Posted on

אנשים עם ADHD נמנעים מתקשורת ומשלמים מחירים

במהלך השנים מצאתי שאנשים עם ADHD ( אולי לא רק, אבל אני אתייחס הפעם לאלו הסובלים מADHD ). נמנעים במקרים שונים לייצור קשר בנסיבות מסוימות ונפגעים כתוצאה מכך.
דני מתאמן שלי לפני מספר שנים קבע פגישת ראיון עבודה בירושלים ביום מסוים בשעה 11 בבוקר, יום לפני הפגישה הוא החליט עם עצמו שהפגישה נקבעה ל12, הוא נמנע מלהתקשר כדי לבדוק מה השעה שנקבעה והגיע בשעה 12 לירושלים( הגיע מאזור השרון נסיעה של שעה לפחות). ואז התקשר כדי לקבל את המיקום המדויק, המראיינת שאתה קבע, מאד כעסה, היא אמרה שהם קבעו ל11, שהיא לא יכולה להיפגש וזה לא רציני מצידו של דני. בכך נסתם הגולל על אופציית התעסוקה הזאת.
גם מנהלים עם ADHD מתקשים לתת הנחיות ברורות ולדרוש מעובדים לבצע משימות.( גם כשהם עושים זאת הם מפספסים פרטים חשובים ומקשים על העובד להבין ולבצע את המצופה ממנו).
ההתנהגות הזאת שנתקלתי בה פעמים רבות אצל חברים ומאומנים עם ADHD , הינה אחד המוקשים בחיינו, נראה שהיא נובעת משילוב של בישנות, קושי במיומנויות חברתיות, " לא נעים לי- כפי ששנים רבות אמרתי אני עצמי לאשתי במצבים מסוימים", רתיעה מהאנרגיה הכרוכה בתקשורת במצבים מביכים /מורכבים.
אז מה עושים קודם כל חשוב להיות מודעים, לקושי ולמחירים, ואז לנסות לפתח את שריר ההתמודדות עם ה"לא נעים".

Posted on

לג'סיקה יש ריקוד עידוד יומי המתאים לילדים ולמבוגרים !!!

, כי לכולנו יש את אותו שיח ביקורתי ושלילי העובר בנו מדי פעם, הדרך הטובה ביותר לאמן את עצמך, היא להגיד לעצמנו משהו מחזק מול הדיבור הפנימי השלילי שלוקח אותנו למטה.אתה רוצה שדברים ישתפרו , התחל לדבר חזרה

Posted on

קריירה ותעסוקה בADHD

הקריירה היא באופן מסורתי סדרה רצופה של משרות המרכיבה את חיי העבודה של אדם מסוים. אפשר שתהיה לאדם קריירה בספורט או קריירה מוסיקלית, אך לעתים תכופות 'קריירה' במאה ה 21 מתייחסת לסדרה של עבודות או משרות בהן האדם מרוויח את  לחמו(מתוך ויקיפדיה).

בהקשר של ADHD המונח קריירה חשוב שבעתיים כי כדי שאדם עם הפרעת קשב יצליח בתעסוקה חשוב למצוא את השילוב של תחומי ההתעניינות, האישיות( כולל תחומי החוזק והחולשה) , התחומים שבהם הוא טוב מקצועית, והתחומים שמעניינים אותו.

בבחירת קריירה חשוב לבדוק כיוון של יזם עצמאי או שכיר, הרבה מבוגרים עם ADHD מגיעים לכיוון של תעסוקה כעצמאים, זה הגיוני כי הם מתקשים להשתלב במסגרות, הם לא אוהבים לעבוד תחת מרות של בוס, הם בעלי אופי של יזמים, בעלי חזון ויש להם תעוזה המפחיתה את החששות המאפיינים מבוגרים אחרים. הצלחתם של יזמים עם ADHD תלוייה בפרמטרים שונים. בהתאמה של תחום היוזמה לכישורים ולנטיות שלהם, ביכולתם לזהות את מוקדי החולשה ולמצוא להם פיצוי. לדוגמא יזמים שיש להם קושי עם ביורוקרטיה בניהול חשבונות של העסק טוב יעשו אם יעבירו את הטיפול בנושא לאיש מקצוע המתמחה בהנהלת חשבונות.

