Posted on

10 הרגלים של מוחות אפקטיביים במיוחד

רבים מאתנו או הקרובים אליהם  עומדים להתחיל ללמוד בשבועות הקרובים גני ילדים, בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה, לאחר חודשיים שבהם המוח נמס בחום יולי אוגוסט.

כדי להחליק לתוך השימוש המוגבר במוחנו בתקופה הקרובה אני מגיש לכם 10 עקרונות שיעזרו לכם להשתמש במוח בצורה טובה יותר תוך סיוע ממאמרו של אלוורו פרננדז מאתר sharpbrains

Use It or LoseIT.1 לימדו מהו הIT במשפט זה כדי להעריך את את יופיו של המוח כיער עבות חי ומתפתח בעקביות, עם ביליוני נוירונים וסינפסות.

2.טפלו בתזונה שלכם האם ידעתם שהמוח שוקל רק 2 אחוז ממשקל הגוף אבל צורך 20 אחוז מהחמצן ומהמזון שאנו אוכלים? כחוק כללי אין צורך בתזונה מתוחכמת רק שימו לב שאינכם מכניסים  חמרים "רעים" כמו ג'אנק פוד.

3. יש לזכור שהמוח הוא חלק מהגוף, פעולות שמאמנות את הגוף יכולות גם לחדד את המוח.

4. תרגלו  מחשבות חיוביות ממוקדות בעתיד עד שהן יהוו את ברירת המחדל של מבנה המחשבה שלכם, התכוננו לכל יום חדש בדרך קונסטרוקטיבית. לחץ וחרדה לא משנה ממה נובעים אם זה מאירוע חיצוני או ממחשבותיכם, ממש הורגים נוירונים ומונעים יצירה של חדשים.

ניתן להסתכל על לחץ כרוני כהיפוך של אימון גופני. הוא מונע יצירת נוירונים חדשים.

5. התמקדו  בלמידה ואתגרים מנטליים. המטרה של קיום המוח היא בדיוק כדי ללמוד וכדי להסתגל לסביבות חדשות ומאתגרות. ברגע שנוירונים חדשים מופיעים במוח היכן הם ממוקמים במוח וכמה זמן הם ישרדו תלוי בדרך בה תשתמשו בהם. "  USE IT OR LOSE IT  " הכוונה היא לאתגר את המוח באופן סדיר עם פעולות חדשות.

6. אנחנו (ככל שידוע)האורגניזם המכוון עצמית היחידי ביקום. כוונו גבוה. גם אחרי שסיימתם תיכון, המשיכו ללמוד. המוח ממשיך להתפתח, לא משנה מה הגיל שלכם, הוא משקף את מה שאתם עושים אתו.

7.טיילו, חיקרו. הסתגלות למקומות חדשים מחייבת אתכם להפנות תשומת לב לסביבה שלכם. קבלו החלטות חדשות, למדו כל יום משהו חדש, השתמשו במוח.

8. אל תתנו לאחרים לחשוב עבורכם, לא לדמויות תקשורת, לא לפוליטיקאים, לא לשכנים החכמים שלכם. קבלו את החלטותיכם ואת הטעויות שלכם. ותלמדו מהם.כך תאמנו את מוחכם ולא את זה של השכנים.

9. פתחו ותחזקו חברויות ממריצות. אנחנו "חיות חברתיות",  זקוקים לאינטראקציות חברתיות. אפילו המחשב והאינטרנט יצרו פלטפורמות לפיתוח  הצורך הזה קוראים להן רשתות חברתיות.

10. תצחקו לעיתים קרובות. במיוחד להומור מורכב ואינטליגנטי, מלא בפיתולים והפתעות.עוד יותר טוב , תנסו להיות טל פרידמן.

Posted on

לאנשים עם ADHD קשה לתפקד בתקופות שהם יוצאים ממסגרת

הקיץ הוא תקופה בעייתית לאנשים עם ADHD. הילדים בחופשה, יש אווירה של חופש באוויר,  הרבה ארגונים מורידים הילוך. תקופות  כאלו מהוות בעיה לאנשים עם ADHD, הם לא מוצאים את עצמם, הולכים לאיבוד בפעולות שאינן מקדמות אינן יעילות ולא יוצרות תוצאות.

בכלל כאשר משהו בסדר היום הקבוע משתנה, חופשה, שינוי עקב ביטול פעילות כלשהיא, אנשי הADHD מתקשים ביצירת מבנה אלטרנטיבי ובארגון הפעולות שלהם בצורה שונה.

במהלך השבועיים האחרונים העברתי את משרדי וצבעתי את ביתי והרגשתי על בשרי את התיאוריה שהעליתי בשורות הקודמות, העברת המשרד שהיתה כרוכה גם בארגון כל חמרי ההדרכה מחדש, אריזה מצד אחד ופריקה וסידור מצד שני גזלו את רוב הזמן. הדבר הראשון שנפגע היה כתיבת הפוסטים לאתר.

ואכן זהו הפוסט הראשון שאני כותב לאחר שלושה שבועות של הפסקה.

אם  נחזור לתקופות של יציאה ממסגרת, יש שתי דרכים להתמודד אתן.

הדרך האחת היא לקבל את העובדה שאנו נמצאים בפסק זמן ( נקווה שקצר) לדעת להעריך את האפשרויות הטמונות בו, לדוגמא, לבלות יותר עם הילדים ו/או בן/בת הזוג, לנצל את הזמן לבילויים סתם כמו קריאת ספרים, הליכה לים וטיולים.  לדעת להינות ולא להרגיש אשמים.

הדרך השנייה היא לנצל את  פסק הזמן  לפעולות שבשגרה אנו לא מתפנים אליהן, לדוגמא במקרה שלי ניצלתי את הזמן למיון וסידור של כל חמרי ההדרכה, זרקתי חמרים לא שימושיים, ארגנתי את החמרים בצורה נוחה לגישה, אחת התוצאות המיידיות היא בניית תיק חמרים לכל מאומן חדש שמגיע אלי .

כמובן שכל אחד יכול לראות בתקופה כזאת הזדמנות לארגון מחדש של תחומים שבשגרת העבודה הרגילה לא נגיע אליהם,