרחבה ל-ADHD, המודל מניח ש-ADHD עשוי להיות קשור עם לקות משנית בארבע  היכולות הניהוליות האלו והשליטה המוטורית שהן מאפשרות. בארקלי  סוקר עדויות לכל אחד ממימדי התפקוד האלו ומוצא אותם במחסור גדול אצל מבוגרים וצעירים עםADHD . המודל של בארקלי מניח שהקושי העיקרי ב- ADHD הוא מחסור הקשור בוויסות תגובה.

תום בראון (2005) מרחיב ומשלים את גישתו של בארקלי ביחסו את תפקודי הניהול למימדי הקשב. קשב לדבריו הוא פעולה מסובכת ורבת פנים של המוח. לקשב תפקיד מהותי במה שאנו תופסים, זוכרים, חושבים, מרגישים ועושים. פעולת הקשב אינה פעולה בודדת של המוח. התהליך המתמשך של הקשב מערב ארגון והצבת סדרי עדיפויות, מיקוד ושינוי המיקוד, ויסות הערנות, קיומו של מאמץ מתמשך, וויסות מהירות העיבוד של המוח והפלט שלו. הוא גם מערב ניהול כעסים, שליפת עובדות, שימוש בזיכרון קצר טווח, ופעולת בקרה וויסות עצמי.

בראון מציג 6 מקבצים של תפקודי ניהול. כל מקבץ הוא מעין סל המכיל פעילויות קוגניטיביות מקושרות אשר תלויות ופועלות באופן מתמשך עם האחרות, בדרכים המשתנות תדיר. יחדיו מתארים מקבצים אלו את תפקודי הניהול, כלומר מערכת הניהול של המוח.

1.אקטיבציה : מקבץ זה מכיל את הפעולות הקוגניטיביות כמו: ארגון זמן, קביעת סדרי עדיפויות, והתחלת פעילות. בדרך כלל רבים מקשרים בין ADHD להתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיביות המתאפיינת בכך שאנשים הלוקים בה ממהרים לדבר או לפעול. במקבץ זה דוקא הקשיים בהתחלת משימות הם מוקד תלונתם של אנשים הסובלים מתסמונת ADHD.

2.מיקוד: מקבץ הכולל את הפעילויות הקוגניטיביות של מיקוד, שימור והפניית קשב למשימה.

אנשים בעלי ADHD מדווחים תכופות על קושי כרוני במיקוד, בשימור או בהסטת הקשב שלהם כנדרש בלימודים, בעבודה, באינטראקציות חברתיות, ובמטלות יומיומיות אחרות.

3. מאמץ: כולל את התכונות של: ויסות הערנות, שימור מאמץ ומהירות עיבוד.
רבים מהלוקים ב-ADHD מדווחים כי הם הופכים תכופות לישנוניים מאוד – עד כדי קושי עצום להשאיר עיניהם פתוחות, כאשר עליהם לשבת בשקט. בדרך כלל הדבר אינו מהווה בעיה כאשר הם פעילים פיזית או עוסקים בשיחה ערה, אך הדבר עלול להערים קשיים רבים כאשר הם מנסים להקשיב להרצאה או להשתתף בישיבה ממושכת.הדבר קורה גם בנסיעות ארוכות בדרך חד גוונית. אנשים אלה אינם מסוגלים להישאר ערניים אלמלא הם עוסקים באופן פעיל בהתנהגות המספקת משוב יציב, מוטורי, חברתי, או קוגניטיבי.

Posted on

נגישות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בהפועל תל אביב

נושא הנגישות הוא נושא שמתפתח מאד ומעניין אותי מזוויות שונות, אתמול בערב התחבר נושא הנגישות לנושא מתחום אחר לגמרי שמעניין אותי והוא אהדת קבוצת כדורגל .

שנים רבות אני אוהד את קבוצת הכדורגל של הפועל תל אביב, אבל אתמול בערב נתקלתי במשהו שגרם לי גם להתרגש ולהתגאות בכך. נתקלתי בבלוג של אוהדי הקבוצה העוסק בנגישות של מגרשי הספורט לאוכלוסיות עם מוגבלויות. בבלוג מצורף גם סרטון מרגש על פעילות להנגשת משחק כדורסל לילדים עוורים מומלץ להיכנס

http://red-fans.com/newblog/?id=3044

אין ספק שיש כאן יוזמה ברוכה ואני חושב שראויה לחיקוי.

Posted on

adhd וכספים

ADHD וכספים

זהו סיימנו עם המצות והמופלטות. בשבוע הבא נעסוק באחד הנושאים החשובים והכאובים למבוגרים עם ADHD , ההתנהלות הכספית.

כמי שיש לו בעצמו מה לשפר בנושא הרגיש הזה, למדתי מניסיוני האישי ומניסיונם של המתאמנים שלי  שנושא ההתנהלות הכספית הוא תחום חולשה אצל רבים מאתנו, השילוב של קשיי הקשב וההתארגנות מול תשלומים לגורמים שונים החל מחשבונות (חשמל, ארנונה, מיסים, וכו') דרך קנסות על חניות, הקושי בניהול מסודר של הכנסות והוצאות הבית ו/או העסק כל אלו מושפעים במידה רבה מקשיי הקשב.קשיים אלו גורמים למבוגרים רבים עם ADHD ליפול לא פעם בתחומים אלו. גם בארקלי במחקרו האחרון מתייחס לנושא הניהול הכספי כאחד התחומים הבולטים בהם מתקשים מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. בהרצאה הקרובה נתייחס לנושא זה, נציג את התחומים שחשוב לדעת, ניתן טיפים פשוטים ומעשיים להתמודדות יעילה יותר בתחום זה.

המומחה אתו אנהל את השיחה הפעם הוא סולי ענף, סולי בוגר לימודי כלכלה הקים בראשית דרכו חברת מחשבים, בהמשך עבד בבנק הפועלים, היה סמנכ"ל כספים בחברת נדל"ן ובשנים האחרונות בעל משרד ייעוץ לעסקים.

כמו כן כתב ספר "אינטליגנציה עסקית" אשר יצא לאור בשנת 2010 בהוצאת אמציה.

הרצאה 16 הנושא:כספים וכלכלת משפחה עם ADHD יום ה' 22/4/10 שעה 21:00

מרצה: סולי ענף יועץ לעסקים קטנים,

מנחה ומראיין –  ראובן סדן מנכ"ל ICA מ"א בייעוץ חינוכי, מאמן מתבגרים, מבוגרים ויזמים עם ADHD

המתעניינים מוזמנים להירשם.במייל  ica-rr@zahav.net.il

עם הבקשה אני רוצה להירשם להרצאה מספר 16

ביום ה'  22.4.10,ובציון השם. אנו נחזיר לכם לינק עם פרטי ההרצאה.