Posted on

תוכנה חדשנית ומדהימה לניהול זמן

לפני כשבועיים למדתי על תוכנה מדהימה לניהול זמן, תוכנה המאפשרת להגדיר  מה הזמן האפקטיבי שאתה רוצה להקדיש ביום בממוצע למשימות פרודוקטיביות לדוגמא- 6 שעות. מה הזמן המקסימלי שאתה רוצה להקדיש למשימות לא פרודוקטיביות לדוגמא – שעה. בהמשך התוכנה שותלת אצלך במחשב רובוט העוקף אחרי הזמן שאת/ה מבלה במחשב בכל מקום מאתרי אינטרנט(לא כולל אתרי מבוגרים), אאוטלוק ווורד.  אחרי שבוע אתה מקבל דיווח על ניצול הזמן שלך, מקבל אפשרות לכייל כל אתר ואתר האם הוא פרודוקטיבי או לא, בהמשך יש גם אפשרות לרדת לרזולוציות  גבוהות יותר. אם האתר קשור לעבודה האם זה קשור לשיווק, לארגון וכו'. מה שמאפשר לנתח בהמשך את ניהול הזמן על פי משימות ברזולוציה גבוהה מאד. וזה עוד לא הכל. יצאת להפסקת אוכל חזרת למחשב עולה חלון ושואל אותך מה עשית? עם 3 אופציות ואופציה שאתה יכול להוסיף.

זה רק על קצה המזלג. היה לי קשה לחכות שבועיים פשוט הייתי  חייב לנסות לפני שאני שולח לכם.

ודבר נוסף חשוב זה בחינם!!! וגם קיצרתי מאד כדי לא לבזבז את זמנכם.

אז רגע מה התוכנה    http://rescuetime.com

Posted on

על שרות צבאי ו ADHD

במשך שנים נשאלתי והבעתי דעתי על השרות בצה"ל מזווית ראייה של ADHD שוחחתי עם הורים וחיילים. בשנתיים האחרונות נחשפתי לנושא זה גם דרך השרות של בני בצה"ל. יש לי מספר תובנות בנושא זה.

  1. בנים עם ADHD יכולים להצליח אם הם משרתים ביחידות שיש בהן הרבה פעילות ועניין ביחד עם מסגרת ברורה, הצירוף של שני אלה אקשן ומסגרת מאפשר להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם.
  2. דווקא  הורדת פרופיל והעברה ליחידות מפקדה יכולה לעשות רע. תחשבו על בחור עם ADHD  שצריך להיות אפסנאי, למלא טפסים כל היום ולדאוג לציוד מסודר. זה נראה כמו המקום הכי פחות מתאים לחברה עם ADHD.
  3. מכיוון שבמקרים רבים הגיל הרגשי של חברה עם ADHD נמוך מהגיל הביולוגי, כלומר בגיל 18 הם לא בשלים לגיוס, ראוי לבדוק אפשרות לדחיית השרות וקיימות הרבה אופציות : לימודים במסגרת עתודה או לתואר טכנאי/הנדסאי, השתלבות במכינה קדם צבאית ושנת שרות. המלצתי להורים לנסות ולשכנע את ילדכם להשתלב באחת המערכות האלו כמובן בהתאם לנטיותיו ורצונותיו.

כמה הערות לגבי התייחסות הצבא לADHD.

ראשית המודעות והידע עלו מאד. חיל המודיעין אף הגדיל לעשות והוא שואף לגייס חברה עם  ADHD מתוך הבנה שהם חושבים מחוץ לקופסא והוא מחפש כאלה אנשים. מתוך ניסיון זהו חייל שמומלץ לשרת בו.

הצבא מאפשר גם קבלת טיפול תרופתי במסגרת השרות דרך נוירולוגים צבאיים, יש פתיחות לנושא.

ADHD לא מהווה סעיף ליקוי (אלא אם יש בעיות נפשיות נלוות).

