Posted on

ההורה כמנהל- כישורים ניהוליים חינוכיים להורה המתמודד עם ילד בעל ADHD(חלק א')

המטרה במאמר זה היא לעזור להורים להבין את משמעות תפקיד ההורה, ולקשור את תפקיד זה לתפקיד מנהלים בארגונים. המאפיין החשוב ביותר אצל מנהלים הוא שהאחריות מוטלת עליהם,  הם לא יכולים להאשים אף אחד בתוצאות לא מספקות. גישה זאת מבוססת על העקרונות הבאים:

1.נקיטת עמדה- האחריות לגידול ילדי מוטלת עלי כהורה.

2.האחריות הזאת מחיבת אותי לנהל את כל המערכות הקשורות לילדי.

3.גישה ניהולית יכולה לשפר את התוצאות שאשיג בחינוך ובגידול ילדי.

המעניין הוא שאפשר למצוא הקבלה רבה בין תפקידי ההורה לבין תפקידי המנהל.

מספר הגדרות לתפקידי המנהל:

ניהול= קבלת החלטות > ביצוע

תפקידי המנהל ע"פ מינצברג :

תפקידים בינאישיים– 1.ייצוג   2.קישור   3.מנהיגות

תפקידי מידע – 1.דובר  2.בקר  3.מפיץ

תפקידי החלטה – 1.מטפל בתקלות לא צפויות  2.מקצה משאבים 3.מנהל מו"מ 4.יזם

תפקידים בינאישיים

1.ייצוג – בתפקידו כראש יחידה משפחתית חייב כל הורה למלא חובות בעלות אופי טקסי- אירועים משפחתיים, אירועים הקשורים לילדים(ימי הולדת, אירועים בביה"ס ואחרי הלימודים)ולאנשים הקשורים לילדים.

2.קשרי חוץ – תפקיד נוסף הכלול באשכול התפקידים הבינאישיים הוא קשרי החוץ. קשרים ומגעים עם אנשים מחוץ ליחידה המשפחתית, מורים, יועצים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים הקשורים להורה בהקשר לחינוך הילד. תפקיד המחייב סינגור בצורה הרותמת את כל אלו לרמת שותפות.

3.מנהיגות- מנהיגות מוצגת ע"י מינצברג וחוקרים רבים אחרים כאחד מתפקידי המנהל. זה ההיבט הקשור בהנעת אנשים. זה החלק המנהיגותי בתפקיד המנהל, מיכה פופר בספרו על מנהלים כמנהיגים רואה במנהיגות תפקיד קריטי, מתוך התבוננות בחברות שהצליחו יותר מאחרות מתגלה תמונה עקבית הקשורה לאנשים שיצרו תרבויות ארגון ייחודיות, אנשים שחזו, שהלהיבו, בקיצור: מנהיגים. האם יש לכם ספק לגבי חשיבות המנהיגות אצל הורים לילדים עם ADHD, מנהיגות הורים משלבת אהבה, הערכה  וכבוד ביחד עם עמידה על עקרונות וערכים מרכזיים.

תפקידי מידע

1.דוברות- (כלפי חוץ)העברת חלק מהמידע המגיע להורה לגורמים מחוץ למשפחה, גורמי טיפול צוות חינוכי ומשפחה מורחבת כדי לייצור שותפות חשוב לשתף במידע.

2. איסוף  מידע ובקרה – ההורה צריך לבדוק איזה מידע הוא יכול להשיג מסביבתו: חברים, עתונים, ספרות מקצועית, אינטרנט ומקורות מידע אחרים.

לבדוק את הרלבנטיות של המידע למשפחה כלומר בקרה על המידע.

חשוב מאד להדגיש את חשיבות המידע, מידע יכול לסייע בשיפור הגישה הטיפולית, לחסוך משאבים, לחסוך זמן ובעיקר לאפשר קבלת החלטות טובה יותר.

3.הפצה (כלפי פנים) בתפקידו כמפיץ מעביר ההורה חלק מהמידע שהגיע לידיו ישירות לבן זוגו ולילדיו במידה והאינפורמציה רלבנטית להם.

