Posted on

3 עקרונות פשוטים וחיוניים לניהול זמן ביומן אישי לADHD

לפני כעשרים וחמש שנים הכרתי את אשתי אתי, באותם ימים עבדתי כרכז נוער במתנ"ס בירושלים, סדר היום שלי היה די עמוס ואת פגישותינו נהגתי לציין ביומן אישי – ארגונית שבו השתמשתי באותה תקופה. אתי שראתה זאת קצת "נעלבה" שאני זקוק ליומן כדי לזכור את פגישותינו ולא יכול לזכור דבר כה חשוב ללא אמצעי עזר. במבט לאחור אני מבין שכיון שהרגשתי שהזיכרון שלי לא מוצלח במיוחד הטמעתי באדיקות את ההרגל של לרשום ביומן כל דבר. מאז עברו הרבה שנים אבל לאחרונה מצאתי שרבים מהמתאמנים שלי אינם מצליחים להטמיע את נושא ניהול הזמן ביומן ומכאן באות השורות הבאות. ישנם שלושה עקרונות.

1.    יש לרשום כל משימה עתידית ביומן. הכוונה לכל פגישה, משימה שקשורה לעבודה ו/או לבית ואפילו לתחומים חברתיים. יש לעשות זאת באותו רגע שבו עולה הנושא. זה הבסיס להכל לעיתים אנחנו דוחים אומרים לעצמנו שנרשום אח"כ וזהו מוקש שמאפשר לזיכרון החלש לטווח קצר לפגוע בנו. חשוב מאד להשתמש באמצעי אחד של ניהול זמן, ולא לפזר את המידע במספר יומנים.

2.    יש לייצור הרגל של קריאת הכתוב ביומן( אגב היומן יכול להיות מכל סוג שהוא יומן שבועי רגיל, ארגונית, מחשב כף יד ותוכנת אאוטלוק במחשב הביתי) הכוונה בהרגל היא לדוגמא כל בוקר וערב, כל שעה, בין פגישות ומשימות. כמובן שאם לא נקרא מה כתוב ביומן לא נזכור מה אנחנו אמורים לעשות וזה לכאורה טריויאלי אבל חשוב מאד.

3.    ביצוע של כל מה שכתבנו– זה החלק הקשה ביותר אבל לא נגיע אליו אם לא נבצע את שני העקרונות הקודמים, ואיני מכיר דרך יעילה יותר להתנהלות מאשר לרשום לקרוא ולבצע. גם אם איננו מספיקים לבצע את מה שתכננו, עדיין יש לנו עוגן, נקודת ייחוס שממנה אפשר להתקדם, להעביר את המשימה ליום המחרת, לבצע אותה מאוחר יותר, מה שחשוב שאנו שולטים במשימות ובלוח הזמנים שלנו.

Posted on

הפיל 6 העוורים וADHD

הפרעת ADHD   היא הפרעה רבת פנים, מתעתעת מורכבת ומגוונת, אנשים רבים רואים קטעים מסוימים מתוך הפרעת הקשב וטועים לחשוב שהיא המאפיין המרכזי. דומה הדבר לאותם 6 העיוורים שנתקלו בפיל וכל אחד חווה אותו אחרת.

היה היה פעם כפר הודי, שכל התושבים בו היו עיוורים. יום אחד הלכו לטייל שישה אנשים מהכפר, בדרך פגשו איש רוכב על פיל. האנשים שמעו בעבר על פילים, אך מעולם לא התקרבו לבעל חיים כזה, עכשיו ביקשו מהרוכב להרשות להם לגעת בחיה האדירה. הם רצו לחזור לכפר ולספר לכולם איך נראה פיל. הרוכב הסכים והוביל כל אחד מששת האנשים לחלק אחר בגופו של הפיל. העיוורים נגעו בחיה וליטפו אותה עד שידעו איך נראה פיל. הם חזרו לכפר נרגשים כדי לספר על חוויותיהם. אנשי הכפר התאספו סביבם לשמוע על הפיל. הראשון, שמישש את החזה של הפיל, אמר: "הפיל הוא כמו קיר גדול ועבה!"
"שטויות," אמר האיש השני, שנגע בחטים של הפיל, "הפיל קצר למדי ומעוגל. הוא חלק מאוד וחד. לא הייתי משווה פיל לקיר אלא לחנית!"
השלישי, שנגע באוזנו של הפיל, לא הסכים לדבריהם ואמר: "הפיל אינו דומה כלל לקיר או לחנית, הוא דומה לעלה ענק עשוי משטיח צמר עבה. הוא זז כשנוגעים בו." "לא נכון!" אמר הרביעי, אשר ליטף את החדק, "אומר לכם איך נראה הפיל – הוא דומה לנחש ענקי!" החמישי הביע התנגדות נמרצת. הוא נגע באחת מרגלי הפיל וסיכם: "הפיל עגול ועבה כמו עץ."
העיוור השישי, שניתן לו לרכוב על גבו של הפיל, מחה: "האם אף אחד מכם אינו יכול לתאר נכונה את הפיל? הרי הוא כמו הר ענק מתנודד מצד לצד!"
הפרעת הקשב מטעה במידה דומה, אני אישית מכיר בחור צעיר ששוחרר מצה"ל בעקבות הפרעת הקשב, ובחור אחר ששרת בקומנדו הימי. יש הרואים באימפולסיביות את המרכיב המרכזי, ויש הרואים בזיכרון לטווח קצר את המרכיב החשוב והמפריע ביותר. הורים לילד צעיר יהיו מוטרדים מההיפר אקטיביות שלו המתישה אותם, אשתו של גבר עם ADHD  תשלח אותו לאימון מכיון שהוא לא ממוקד ולא מצליח בחיי העבודה.  רבים מאתנו רואים קטעים מתוך הפסיפס השלם שנקרא ADHD , האמת היא שאכן לכל אדם תמהיל שונה של הפרעת הקשב, אבל אצל כולם נמצא את המרכיבים השונים גם אם מרכיב מסוים בולט יותר.לכן חלק חשוב מכל תהליך הדרכה, אימון ו/או טיפול מחייב סקירה רחבה והבנה מעמיקה של המרכיבים השונים של הפרעת הקשב.
ראובן סדן – ADHD SUCCESS

קדם גם את הדף שלך

Posted on

גישה להקלטה ADHD והפרעות נלוות

הרצאתו של ד"ר סטיר בנושא ADHD  והפרעות נלות היא הרצאה חשובה לכל מי שעוסק בנושא וכמובן לכל מי

שיש לו נגיעה אישית, לכן מצאתי לנכון לאפשר לכל מי שלא הספיק להאזין לקבל את ההקלטה.

הרשמו בטופס המצ"ב וקבלו גישה להקלטה

בדף האינטרנט ליחצו על הכפתור LISTEN IN.

דואר אלקטרוני *
שם *