 

Posted on

ניהול רגשות ו ADHD בקטגוריה 9 בינואר 2011

הרגשות וניהול הרגשות  הם מרכיב מרכזי בחייהם של כל בני האדם, במיוחד  נכון הדבר לגבי  ילדים מתבגרים ומבוגרים עם ADHD . ראסל בארקלי בהרצאה בכנס האחרון של צ'אד ארגון ההורים האמריקאי לADHD . קורא להחזיר את הנושא למרכז ההבנה של הADHD   כאחד מתפקודי הניהול. הניסיון שלי באימון  במשך השנים מוכיח שאכן יש לרגשות ולניהולם תפקיד משמעותי מאד בחייהם של אנשי הADHD .

?מה הם רגשות

בארקלי מגדיר רגשות כגורם הקשור למטרות שלנו, הרגשות מכוונים אותנו למטרה, הם סימן לעצמנו שהכיוון דורש שינוי. אם אתה בכיוון המטרות הרגשות יהיו חיוביים אם לא הם יהיו שליליים.הם משפיעים על הביטויים שלנו על מצב הרוח. לרגשות יש שלושה חלקים:

1.      התנהגות -האם אנחנו מתמודדים או נמנעים.

2.      מוטיבציה – האם זה מגדיל את התשוקה להמשיך בכיוון.

3.      פיזיולוגי – דרגת העוררות משפיע על נשימה, סומק ושינויים גופניים אחרים.

הרגשות מכוונים את התנהגותנו להחזיר אותנו למסלול, הם גם מסמנים לאחרים כדי שיבינו אותנו.

דרכים להתמודד עם רגשות

1.      ניהול עצמי מאפשר לצמצם רגשות כי הם לא מתאימים לגירוי.

2.      אם אנחנו מרוצים מהרגש כדאי לשמר אותו ולאפשר לו להמשיך.

3.      אם הוא שלילי לייצור רגש חיובי אלטרנטיבי המתחרה ברגש השלילי.

משמעות הרגשות בהקשר שלADHD

אנשים עם ADHD  מתקשים לעצור רגשות חיוביים או שליליים, הבעיה העיקרית היא עם רגשות שליליים, כי אנחנו חיים עם אנשים אחרים. אנשים יסלחו לנו על שמחה או על טעות אבל לא על כעסים. הקושי אם כך הוא במצבים של רגשות שלילים, חוסר היכולת לנהל תסכול וכעס יוצר קושי גדול יותר ממוסחות וחוסר קשב.

יותר מכך בארקלי מצביע על כך שהתנהלות רגשית לקויה משפיעה על מעגלי החיים השונים:

זוגיות- מרפי ובארקלי מצאו שהתנהלות רגשית גורמת לגירושין.

נהיגה- החלק הרגשי של ADHD משפיע על התנהגויות תוקפניות בנהיגה.

עבודה- הגורם העקרי המנבא פיטורין אינו מוסחות או חוסר מיקוד, מה שהמעסיקים אינם מצליחים להכיל הוא הבעיות הרגשיות.

כספים – רגשות משפיעים על עודף שימוש בכרטיסי אשראי, על קניות רגשיות.

הרגשות עצמם הם אנושיים הניהול שלהם הוא הלקוי!!!

מיכל הדלק של אנשי הADHD

בארקלי מדמה את האנרגיה של אנשי הADHD למיכל דלק , ניהול הרגשות מרוקן את מיכל הדלק של אנשי הADHD, לכן הם יותר חולים מאחרים חלקית מתחזוקה בריאותית לקויה וחלקית מההתנהלות הרגשית הדורשת מהם אנרגיה רבה כך שבסוף יום לימודים או עבודה הם מותשים.

איך נמלא את מיכל הדלק?