תפקידי החלטה

1.טיפול בתקלות לא צפויות- כל הורה יודע שסדר יומו אינו נראה לעולם כפי שתוכנן. חלק ניכר מזמנו , לעיתים רובו, הוא מקדיש לנושאים שלא נחזו מראש. מריבה של הילד בביה"ס, מריבה בין אחים, ארוע בביה"ס שהילד נזכר בו ב19:30 כאשר הארוע מתחיל ב20:00 ( נשמע מוכר?)

2. הקצאת משאבים- כמו מנהל בארגון עסקי, כל הורה חייב להחליט מי יקבל מה במשפחתו. בדרך כלל מדובר בכסף, אולם המשאב החשוב ביותר שהורים/מנהלים אינם נותנים עליו את הדעת די הצורך הוא הזמן של ההורה עצמו, זה משאב מרכזי וחשוב ביותר.

3. יזמות- בתפקיד זה מחליט ההורה החלטות על שינויים ארגוניים, שינויים אישיים וכו'. היכן לגור, לאיזה בית ספר לשלוח את הילדים, איזה מקום עבודה להעדיף.

3.ניהול משא ומתן – הורים משקיעים זמן רב יחסית בניהול משא ומתן, מו"מ עם ילדיהם, מו"מ עם בן הזוג ומו"מ עם צוות בית הספר של הילד.

בתחום זה באה לידי ביטוי משמעותי ביותר עמדת הפתיחה של ההורה, הנחת היסוד צריכה להיות: יש לך כוח רב השתמש בו כדי להגשים בתבונה מטרות החשובות לך בלא לחרוג מתחומי התבונה. תוכל להשיג כל מה שתרצה אם תהיה מודע לאפשרויות הפתוחות לפניך. אם תבחן את הנחותיך, תיטול עך עצמך סיכונים שחושבו בחוכמה ושהושתתו על מידע ממשי .

הנוסחה פשוטה עד כדי גיחוך- האמן בכל לבך כי יש לך כוח ואז תשרה את אותה תחושה שהיא פרי בטחונך האישי גם ע זולתך.

 

 

Posted on

קבוצת האימון כמנוף לשינוי

בימים אלו אני נמצא בעיצומה של קבוצת האימון הרביעית שלי. זאת אחת החוויות המשמעותיות שחוויתי כאדם וכמאמן, התהליך שעוברים המשתתפים בקבוצה מביא אותי למסקנה שהאפקטיביות של קבוצת אימון אינה נופלת מזו של האימון האישי ולעיתים אף עולה עליה.

האווירה הקבוצתית של מפגש עם אנשים איכותיים שיחד עם זאת מושפעים על ידי הADHD שלהם גורם לחברים בקבוצה להתבונן בפתיחות ובעומק בקשיים שהם מתמודדים אתם, ההבנה והאמפתיה גורמים לאנשים להרגיש בנוח, לדבר על הקשיים ולמצוא דרכים טובות יותר להתמודד אתם.

הניסיון הרב המשותף בנוסף לידע והניסיון שלי כמנחה מאפשרים לקבוצה להעלות פתרונות יעילים וחדשים בתחומים שונים ולהבין טוב יותר את הקשיים. לעיתים גם קבלת הקושי מהווה שינוי משמעותי כי היא מקלה על תחושת אי הנחת התמידית ומאפשרת להתמקד בדברים החשובים באמת.

התגובות של אנשים המשתתפים בקבוצה מרגשות. הערות כמו "אנשים אומרים לי שאני הרבה יותר רגוע…",  "…החיים שלי השתנו מרגע שהצטרפתי לקבוצה…", " …זה  מאד מעודד לראות שיש עוד אנשים שמתמודדים עם קשיים דומים…"

לסיכום השילוב של קבלת כלים יעילים שנוסו בהצלחה על ידי אנשי ADHD אחרים ביחד עם הבנה מעמיקה של המקומות בהם הADHD משפיע עלינו ושינוי בעמדות כלפי תחומים שונים מאפשרים למשתתפים לעשות שינוי משמעותי בחייהם.