נושאים מרכזיים שחשוב למבוגרים עם ADHD להתייחס אליהם בעבודה

קושי 1:קושי עם משימות ספציפיות

חוסר עקביות,פספוס פרטים,זמן ושינוי .לפעמים אנשים עם ADHD מפספסים פרטים חשובים של משימה חדשה, הם "מצמצו " כאשר ניתנו ההוראות, וכך הם אינם בטוחים איך לבצע את העבודה. גרוע מזה הם לא יודעים מה הם פספסו, הם חושבים שהם קלטו הכל, אבל הם לא.

אנשים עם ADHD זקוקים לפי 2-3 יותר זמן לבצע דברים לעומת אחרים.הם נוטים להיות עובדים מסורים, והם עשויים להשקיע זמן נוסף כדי להשלים את המשימה אבל זה לוקח להם יותר זמן. הם קוראים פעם שנייה כי לא הפנימו בפעם הראשונה, או שהם יצטרכו לחשב שנית כי התבלבלו באמצע.

שינויים הם במיוחד קשים ומאתגרים. להפסיק משימה אחת כדי להתחיל  משימה שנייה היא משימה קשה עבור אנשים עם ADD , הם זקוקים לעוד זמן כדי לעבור ממשימה למשימה.

איילת היתה מזכירה של בוס עם ADHD יצירתי, היא ענתה לטלפונים, תייקה והדפיסה, כאשר אחד הרעיונות שלו הצליח והוא פרץ עם העסק לרמה גבוהה, עם עובדים רבים ומערכת מורכבת יותר, היא הלכה לאיבוד ועזבה.

הדוגמה הזאת מציגה שני מצבי תעסוקה מנוגדים לאנשים עם ADD  לבוס היה החופש לחלום ולבצע הוא הקיף את עצמו עם אנשים שהתעסקו בפרטים הקטנים. הADD שלו עזר לו בעבודה .

אבל איילת היתה ברמה שהיא היתה חייבת לשים לב לפרטים הקטנים, כאשר העסק גדל, נוצרו יותר מדי פרטים מכדי שתוכל להשתלט עליהם. היא הגיע לתקרת התעסוקה שלה.

בעייה 2: אבחנה בין עיקר לתפל

כאשר יש לךADHD תמיד יש משהו אחר לעשות. צריך לנקות שולחן, לתייק ניירות, הצמחים זקוקים להשקיה. כל אלו דברים חשובים לעשות, אבל הם עלולים להסיט אותך מהמשימה העיקרית שלך. לפעמים נראה שככל שהמשימה חשובה יותר, כך תדחה אותה יותר, ותמצא את אותם דברים אחרים לעשות . לאנשים עם ADHD  יש בעייה בהערכת משקל החשיבות של משימות – או תפקודי ניהול כפי שקוראים להם הפסיכולוגים. השקיית העציצים יכולה להיות חשובה כמו התקשרות ללקוחות, ולפחות בראש של מישהו עםADD  .

כך תשקה את העציצים, מכיוון שזה ייקח רק שנייה, במקום להתקשר ללקוחות, מה שאתה יודע שייקח שעות. הבעיה היחידה היא שאותן משימות אחרות תמיד קופצות. בעוד אתה משקה את העציצים, תגלה שהכיור זקוק לשטיפה, בעוד אתה לוקח את מגבות הנייר כדי לשטוף את הכיור, אתה תגלה שכמעט נגמרו המגבות. כאשר תלך למחסן להביא מגבות, תגלה שזה הזמן להזמין נייר צילום למכונת הצילום. אתה לעולם לא תגיע לאותם טלפונים.