  • פרסים שבחים, ככל שנגביר אותם מיכל הדלק יתמלא.
  • לקחת פסקי זמן, רגיעה, תוך כדי יום הלימודים או העבודה לקחת הפסקות קצרות כדי למלא את המיכל.
  • תמונת עתיד חיובית – גם היא בעלת משמעות חיובית.
  • תרגול יומיומי של שליטה עצמית.
Posted on

עצות בסיסיות למשתמש בריטלין/קונצרטה/ אילן גונן

את העצות להלן אספתי מהקואוצ'רים שטיפלו בי ושפגשתי במהלך שנות לימודיי האקדמיים ועבודתי במקצועות הכתיבה והעריכה. סביר להניח שבעולם העסקים ובתחומים אחרים המצב שונה ויש לחפש כלים אחרים, אבל אני מאמין שחלק מהם בכל זאת משיקים לכולנו.
אילן גונן
דוקטורנט בבלשנות שמית, אוניברסיטת קיימברידג'
נטילת הכדור
* קודם כול, מניסיוני, עדיף לא לקחת ריטלין בשחרור מהיר/רגיל (4 שעות), אלא רק ריטלין בשחרור איטי או קונצרטה. תחילת ההשפעה וסיום ההשפעה בשחרור הרגיל הם מהירים וחדים מאוד, וקשים יותר להתמודדות.

* כדאי לאכול ארוחה לפני או עם לקיחת הכדור, במיוחד אם מדובר בריטלין ממש, אבל גם אם זו קונצרטה, ולהכין את עצמכם לסשן ארוך של לימודים/עבודה כשאתם לוקחים את הכדור. אנשים רבים סובלים מאובדן תיאבון במשך השפעת ריטלין (במיוחד בשחרור רגיל), מדלגים על ארוחות וכתוצאה מכך היעילות בעבודה יורדת (זו לא הדרך לעשות דיאטה!).

* חַשבו מראש מה משך ההשפעה (4, 8, או 12 שעות בדר"כ) והכניסו את טווח השעות הזה ליומן שלכם כאל זמן בו אתם עסוקים. חשוב להתייחס למשך ההשפעה של הכדור כאל מצב עבודה, כאילו אתם עוברים למקום עבודה שכללי ההתנהגות בו שונים, אפילו אם אתם בבית.

* בדרך כלל לכדור לוקח 30-45 דקות להתחיל להשפיע, ואותו משך זמן לפוג עם סיום השפעתו – שקללו גם את הזמן הזה בלוח הזמנים שלכם.

ה"כניסה" וה"יציאה" מהשפעת הכדור
* הגדירו לעצמכם שמשעת הלקיחה עד שעת חלוף ההשפעה אתם מחליפים זהות, לא פחות. יש 'אילן' ויש 'אילן-קונצרטה'.

* הגבירו מודעות להסתגלות ההדרגתית שלכם באותן 30-45 דקות שלוקח לכדור להתחיל להשפיע, ובאופן יזום עברו בהדרגה ממצב מנוחה או פיזור דעת למצב מסודר. זה זמן טוב לתכנן מה תעשו במשך סשן העבודה שלפניכם: אפשר להכין רשימה, להדליק את המחשב, לפתוח את התיקיות והקבצים הרלוונטיים, לסדר את השולחן לקראת העבודה. אם אתם זקוקים לריטלין/קונצרטה מרגע שאתם מגיעים למקום אחר, כמו כיתה, ספרייה או משרד, תוכלו לתכנן את נטילת הכדור 30-45 דקות לפני הגעתכם. אפשר גם לקחת את הכדור ואז לאכול ארוחת בוקר, למשל, ועד שתסיימו לאכול ולסדר אחריכם, הכדור יתחיל להשפיע.

* באופן דומה שימו לב מתי צפויה להתחיל הפגת ההשפעה. יש אנשים שה"כניסה" וה"יציאה" מההשפעה גורמות להם להיות עצבניים; אם אתם כאלה, שימו לב ואל תוציאו כעסים מיותרים על אחרים וזכרו שמדובר במעבר טכני. אפשר גם לשתף אנשים סביבכם שאתם כרגע קצת עצבניים ותדברו איתם עוד חצי שעה.