Posted on

3 טכנולוגיות לשיפור הארגון וניהול הזמן

בחודשיים האחרונים התוודעתי לשתי טכנולוגיות המייעלות מאד את יכולות הארגון של כל האנשים ושל אנשי הADHD בפרט. באותה הזדמנות  אני גם מזכיר טכניקה נוספת שכבר ציינתי בעבר.

1. טיימר משוכלל -יישום של גוגל כרום

עם אפשרות של כיוון לשעה או למספר דקות ו/או שניות עם השמעת צליל מיוטיוב, ותמונות לפי בחירה לתזמון משימות במהלך יום לימודים ו/או עבודה קל לשימוש. כמובן כרוך בחיבור לדפדפן גוגל כרום.

לינק ליישום http://www.timer-tab.com

2. doittomorrow – אפליקציה מעולה לארגון משימות יומיות וחינמית

האפליקציה ניתנת לשימוש בסמרט פון מדגמי אי פון או  גלקסי, מאפשרת רישום משימות יומיות, מחיקה של משימות שבוצעו והעברה אוטומטית של המשימות שלא בוצעו ליום המחרת.  מספר חברים עם ADHD המליצו בחום אחרי התנסות של מספר שבועות.

 

LEECH BLOCK    .3 – איך לא חשבו על זה קודם

הפעם אחד הרעיונות היפים והמיוחדים שנועד למנוע בזבוז זמן במסגרת יום העבודה. רעיון נפלא לאנשים עם ADHD  הנסחפים שעות מיותרות באתרים מיותרים, הרבה מעבר למה שהם רוצים או מתכננים.

LeechBlock הוא מוצר פשוט,  כלי שנועד לחסום את אותם אתרים מבזבזי  זמן העלולים לשאוב את כל התפוקה מיום עבודה.( אתם יודעים, אותן רשתות חברתיות או אתרי ספורט ואחרים) כל מה שאתה צריך לעשות הוא להגדיר איזה אתרים לחסום ואז לחסום אותם.

ניתן להחליט על עד ששה אתרים, עם זמנים שונים וימים שונים לכל סט של אתרים. ניתן לחסום אתרים למסגרת זמן מוגדר כמו למשל   17:00 – 9:00  אחרי פרק זמן מוגדר (למשל 10 דקות בכל שעה) או בשילוב פרק זמן ומסגרת זמן(10 דקות בכל שעה בין 9:00 ל17:00 ). בנוסף ניתן אפילו להגדיר סיסמא לכניסה לאתרים המוגדרים כדי להאט אותך ברגעי חולשה.

לסיכום, אפשרות נוספת חשובה ה LeechBlockמנהל מעקב אחרי הכמות המצטברת של הזמן שבילית באתרים השייכים לאותו בלוק סט.

להורדת התוכנה רצוי להשתמש בדפדפן FIREFOX

download LeechBlock

לאינפורמציה נוספת ולהפעלת התכנית

http://www.proginosko.com/leechblock.html

 

Posted on

שיטת דה וינצ'י לADHD

לאינפורמציה נוספת על הגישה http://www.DaVinciMethod.com

הסוד של ADHD 1

המפתח למיקוד אצל אנשים עם ADHD הוא תשוקה . כאשר משהו הוא באמת מעניין ומכוון למישהו עם ADHD , זה מעורר את התשוקה שלהם אשר כתוצאה מכך מתניע את  מיקוד היתר האגדי של הADHD .

מיקוד יתר הוא בעל עוצמה גדולה ממיקוד רגיל. הוא בערך פי 5 בעוצמתו . הוא מאפשר ליחיד לפתור בעיות קשות בקלות ומגדיל את האנרגיה הזמינה לצורך המשימה הנדרשת.

הסוד של ADHD 2

אימון בוקר מצמצם היפראקטיביות לאורך היום. אם אתה רוצה שמישהו עם ADHD יהיה רגוע במשך היום, תדאג שהם יעשו פעילות גופנית נמרצת בבוקר. לאנשים עם ADHD  יש יותר ממערכות האנרגיה הממוצעת כך שהם צריכים יותר אנרגיה ופעילות מאנשים אחרים .