זוהי הסיבה שאנשי ארגון ממליצים להכין רשימות ולדבוק בהן (אבל לא להוסיף משימות חדשות לרשימה) תתחיל עם מספר משימות בעלות חשיבות בינונית, הם אומרים, אבל תסיים אותן ואז תתרכז במשימה המרכזית. הם גם ממליצים לחלק משימות גדולות לחלקים קטנים כך שתוכל להרגיש תחושת סיפוק מהכנת דף אחד של דוח כמו מחידוד כל העפרונות שלך.

בעייה 3 :קבלת החלטות אימפולסיבית

אימפולסיביות עלולה לגרום לקבלת החלטות פזיזה, והחלטות פזיזות יכולות לגרום נזק לחברה. יש אנשים שקונים בית ביום אחד מבלי לשתף את בני זוגם. אבל דמיינו עובד אשר קונה מכונית לחברה ואז מודיע לבוס, או אחד שהחליט כהרף עין להחליף את תוכנת המחשב. קבלת החלטות היא דבר טוב, במיוחד בעסקים. יש מקרים בהם האימפולסיביות של אדם עם ADHD יכולה לפעול כגישה לפעולה, כגישה של לקיחת אחריות. אבל חברה חייבת להיות מוכנה להחלטות אימפולסיביות שנוצרות מחשיבה בעייתית. במקרים בהם עדיף לחכות קצת, לבחון את המצב, לבחון כמה אפשרויות, לבדוק רעיון עם אחרים בחברה, האדם האימפולסיבי עם ADHD    עלול להיתקל בבעיות.

בעייה 4 :חשיבה נוקשה

מכיון שאנשים עם ADHD מוסחים בקלות , הם לעיתים קרובות מפתחים מסלול פעולה נוקשה. זה נראה שונה מהסגנון הרחפני/חופשי שאתה מצפה, אבל זאת אסטרטגיית התמודדות. אם אתה נעול במערכת שיטתית של עשיית דברים, יהיו לך פחות הסחות. הנוקשות החשיבתית נובעת גם מליקוי בתפקודי הניהול בעיקר בהיפר פוקוס – מיקוד יתר.

הבעייה היא, רוב העסקים פועלים לפי חוק מרפי – אם משהו יכול להיכשל, הוא ייכשל. מצבי עבודה מודרניים מחייבים גמישות כדי להתמודד עם הכדורים הנזרקים אליהם- כמו בג'גלינג .חלק מאנשים עם ADHD הם מצוינים  בחלימה על פתרונות חדשים לאתגרים, אבל אחרים נעולים במערכות החשיבה שלהם ומתנגדים לשינוי.

בעייה 5 :הצורך בסביבה ידידותית

איך נראה מקום העבודה שלך? חזותית, האם הוא קר וחשוף, או יש בו פוסטרים ולוחות שנה על הקירות? איך הוא נשמע? האם הרעשים הם מטרידים, מכונות פועלות, מוסיקה מנגנת ברכות ברקע או בפול ווליום ?

אנשים עם ADHD מושפעים רבות על ידי הסביבה שלהם. חלק לא מסוגלים לסבול רעש או תנועה. אם אנשים נעים ליד השולחן שלך, אתה תתפתה לעצור ולהסתכל. אם יש מוסיקה רועשת, אתה עלול  להיות מוסח על ידה. אבל צרכים סביבתיים הם שונים לכל אחד. איש אחד עם ADHD זקוק לשקט מוחלט, אחר מוסח יותר דווקא על ידי שקט – במחשבתו הוא עסוק בלדמיין מה קורה שם בחוץ. כמה זקוקים לתמיכה של רעש שקט כל דבר ממוסיקה רומנטית עד רעש גלים נשברים על סלעים בחוף. אחרים זקוקים לגירוי של צבעים זוהרים ועוברים ושבים .

סביבת העבודה היא גורם חשוב לשיקול דעת בכל חברה , אבל הוא חשוב במיוחד לאלו עם ADHD . אם הם מצליחים לגייס את האחרים לשתף פעולה ביצירת הסביבה לה הם זקוקים , הם יכולים להיות עובדים אפקטיביים. אבל בחברה לחוצה שיתופי פעולה כאלה בלתי אפשריים , והעובד יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה כדי לנהל את הסביבה שלו/שלה .