השפעת הכדור
* במשך השפעת הכדור רצוי לא לדבר בטלפון אם זה לא נדרש, אם אפשר לשים אותו על מצב שקט או הפניה ישירה של שיחות למשיבון, או אם חייבים לענות להקפיד לומר מיד (!) לכל (!) המתקשרים שאתם לא יכולים לדבר עד שעת סיום הסשן שלכם.

* מה שקורה עם מופרעי קשב זה שתוך כדי גדילה פיתחנו מצד אחד יכולת נהדרת להתמודד עם קשב מפוצל ולדעת לעשות כמה דברים במקביל, ומצד שני יש לנו יכולת טבעית לקחת הפסקה כשצריך ולנתק את עצמנו מקשב ממושך.
זאת להבדיל מאנשים (ומהתרשמותי במיוחד גברים, אבל כמובן לא רק) בלי הפרעת קשב, שפחות מסוגלים להתמודד עם קשב מפוצל וצריכים ללמוד איך לפצל קשב כשהם מגיעים למקום עבודה או למצב בחיים שדורש את זה. מצד שני, הם לומדים כבר בגיל צעיר (בגן ובבית הספר היסודי) להיות קשובים באופן ממושך ולקחת הפסקות.

* כשאנחנו לוקחים ריטלין, פתאום ממש – תוך חצי שעה עם כניסת ההשפעה של הכדור, נשמטת הקרקע מתחת לחלק הזה באישיות שלנו שנקרא 'הפרעת קשב וריכוז', ואנחנו הופכים להיות אנשים ללא הפרעת קשב. כדי להתמודד טוב עם המעבר אל הצד החדש שבחרנו לאישיות שלנו, 'הצד שלנו על קונצרטה', אנחנו נדרשים להכיר את עצמנו מחדש. צריך ללמוד מה זה אומר להתרכז רק בגורם אחד: לדעת לסנן גירויים כך שנבחר את הגירוי הנכון להתרכז בו, כי אפשר להרשות לעצמנו להתרכז רק באחד, ואם נבחר את הגירוי הלא נכון – ניתקע איתו. למשל, אם חבר מתקשר, נמצא את עצמנו מדברים איתו שעות ונתקשה להתנתק מהשיחה.

* בנוסף, כדי לא להיתקע בריכוז של שעה בדבר שולי, חשוב ללמוד לקחת הפסקות וכן ללמוד להקפיץ לעצמנו תזכורת שתשאל אותנו אם זה הדבר הכי חשוב לעשות עכשיו. כשאנחנו במצבנו הרגיל, ללא ריטלין, הפרעת הקשב והריכוז שלנו יודעת לעשות זאת בשבילנו: לאחר מספר דקות לא רב, הריכוז שלנו ינדוד מאובייקט אחד לאובייקט אחר. אך כשאנחנו תחת השפעת ריטלין, היכולת הטבעית הזו שלנו מתבטלת וצריך ללמוד 'להעיר את המודעות' שלנו כל 20 דקות, זו טכניקה שניתן ללמוד, או למצוא שיטה שתעשה את זה בשבילנו, כמו שעון עצר שמכוון קבוע לעשרים דקות.

* השלב הבא הוא למצוא מה משך הריכוז הטוב שלנו (אישית, לכל אחד מאיתנו) ומה משך ההפסקה הקצר ביותר הנדרש לנו כדי שנוכל לחזור לסשן ריכוז יעיל נוסף. שמעתי מיועצים שונים שריכוז טוב למופרעי קשב ללא ריטלין הוא 20 דקות ו-5 דקות הפסקה, או עם ריטלין 40 דקות + 10 דקות הפסקה, במחזוריות כל משך שעות העבודה שהגדרנו לעצמנו.