הדרך הטובה ביותר לעזור למישהו עם ADHD  להתמודד עם סביבה בעלת אנרגיה נמוכה כמו כיתה היא לאפשר להם הוצאת אנרגיה גבוהה בתחילת היום. אם מישהו עם ADHD עסק בעבודה גופנית משמעותית, הוא יהיה יותר רגוע ויוכל להשיג ריכוז מתמשך ועדין יותר .

תומס אדיסון, ריצ'ארד ברנסון,  סטיב ג'ובס ורבים מהיזמים והממציאים המצליחים הם בעלי אישיות מסוג דה וינצ'י – ויאובחנו בחיוב כסובלים מADHD .החדשות הטובות  אם אתה טיפוס דה וינצ'י , הן שיש לך מה שצריך כדי להיות מצליחן בצורה מדהימה – לא מצליח בצורה מתונה כמו " אתה עורך דין" אלא מצליח בצורה אסטרונומית כמו" אתה אגדה " .

החדשות הרעות הן שהחברה שלנו לא מלמדת אנשים כיצד להתחבר לעוצמות של צורת החשיבה של דה וינצ'י  מכיון שרק לאחד מעשרה אנשים  יש את טמפרמנט דה וינצ'י. במקום ,בתי ספר מלמדים את הטיפוסים שאינם דה וינצ'י –כיצד לשבת במקום, למלא הוראות ולהתחרות על ציונים על ידי אימוץ הציפיות של המורים . זאת לא הדרך שבה טיפוס דה וינצ'י מצליח , תשאלו כל יזם מצליח .

הסוד של ADHD 3

נהוג לומר שלאנשים עם ADHD יש בממוצע מנת משכל גבוהה ב 20% מכלל האוכלוסייה. זה קשור בעיקר ליכולת המדהימה בפתרון בעיות של אנשים עם מבנה מוח של ADHD   .

רוב מבחני הIQ מתוכננים להעדיף יכולת חשיבה לטרלית לעומת לינארית מכיון שזה סימן גדול יותר לאינטליגנציה גבוהה . אלברט איינשטיין היה חושב ליטרלי, כמו תומס אדיסון, בנג'מין פרנקלין ולאונרדו דה וינצ'י .

חשיבה ליטרלית היא גישה לפתרון בעיות שבה אתה מנסה זוויות רבות כדי למצוא את הפתרון. אתה חושב " מחוץ לקופסא  ואתה מגלה דרכים רבות חדשות להתבונן אחרת בבעיות במקום להישאר תקוע .

אנשים בעלי רמה גבוהה של חשיבה ליטרלית הם מוצאי פתרונות מצוינים : ממציאים, יזמים, חלוצים חוקרים ואמנים. הטמפרמנט שלהם נוטה להיות יצירתי, אנרגטי, אימפולסיבי ו" מוסח" מכיוון שאלו הן התכונות היוצרות יכולת גבוהה של חשיבה ליטרלית. ליאונרדו דה וינצ'י הדגים בצורה אופטימלית את הטמפרמנט הזה, לכן אנו קוראים לאנשים עם הטמפרמנט הזה "טיפוס דה וינצ'י ".

לרוב האנשים עם ADHD  יש את הטמפרמנט של טיפוס דה וינצ'י וכך הם מצטיינים ביכולת החשיבה הליטרלית שלהם. חשיבה ליטרלית היא אפקטיבית במיוחד בסביבות מסוימות – בדרך כלל מצבים בהם יש מעט או בכלל אין פרוצדורות להצלחה – מצבים בהם הפתרון צריך להתגלות כמנוגד להעלאת גירה פשוטה .

רוב היזמים, הממציאים והחלוצים מוצאים עצמם בנסיבות בהן יכולת פתרון בעיות ליטרלית עוזרת יותר מכל נוסחה שאדם יכול לזכור. חשיבה ליטרלית היא יצירתית וקשה להוראה לכל אחד שאין לו משיכה אליה. זהו הניגוד לחשיבה לינארית, שהוא סוג החשיבה המעודדת ומוערכת ברוב מערכות החינוך הציבורי .אם מישהו הוא טיפוס דה וינצ'י (רוב האנשים עם ADHD כאלה) אז הם כבר חושבים חשיבה ליטרלית טבעיים .