בעייה 6 :מנטליות של כשלון

הרבה אנשים עם ADHD סוחבים אתם מטען של כישלונות המשפיע על הביטחון העצמי והערכה העצמית שלהם. שהם מניחים שדברים ימשיכו ללכת גרוע בשבילם. חייהם החלו עם חלומות גדולים , אבל שוב ושוב הם נכשלו בהגשמת החלומות. במהרה הם פתחו מנטליות של כשלון , הם מניחים שהם יכשלו בכל הזדמנות חדשה.

דמיינו את האדם הבלתי מועסק אשר יוצא כל יום לחפש עבודה, רק כדי לקבל דחייה. אחרי כמה זמן הוא/היא ייכנעו ויישארו בבית . "מה הטעם ? " חלק מהאנשים עם ADHD נמצאים בדיוק במקום הזה. בלתי מועסקים ונכנעים. אחרים תקועים בעבודות ברמה נמוכה, עם תקוות מנופצות/מדוכאות  להתקדמות .

זהו הצד העצוב בADHD והסיבה שרבים מאובחנים עם בעיית דיכאון. הם הובסו על ידי העולם האכזר, עולם שנראה תמיד צעד אחד לפניהם, עד שהם מאבדים את רצונם להצליח. והגרוע מכל הם מאבדים תקווה .

בעייה 7 :  תסכול וכעס

אדם עם ADHD , במקרים רבים הוא כמו סיר לחץ, כל התסכולים מחלומות לא ממומשים, משימות לא גמורות, וניסיונות כושלים נזרקו לתוך הסיר הזה, ולפעמים הוא רותח וגולש. זהו הצד המוחצן של הדיכאון. חלק מהאנשים עם ADHD   מכוונים את הדיכאון פנימה ומאבדים תקווה. אחרים מוציאים אותה החוצה וכועסים על כל מי שנמצא בדרכם . הדבר הקטן ביותר יכול להדליק אותם. הם כועסים על אנשים שלא מבינים אותם. הם כועסים על ההסחות שמפריעות להם לעבוד.הם כועסים על בוסים עם ציפיות לא הגיוניות. הם כועסים על המערכת. הם כועסים על עצמם. הם כועסים על אלוהים. ויותר מכל הם כועסים על הדבר הזה שנקרא הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיבות( זה במצב טוב יחסית כשהם יודעים מאיפה נובעים הקשיים ). כעס הוא תגובה טבעית למה שנתפס כחוסר צדק – ויש הרבה חוסר צדק שנתפס על ידי אלו עם ADHD . הם עובדים כל כך קשה, ועדיין זה נראה שהם השיגו מעט. הם ראויים ליותר.

בעייה 8 : התעלמות  מהפוליטיקה במקום העבודה

החיים הם פוליטיים לא במובן השלילי בהכרח אלא במובן של להיות מודע לפוליטיקה במקום העבודה. זה כולל הבנה מה אחרים רוצים לשמוע ולהגיד את זה, לדעת מי בעל כוח ולתת לו כבוד יתר, והעברת המסרים הנכונים לאנשים הנכונים בזמן הנכון.

כל אלו דורשים תפישה ואינטואיציה, יכולת לקרוא את בין השורות של שיחות לזהות את הרמזים בשפת הגוף והערות שנראות שוליות.

רוב האנשים עם ADHD לא עושים זאת, הם בדרך כלל מחמיצים חלקים של אינפורמציה. הם עשויים להיות בעלי תפישה מצוינת לגבי החלקים שהם קלטו, אבל הם עסוקים בהבנת התוכן של השיחה. אין להם זמן לסב טכסט .

כתוצאה, אנשים עם ADHD עלולים להגיב בהערות לא מתאימות. הם עלולים לעבור על חוקים בלתי כתובים. הם עלולים להעליב אנשים בלי לדעת זאת. הם לא רעים, הם פשוט מחמיצים חלק מהאינפורמציה שכל האחרים יודעים.

