Posted on

מהי הצלחה ? מהי הצלחה ללקויי למידה וקשב

עם פתיחתה של סדרת השיחות לגבי הצלחה שאלתי את עצמי בחודשים האחרונים מהי הצלחה

ההצלחה בעיני היא מושג גדול וסובייקטיבי, כל אחד מגדיר הצלחה בהקשר לתחומים המעסיקים אותו. עבור אחד תהיה ההצלחה כאשר הוא ובת זוגו יתחתנו, אצל אחר עצם מציאת בן או בת זוג קבוע תיחשב להצלחה, אצל אחר התפתחות קריירה וכניסה לתפקיד ששאף אליו תיחשב הצלחה גדולה. אצל אחרים סיום תואר בלימודים ייחשב הצלחה.

לגבי אותם אנשים עם לקויות למידה וקשב  המסלול להצלחה קשה ושונה, נקודת ההתחלה בבית הספר רצופה קשיים ואצל רבים מאתנו בכישלונות. לקשיים אלו ולקשיים הנובעים מעצם הלקויות, השפעה גדולה כמובן גם על המשך החיים, מכאן הצורך להתייחס לנושא זה.

עם פתיחת סדרת השיחות לגבי הצלחה ברצוני לשתף אתכם לגבי העקרונות שעליהם חשבתי כאשר דיברתי עם המועמדים לשיחות אלו. חשבתי על אנשים שהצליחו לייצור מערכות הנותנות ערך לאנשים אחרים, שהתמודדו בצורה יוצאת דופן עם הקשיים שלקויות הלמידה והקשב מעמידות בפניהם. חיפשתי אנשים שמעוררים אצלי  מהתבוננות במהלך חייהם ( בתקופות שהכרתי אותם כמובן) התפעלות והתרגשות. אנשים שנצלו את נקודות החוזק שלהם ומינפו אותן בצורה מרשימה.

אנשים שלדעתי יש מה ללמוד מהמסלול שבו פעלו, מסלול שהביא אותם להצלחה לפי דעתי. גם אם חלקם יצטנעו ויתקשו לקבל את הצורה בה אני רואה את התפתחותם.

לעיתים קרובות אני מזהה אצל מאומנים שלי תחומי הצלחה מרשימים שלא נתפסים כך אצלם, זהו כמובן אחד מתפקידי המאמן, אבל יכולת זאת חשובה לכל אחד מורה, הורה מטפל וכמובן כל אחד מאתנו לעצמו.

אני מזמין אתכם להקשיב לשיחות אלו, אתם מוזמנים לשאול שאלות, וביחד ננסה להפיק מן השיחות תובנות ומשמעויות היכולות לסייע לנו ולאנשים המאומנים על ידנו או הקרובים אלינו.

Posted on

ניהול זמן והניסיון לרצות את כולם

טים פריס אחד הכותבים המעניינים שאני קורא בשנה האחרונה, מתייחס בפוסט שכתב לתפקיד השלילי של הרצון לרצות, בניהול הזמן שלנו.

הוא מספר על אדמונד ווילסון, מי שזכה גם במדליית החופש הנשיאותית ובמדלייה הלאומית  בספרות בארה"ב, ווילסון היה אחד המבקרים החברתיים והספרותיים הבולטים במאה העשרים.

הוא הבין כמו הרבה אנשים פרודוקטיביים, שבעוד שישנן התנהגויות רבות הדרושות לצורך תפוקה ברמה גבוהה, יש התנהגות אחת המבטיחה למנוע תפוקה והיא :

הניסיון להשביע את רצון כולם.

היתה לו סובלנות נמוכה להסחות  ותביעות חברתיות. כמעט לכל בקשה הוא הגיב עם הרשימה הבאה, תוך סימון V בשורה המתאימה לבקשה .

