Posted on

ריטלין – לתת או לא לתת (2)

ריטלין – לתת או לא לתת (2)

בהמשך לפוסט הקודם שזכה להתעניינות רבה, אני רוצה להתייחס להיבטים נוספים בהקשר לריטלין, מעבר לקבלת החלטות. קודם כל ברצוני להדגיש שהתייעצות בנושא שימוש בריטלין צריכה להתקיים מול רופא, וההמלצות שלי אינן באות במקום התייעצות עם רופא.

והערה כללית וחשובה ששמעתי מרבקה שותפתי. הריטלין לא יוצר שינוי אבל הוא מאפשר לבחור בשינוי. כמו כן הוא לא יכול לבוא במקום כלים להורים, אסטרטגיות התארגנות לילד ולמבוגר ופעילות ספורטיבית וזה רק על קצה המזלג.

אז כמה נקודות חשובות:

1.    חשוב מאד לאכול לפני שלוקחים ריטלין, ילדים שלוקחים בבוקר חשוב להקפיד לא לוותר על ארוחה, למצוא את הדברים שהם הכי אוהבים ולתת להם.

2.    לשתות הרבה מים, הריטלין ממריץ, מעלה את הפעילות המוחית ויכול בקלות לגרום להתיבשות, חבר שלי שסבל מכאבי ראש בעקבות שימוש בריטלין התחיל לשתות כמות גדולה יותר של מים( מומלץ  לפחות 2 ליטר ובתקופה הנוכחית גם 3-4 זה לא הרבה מדי), ברגע שהתחיל לשתות הפסיקו כאבי הראש.

3.    נושא נוסף שחשוב לדעת, עם ירידת השפעת הכדור נוצרת רגרסיה, ירידת תפקוד היכולה לבוא לידי ביטוי אצל ילדים צעירים בהתנהגות בעייתית, אצל מתבגרים בדיכאון זמני, ובתופעות נוספות הקשורות לנפילת ההשפעה. חשוב לדעת, יש הבדל בין סוגי הכדורים ובין הנפילה  הכדור הרגיל של 10 מ"ג יוצר את הנפילה החזקה יותר( כמובן שיש לו יתרונות אחרים), והכדורים בעלי השהייה ל7-8 שעות ול12 שעות כמו SR וקונצרטה הם בעלי "נפילת" השפעה מתונה יותר.

4.    לפני שמחליטים אם הכדור מתאים ויעיל או לא חשוב להתייעץ עם הרופא(חשוב למצוא אחד כזה שגם מבין וגם זמין יחסית)לגבי המינון לעיתים קרובות הכל קם ונופל על המינון למרות שבחלק מהמקרים הריטלין פשוט לא מתאים, לפי החוקרים ל20-30 אחוז הריטלין לא מתאים.

5. להורים שמנסים לתת לילד בפעם הראשונה חשוב לנסות בבית בחופשה או בסופ"ש, לראות איך הילד מגיב, קשה לקבל מידע ממורים שיש להם 40 תלמידים בכתה משוב על השפעת הריטלין על הילד. במיוחד במקרים שהריטלין משפיע ברמה של התנהגות אדישה בצורה מוגזמת, מה שלמורה זה תלמיד שקט להורה זה עלול להיות ילד עם תרופה במינון גדול מדי.

לסיום אני מזמין אתכם לתרום מניסיונכם או להעלות שאלות.

Posted on

פרופסור בארי שוורץ ופארדוכס חופש הבחירה

מה לADHD ופארדוכס חופש הבחירה. לאורך השנים בהן אני עוסק בתחום הפרעת הקשב נתקלתי בקושי גדול של ילדים מתבגרים ומבוגרים בקבלת החלטות.

פרופסור שוורץ מעלה קושי גדול בקבלת החלטות שאינו קשור לADHD אלא לתרבות השפע המודרנית. אבל אין ספק שכמו כולם גם אנשים עם ADHD המתקשים בקבלת החלטות מושפעים מהתרבות הזאת. המודעות לקושי  זה היא שלב חשוב בהתמודדות.

Posted on

ריטלין – לתת או לא לתת

עם תחילת שנת הלימודים ברצוני להתייחס לאחת הסוגיות המטרידות הורים לילדים עם ADHD   והיא האם לתת ריטלין או לא לתת.

אני חוזר בזיכרוני אל ימים בעבר בעמותת ביחד[1], בהם שוחחתי עם מאות ואלפי הורים שהתלבטו, בין השאר בסוגייה האם לתת לילדיהם ריטלין או לא.

הדעות השונות המתפרסמות באמצעי תקשורת שונים מבלבלות את ההורים, ומתחברות עם החשש הטבעי האנושי של כל הורה הנדרש לתת לבנו טיפול תרופתי כלשהוא.

פרופסור בארי שוורץ מומחה לקבלת  החלטות מדבר במאמר מרתק בזכות ההחלטה ומשרטט את העידן שלנו שבו האופציות הרבות העומדות בפני בני אדם בכלל והורים בפרט מקשות עליהם לקבל החלטות, התוצאה היא בדרך כלל תהליך מתיש של איסוף מידע שבסופו לא תמיד יש החלטה וביצוע.

לכן אני מציע להורים מספר שלבים:

1.    לבצע אבחון

2.    ללמוד את הנושא, לקרוא ספר אחד או שניים לפחות ואם לא לפחות כמה מאמרים יסודיים בנושא.

3.    להתייעץ עם הורים אחרים, בקהילה או בפורומים באינטרנט, אין כמו הניסיון המצטבר של הורים רבים שמתמודדים עם קשיים דומים

4.    לקבל החלטה האם לילד שלי יש הפרעת קשב וריכוז(להורים רבים התהליך הזה גוזל זמן רב של אי עשייה וחשוב לקבל החלטה). זה אולי נשמע מוזר אבל בעצם נדרשת כאן החלטה שממנה נגזרות פעולות ואי החלטה מונעת ביצוע פעולות במקרים רבים ויוצרת בזבוז זמן יקר.

5.    להחליט האם לתת ריטלין ואם לא מה האלטרנטיבה מה הדרך האחרת בה אני פועל.

6.    לפעול לביצוע ההחלטה.

חשוב להבין גם אי החלטה היא החלטה לא לעשות דבר.

בתהליך קבלת ההחלטה  חשוב להתבסס על מקורות מידע מקצועיים ולא מאמרים בעתונות יומית או מגזינים של עיתונאים חסרי ידע מקצועי רלבנטי. מניסיוני אני ממליץ להורים שילדיהם עברו אבחון והרופא המליץ על טיפול תרופתי(נוירולוג,פסיכיאטר או רופא התפתחותי ) לשקול היטב מתן ריטלין ולא לפסול על הסף.


[1] בין השנים2005 – 1999 ניהלתי את עמותת ביחד שהיא עמותת הורים לילדים עם הפרעת קשב

Posted on

שנה טובה לכל חברינו

שתהיה בכם הסבלנות לנסות שנית,

שתהיה בכם היכולת להבחין ביופי,

גם כאשר איש לא מבחין בו,

שתהיה בכם התקוה לחלום חדש,

הזדמנות להצליח ותבונה להתבונן אל המחר

ראובן סדן