למשרד יש פוליטיקה. גם למפעלים לבתי ספר וכמעט כל מקום עבודה אחר . יש חוקים לא כתובים בכל מקום, סימנים שאנשים אמורים לקלוט . אבל אנשים עם ADHD עלולים להחמיץ את כל העולם התת קרקעי של אינפורמציה. כתוצאה מכך עלול להיראות כאילו הם לא מתאימים למקום.

בעייה 9 :היפראקטיביות

רוב העבודה המשרדית מבוססת על מודל פיזי פשוט, אנשים יושבים ליד שולחן ועובדים. אבל זה בלתי נסבל לאנשים היפראקטיביים עם ADHD הם יכולים לשבת ליד שולחן ולעבוד למשל 10 דקות, אבל אז הם יצטרכו למתוח את רגליהם. זאת הסיבה שרבים מהאנשים שאמנתי עם ADHD עסקו בתחומים כמו הפקות, טבחות, עריכת וידאו, הפקת אירועים,  הם  העדיפו תחומים שבהם הם יכולים לנוע בחופשיות. הם עשויים לפתוח עסק משלהם, הבנוי בחופשיות שהם דורשים לעצמם. אבל גם היפראקטיביות מנטלית היא בעיה בעבודה. אנשים עם ADHD מוצאים שהמחשבה שלהם רצה מהר מחבריהם לעבודה אם מישהו עם ADHD מנהל ישיבה, הוא /היא עלול לעבור במהירות מנושא לנושא מבלי להגיע לסיכום  של איזשהוא נושא. הישיבות נגמרות בהרבה דיונים ומעט החלטות. משתתפים אחרים בפגישות כאלה מרגישים סחוטים אחר כך. במובן מסוים הם נפגשו עם חוויית הADHD הרבה רעיונות נזקים לאוויר באותו זמן כמו ג'גלינג .

כמשתתפים אנשים עם ADHD יכולים להעלות רעיונות מצויינים אבל להעלות אותם בזמן הלא נכון, בוסים רגישים ירשמו את הרעיונות ויעלו אותם בזמן הנכון. אבל הרבה רעיונות טובים יאבדו כי אף אחד לא היה באותו עמוד.

במקרים מסוימים אנשים היפראקטיביים עם ADHD הם כוכבים חברתיים, רבים מהם טובים עם אנשים. האנרגיה שלהם עושה אותם כייפים להיות אתם, והם נהנים להיות עם אחרים. במשרד או מקום עבודה אנשים אלו יכולים לשפר את האווירה אבל הם גם עלולים להוריד את הפרודוקטיביות של המשרד. ולא רק שלהם אלא גם של אלו שהם מדברים אתם.

שוב רוב הכוכבים החברתיים האלה לא מתכוונים לרמות את החברה שלהם בשעות העבודה , אבל הם מוצאים הצלחה בקשרים החברתיים שמסיחה אותם משולחן העבודה. כל אחד שעובר הם מנסים לקשור שיחה מצליחה. זאת סיבה חשובה למה אנשים עם ADHD מצליחים בתפקידים המאפשרים להם מידה רבה של קשר עם אנשים, הם מנצלים את הצד החיובי של האהבה שלהם לקשרים חברתיים במקום להילחם בצדדים השליליים של עבודה ליד שולחן.

איך להצליח במקום העבודה?

לחפש טיפול – זה אמנם נשמע כמו תקליט שבור אבל הרבה מהבעיות שהעלינו קודם יכולות להצטמצם על ידי טיפול נכון כמו תרופות, ייעוץ, הדרכה התנהגותית ואימון כמובן.

תמצא את המקום שלך יש אספקטים מסוימים של ADHD כמו יצירתיות , חשיבה רחבה, אנרגטיות שיכולים להפוך אותך לעובד מצויין. אספקטים אחרים כפי שראינו יכולים לייצור בעיות . אתה צריך למצוא עבודה שמשתמשת בעוצמותיך ומצמצמת את חולשותיך. זה אולי אומר לעזוב את מקום העבודה ולחפש חברה אחרת. או שאתה יכול לדבר עם אגף משאבי אנוש בארגון כדי שיעזרו לך למצוא בארגון נישה שתתאים לך יותר. או שאתה יכול לדבר עם הבוס כדי שיעזור לך לקבל אחריות אחרת /תחומים אחרים .