ונקודה אופטימית לסיום. לא נכנסתי כאן לדיון בעד או נגד ריטלין. כשאובחנה אצלי הפרעת הקשב והריכוז והומלץ לי לקחת ריטלין, הבעתי התנגדות להסתייעות בתרופה. הקואוצ'רית הראשונה שטיפלה בי נתנה לי את אחת העצות הטובות ביותר שקיבלתי בחיים בכלל: "ריטלין הוא סולם; אם הוא עוזר, למה לא להשתמש בו?".
כמובן שלשאלה הזו ניתן להעלות את הטענה שלקיחה קבועה או ממושכת מאוד של ריטלין יכולה להזיק, ושלמעשה אנחנו עדיין לא יודעים את ההשפעה השלילית המלאה. אז לנקודה האופטימית שלי: מה שלמדתי לעומק מעצתה של אותה קואוצ'רית, הוא שהסולם של הריטלין מאפשר לנו לעלות לקומה הבאה הבלתי נגישה, וללמד את עצמנו בהדרגה איך לעלות בלעדיו. תוך כדי הקפדה ללמוד באילו אופנים קונצרטה עזרה לי, שיפרתי את ההתמודדות שלי עם קשיי הלמידה ופיתחתי מיומנויות למידה ומיומנויות חיים אחרות – כמו סבלנות ואמונה ביכולות שלי שמונעות ממני להתייאש מהר, סובלנות לחלקים שונים בי שאני צריך להקשיב להם ולא לשפוט את עצמי יותר מדי בחומרה. הכלים האלה שפיתחתי איפשרו לי בסופו של דבר לא להזדקק לריטלין כלל.

Posted on

"זה רק אני? או שיש לי ADHD?" מבוגרים במעגלי החיים: יזמות, לימודים וזוגיות בצל הפרעות קשב

 
זה רק אני? או שיש לי ADHD?"

מבוגרים במעגלי החיים:  יזמות, לימודים וזוגיות בצל הפרעות קשב

בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר

יום א' 25-3-2012, ב' בניסן תשע"ב

15:00-15:30    התכנסות, הרשמה וכיבוד קל

15:30-16:15    יזמים מלידה!

אחד מכל שני יזמים בישראל הוא בעל הפרעת קשב ADHD.  תוצאות מחקר מרתק בתחום, ודרכים לנצל את היתרונות של הפרעת הקשב ADHD להצלחה בקריירה.

מרצה – ראובן סדן, מנכ"ל מיקוד להצלחה – אימון ADHD, מאמן אישי למתבגרים, מבוגרים, ויזמים עסקיים עם  ADHD מנחה קבוצות אימון ומרצה.

16:15-17:00 זוגיות בקצב הADHD , השפעות הגומלין בין ADHD לזוגיות

ההשלכות הלא פשוטות של  ADHDעל זוגיות, ואסטרטגיות נכונות להתמודדות עם האתגרים הייחודיים, לבניית קשר בריא לאורך זמן.

מרצה – ד"ר שרה איווניר, מטפלת אישית זוגית ומשפחתית, ממייסדות מכון שינוי, מרצה וכותבת.

17:00-17:20    הפסקה וכיבוד קל

17:20-18:00    להקדים תרופה ל – ADHD

ביטויים של הפרעת קשב אצל מבוגרים, וסקירה של טיפולים תרופתיים וותיקים וחדשים הקיימים כיום לעזר, לפי הרפואה הקונבנציונלית

מרצה – ד"ר ברוך סטיר, פסיכיאטר מחוזי ומנהל היחידה לטיפול במבוגרים עם ADHD, בקופת החולים מכבי.

18:00-18:40 "או שאני  כותב או שאני מקשיב "

יישומים טכנולוגיים לעקיפת קשיים בהבעה בכתב אצל סטודנטים עם הפרעת קשב.

מרצה – ד"ר בטי שרייבר, מרצה בסמינר הקיבוצים עובדת במרכז מהו"ת ובדרך מהו"ת, מומחית בליווי מבוגרים עם ליקויי קשב ולמידה באקדמיה.

18:40-18:50 הפסקה וכיבוד קל

18:50-19:30    מופע – "עושה צחוק מההפרעה"

שחקנית – גל כהן, גל כהן שחקנית ויוצרת, עושה צחוק מחייה המשותפים עם הפרעות הקשב והריכוז שלה.  מופע ייחודי, אנרגטי והומוריסטי, שמבליט דווקא את הצד המצחיק שבקושי.