אדמונד ווילסון מתנצל שאין באפשרותו ללא פיצוי ל :

לקרוא תסריטים V

לכתוב הקדמה לספר

לבצע עבודת עריכה

לשפוט תוכן ספרותי

להעביר הרצאה

להשתתף בפגישה

ובשום אופן אין באפשרותו:

לתרום ולהשתתף בסימפוזיון

לתרום  עותקים מספריו לספרייה

לספק תמונות של עצמו

לספק אינפורמציה אישית על עצמו

לקבל אנשים  לא מוכרים שאין להם שום עסק נראה לעין אתו

ווילסון לא היה מתבודד, הוא היה חברותי, כתביו הוערכו על ידי העיתונים המרכזיים בארה"ב. למרות שהוא נתפש כעקשן ומוזר, תפישה שבודאי קיבלה חיזוק על ידי התגובה האוטומטית, היו לו חברים טובים והוא הספיק בשנה יותר מאשר רבים מספיקים בכל חייהם.

רבים מאתנו מתמודדים עם קושי זה של לסרב לבקשות, זוהי גם אחת הבעיות של אנשי הADHD , הנובעת מצד אחד מהרצון לרצות, ומצד שני מאימפולסיביות, כלומר לקחת על עצמנו מטלות שאחרים  מבקשים מאתנו מבלי לחשוב על הזמן, על הקשיים, על המטרות החשובות שלנו.

זהו הזמן – כל אחד מכם מוזמן להכין מכתב של עצמו, כמה זמן תרוויחו אם תמחקו רק סוג אחד של בקשות שאתם מקבלים?

Posted on

למה קבוצת אימון למבוגרים עם ADHD ?

בשנים האחרונות עולה המודעות לנושא ADHD במבוגרים, מועלות דרכים רבות ומגוונות לטיפול. אולם כמו לגבי ילדים שם מומלצת הגישה המערכתית המשלבת הדרכת הורים, טיפול תרופתי, עבודה התנהגותית ואסטרטגיות למידה, בהתאם לצרכים האישיים של הילד.

גם אצל מבוגרים מניסיוני ומתוך הספרות המקצועית, שילוב דרכים שונות הוא הנוסחה האופטימלית : טיפול תרופתי, פסיכותרפיה או טיפול פסיכולוגי ,שיטות להרגעה עצמית כמו יוגה, מדיטציה ודומיהן, אימון מוחי וכמובן אימון אישי. מסגרת נוספת אשר יכולה לתרום רבות למבוגרים רבים אשר מתמודדים עם קשיי הADHD היא קבוצת אימון. המשלבת קבלת כלים תמיכה והפרייה הדדית בין המשתתפים.

בחודשים האחרונים התחלתי לקיים קבוצות אימון למבוגרים, קבוצה אחת הסתיימה לפני כחודשיים. בעקבות פניות של אנשים לקיים את הקבוצה בתל אביב כדי לאפשר להם להשתתף, מצאתי מקום נחמד ונוח בבית השחמט ברמת אביב.

ולשאלה שבכותרת, למה חשובה קבוצת אימון, היא חשובה מכיוון שהיא מאפשרת לכל אחד מהמשתתפים, להתמקד בהשגת המטרות האישיות שלו בעזרת המאמנים וחברי הקבוצה. בקבוצה קטנה לכל אחד יש אפשרות לקדם את איכות חייו וגם לסייע לאחרים בהתקדמותם.

בקבוצה  קיימת דינמיקה של תמיכה, לימוד ושיתוף בהצלחות.

האמפתיה וההבנה מאפשרות יצירת מרחב תומך ומקבל.

הכימיה בתוך קבוצת ה"איידאייצ'דיים", מאפשרת לנו להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על חיינו, וכמובן לעזור אחד לשני.

הקבוצה מאפשרת הזדמנות ללמוד מהצלחות בהתקדמותם של אחרים, ולקבל השראה אישית.

באילו נושאים נעסוק בקבוצה ?

ניהול זמן /ארגון והבנייה /התנהלות והתארגנות כספית/עובדות ופרשנויות

הערכה עצמית/השפה החברתית קשרים חברתיים/ניהול כעסים וקונפליקטים

מנחים:

ראובן סדן : מ"א בייעוץ חינוכי, מאמן מתבגרים מבוגרים ויזמים עם ADHD מנכ"ל ICA איגוד המאמנים הישראלי לADHD .

נטלי זטלר: מ"א בביולוגיה, מאמנת אישית התמחות בADHD , מכון קשר, הבית של תמר.

לפרטים והרשמה :

טלפונים : 09-7485566  נייד 050-2516709

מייל  :  sadanreuven1@gmail.com