הצב ציפיות הגיוניות הרבה מהתסכול של אנשים עם ADHD הוא השילוב של חלומות דמיוניים ומציאות מוגבלת . אתה יכול לראות לאן אתה רוצה ללכת – אתה יכול לראות זאת בוודאי יותר טוב מאנשים אחרים – אבל אתה לא מצליח להגיע לשם. במקביל לכך שאתה פועל לשפר את התוצרים שלך אתה יכול לקחת צעדים להפוך את חלומותיך ליותר מציאותיים .

פתח שיטה של צעדים קטנים ופרסים על מילוי כל צעד

הקף את עצמך באנשים הנכונים המשלימים את היכולות שלך

תארגן את אזור העבודה שלך בצורה שמתאימה לך

תנסה חבר מסייע

אל תתבייש לבקש עזרה

ביביליוגרפיה

נובוטני וויטמן – מבוגרים עם ADHD

Posted on

מעגלי בושה וADHD

בושה בכתה

יוסי יושב בכתה , המורה שואלת שאלה והוא חושב שהוא יודע את התשובה, אבל  לא מרים את ידו, גדי לעומת זאת מרים את ידו ואומר את התשובה הנכונה. בדיוק אותה תשובה עליה חשב יוסי. יוסי מרגיש מתוסכל, חבל שלא הצבעתי, תמיד זה קורה לי, מתי אצליח לצאת מזה.

בושה גרמה לעו"ד מבטיח להפסיד את עבודתו

דני מבוגר עם ADHD , שנתיים אחרי סיום לימודיו, התקבל למשרה מבטיחה במשרד עו"ד  גדול. הוא אהב את התחום המשפטי והיה מבריק בתחום, למרות שבעיות בניהול זמן גרמו לו לעזוב את עבודתו במשרד הקודם. לכן תפקוד טוב בחברה החדשה היה חשוב מאד לצורך הצלחה בקריירה שלו.

דני התבקש לכתוב חוות דעת חשובה, אבל הוא התקשה להתחיל מכיוון שלא היה בטוח איך להשיג את האינפורמציה החשובה. הוא התבייש לשאול מישהו, כך הוא דאג אבל לא עשה דבר.

כאשר הבוס שלו שאל אותו מה קורה עם המסמך, דני שיקר ואמר שהוא עוד מעט מוכן, מכיוון שהתבייש להודות שלא התחיל אותו עדיין. כמובן שהוא נתפש בשקר ופוטר מעבודתו שנית.

ביישנות בקשרים בין גברים ונשים. דנה בחורה צעירה בת  35 הגיעה לשלב שבו חיפשה בן זוג לחיים, באמצעות אתר היכרויות, מצאה את יורם גבר בגילה שנראה  היה שהוא בעל ערכים דומים לשלה ובהחלט בעל פוטנציאל לקשר רציני. לאחר מספר התכתבויות במייל ושיחות טלפון הם קבעו פגישה בבית קפה. מכיוון שדנה כחלק מהיותה ADHD סבלה מקשיים בניהול זמן, היא אחרה לפגישה כשעה, בדרכה לפגישה שכחה לקחת את מספר הטלפון של יורם ולא יכלה להתקשר אליו. היא חזרה לביתה שמעה במשיבון הודעה מודאגת של יורם. מתוך בישנות נמנעה דנה מלהתקשר ליורם להסביר את מה שקרה ולנסות להמשיך ולפתח את הקשר, לאחר מספר ניסיונות כושלים של יורם לייצור קשר, הוא שלח לדנה מסר כואב שהוא מסיים את ניסיונותיו.

במקרה זה יתכן שהביישנות מנעה מדנה קשר זוגי ואולי אף נישואין.

גם בתחום זה, ניתן לשאול מה הקשר לADHD .

ילדים רבים עם ADHD גדלים במשפחות שבהן ביקורת, נזיפות, התקפות אישיות ואיומים בעזיבה הם אירועים יומיומיים.עונשים על ידי מורים וירידות על ידי חברים בקבוצת השווים תורמים לתחושת חוסר ערך. חוויות מסוג זה ביחד עם אישיות מופנמת, שקטה תורמים לגיבוש הסגנון הבישני .

מקריאת ספרות ומניסיון אישי ומקצועי, לדעתי הביישנות מורכבת מתמהיל של תכונות ודרכי התנהלות הכוללים בין השאר: הערכה עצמית נמוכה, מיומנויות חברתיות לוקות, כמיהה לרצות אחרים וקושי לסרב לבקשות עזרה.

להערכתי ניתן למצוא יותר מאפיינים של בישנות אצל ADHD תת הטיפוס הלא קשוב.מאשר אצל תת הטיפוס ההיפראקטיבי.

לסיכום שני תוצרים עיקריים לדעתי נוצרים כתוצאה מביישנות- הימנעות ודחיינות. ואין ספק שהמחיר אותו משלמים מתבגרים ומבוגרים הסובלים מביישנות הינו מחיר יקר.

מה דעתכם אשמח לקבל תגובות סיפורים ותובנות.

Posted on

ADHD ותפקודי ניהול/ ראובן סדן (חלק 2)

ADHD ותפקודי ניהול/ ראובן סדן (חלק 2)

4. רגש: מתייחס לניהול כעסים והתאמת רגשות.

הקריטוריונים לאבחון הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות על-פי ספר האבחנה של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית אינם כוללים פריטים הנוגעים לרגשות. אך עדיין, מטפלים קליניים רבים מדווחים, כי מטופלים עם ADHD מתמודדים עם בעיית שליטה ברגשותיהם. רבים מבעלי תסמונת ADHD מדווחים על תגובות רגשיות שאינן פרופורציונליות לתסכול: פתיל קצר וסף גירוי נמוך.

5. זיכרון: הוא מכיל את התכונות כמו שימוש בזיכרון וגישה להיזכרות.

קשיים כרוניים עם זיכרון מאפיינים גם הם את תסמונת ADHD, אך הליקויים בדרך כלל קשורים ל "זיכרון הפעיל". לזיכרון הפעיל מספר פונקציות. אחת החשובות בהן היא להחזיק בפריט מידע פעיל במקביל לעבודה עם אחר. זיכרון פעיל הוא מעין יחידה חישובית שאינה רק אוגרת מידע, אלא גם מעבדת באופן פעיל מידע הנמצא בקשר עם התיקיות הנרחבות של זיכרון לטווח הארוך יותר. במילים אחרות, זיכרון פעיל עשוי להיות מושווה ל-RAM זכרון העבודה  של מחשב בשילוב עם מנהל התיקיות שלו ומנוע חיפוש.  היבט נוסף של הזיכרון הפעיל נוגע לשליפת מידע מתיקיות הזיכרון לטווח הרחוק. שליפה פגומה של מידע שנרכש הוא סוג של בעיית זיכרון.

הזיכרון הפעיל  מעורב גם במטלות אקדמיות, וגם באינספור היבטים בחיי היומיום, בעיות בשילוב מידע פנימי וחיצוני עשויות להיות בעלות השפעה מכרעת על יכולתו של אדם לקשר בין מידע חדש שזה עתה נרכש למידע שכבר מצוי במוחו.
חוקרי מוח החוקרים את תפקודי הזיכרון הפעיל טוענים, כי מה שכיום נקרא זיכרון פעיל אינו רק יחידת זיכרון של המוח, אלא מערכת מורכבת המערבת גם "קשב פעיל" וגם "זיכרון פעיל". שני אלה יחדיו משמשים בניהול שטף המידע המתמשך במוח. ליקויים כרוניים במערכת מורכבת זו הם היבט חשוב של תסמונת ADHD.

6. פעולה: פעולת בקרה וויסות עצמי.

מרבית התיאורים של ההפרעה הידועה כיום כ-ADHD מדגישים בעיות של התנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית. אנשים רבים המאובחנים עם הפרעה זו נוטים לפעול ללא מחשבה מוקדמת מספקת או שהם חסרי מנוחה והיפראקטיביים באופן כרוני, מתקשים להאט את הקצב ולשלוט במעשיהם באופן מדויק. ילדים עם ADHD נתפסים רבות כפרועים, חסרי מנוחה ואימפולסיביים, אינם מסוגלים לשלוט בשפתם וגופם באופן מספק ובכך נזקקים להשגחה רבה הרבה יותר מאחרים בני גילם.
בראון מתייחס למה שחוקרים זיהו כ"יכולת לקויה למעצורים" כבעיה העיקרית בסימפטומים אלו של היפראקטיביות ואימפולסיביות של ADHD. ברקלי (Barkley 1997) טען כי הליקוי ביכולת להפעלת מעצורים היא בעייתם העיקרית של אנשים בעלי ADHD, וכי מתוך כל תפקודי הניהול הלקויים בהפרעה, הוא זה שבו תלויה התפתחות התפקוד היעיל של כל שאר תפקודי הניהול. לדעתו של בראון  הדגשה יתרה של המעצורים כבעייתה העיקרית של ADHD מתעלמת מהקשר החיוני בין עיכוב פעולות ועיסוק בפעולות. למשל,זה כמו להתעלם מהצורך ללכת, החשוב באותה המידה כמו הצורך לעכב או לעצור. רוב ההתנהגויות דורשות את היכולת לפעול, לבצע משימה, כמו גם את היכולת להפעיל מעצורים, להימנע מלפעול.
סיטואציות חברתיות מציבות אתגר חשוב  עבור אנשים עם קשיים בבקרה וויסות עצמי של פעולות. במצבים אלו חייב אדם להעריך במהירות את הציפיות והתפיסות של אנשים אחרים, במטרה להתנהג כראוי. מתי יהיה זה ראוי לספר בדיחה או להתלונן על חוסר צדק. כמו כן לדעת אם ואיך להתעמת עם בוס, מורה, שותף לעבודה, לקוח, הורה, בן / בת זוג או חבר? משום שאנשים בעלי תסמונת ADHD מתקשים יותר לבקר ביעילות את ההקשר בו הם פועלים. קשות במיוחד סיטואציות בהן עליהם לבקר ולאמוד את הרגשות והכוונות של אנשים אחרים איתם הם מתקשרים. בקרה זו קשה אף יותר כאשר אדם בודק במקביל את תגובותיו בעודו מתקשר עם אחרים.  היבטים אלה מקשים עליהם  לפעול בקבוצה באופן יעיל.
רוב בעלי תסמונת ADHD מדווחים על קשיים כרוניים בהיבט אחד או יותר של פעולת עיכוב, בקרה עצמית, בקרת ההקשר העצמי, ונקיטת פעולה ראויה.

סיכום

ניתן לסכם את הקשיים של הסובלים מ-ADHD כפי שציין בארקלי במאמרו: "ADHD היא לא בעיה של לדעת מה לעשות אלא בעיה של לעשות את מה שיודעים בהקשר הנכון" (1997, 86 Barkley).

חשיבות הנושא של תפקודי ניהול בהקשר האימון היא בכך  שתהליך האימון אמור לסייע לאותם מבוגרים הסובלים מADHD לשפר את תפקודים אלו, לעקוף אותם ולמצוא אסטרטגיות המפחיתות את השפעתם .

ביביליוגרפיה :

American Psychiatric Association, (2000) The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- Fourth Edition.

Barkley, R., (1997),Behavioral Inhibition, Sustained Attention, and Executive Functions"Constructing a Unifying Theory of ADHD

Brown, T., (2005). Attention Deficit Disorder: The Unfocused Mind in Children and Adults. New Haven, Conn.: Yale University Press.