 

החנייה בתשלום בחניון של תל השומר

 

*ניתן לקבל החזר על ביטול הרשמה רק עד יום הכנס. לא יינתנו החזרים על ביטולים
רטרואקטיביים. תודה.

*הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.

*הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

נוטים לחשוב שהפרעות הקשב, ADHD ו – ADD, הן סוג של מחלת ילדות.  טעות.

כל אחד מאיתנו מכיר מבוגרים שלא אובחנו בתור ילדים, וגילו לפתע, כמבוגרים, שהם בעלי הפרעת קשב. פתאום נדלקה להם נורה מעל הראש. פתאום הכול נהיה ברור.

מחקרים מוכיחים כי מעל 60% מאוכלוסיית הילדים הסובלים מהפרעות קשב הופכת לאוכלוסיית מבוגרים הסובלים מאותה הפרעה.

חוסר היכולת להתמקד, יחד עם ההשלכות והקשיים הנלווים לכך, מציבים בפנינו, המבוגרים, אתגרים ייחודיים לכל החיים.  זה כולל בין היתר, היתכנות גבוהה לתפישת ערך עצמי ירודה, תפישת יכולת למידה שאינה תואמת את היכולת הקוגנטיבית, חוסר יכולת להחזיק תפקיד, נטייה לשימוש יתר בתרופות, וקושי בשמירה על מערכות יחסים לאורך זמן.

לעתים קרובות ה – ADHD שלא אובחן בילדות גרם לטיפול שגוי של גורמים בעלי רצון טוב, בקשיים שכתוצאה מכך רק התגברו והתעצמו בבגרותנו.

בכנס "זה רק אני? או שיש לי ADHD" נהנה ונשכיל ממפגש עם אנשי מקצוע המטפלים במגוון ההיבטים של הפרעת הקשב בבגרות.

בהרצאות נשאף לצמצם פערים בין העולה מתוך מחקרים ובין ההיבטים המעשיים של ADHD, וניתן כלים יישומיים לעזור לעצמנו ולאחרים הסובלים מהתופעה להגיע להישגים התואמים את היכולות הגבוהות שלהם, למרות ועל אף ה – ADHD.

הכנס מיועד לאנשי מקצוע העובדים עם מבוגרים בעלי הפרעות קשב, ולסובלים מהפרעות אלה עצמם.

נשמח לראותכם!

עלות בהרשמה מוקדמת 160 ₪*
אחרי 20-3-2012           180 ₪*
זוג בני משפחה אחת     300 ₪*

למידע נוסף, ולהרשמה התקשרו
אמציה 052-8087052
אפרת 050-7504210
Amazia@netvision.net.il Ephrat@mategna.co.il
או דרך האתר:
www.family-care.co.il

   

 

 

זה רק אני? או שיש לי ADHD? – דף הרשמה

ניתן להעביר טופס הרשמה מלא ותשלום באופנים הבאים:

¨ בהרשמה טלפונית בכרטיס אשראי, למס' 050-7504210 (אפרת) או 052-8087052 (אמציה)

¨ בדואר בצרוף המחאה לפקודת אמציה הוצאת ספרים, (למוטב בלבד), כתובת: ת.ד. 9067 אבן יהודה, 40500.

 

תאריך הרשמה  1220/__/___    מס' כרטיסים ___   לפי מחיר* 160 / 180 / 300 (זוגי)   סה"כ לתשלום  ______ש"ח

שם המזמין/ה ________________________            טלפון____________________      מייל _______________________

משתתפים נוספים: שם__________________            טלפון____________________      מייל _______________________

שם__________________            טלפון____________________      מייל _______________________

כתובת למשלוח דואר_______________________________________________ מיקוד _________________________

נא להקיף הבחירה ולמלא: מגיע כמבוגר עם הפרעת קשב  /  איש מקצוע בתחום_____________________________________

¨ הנני מעוניין/נת לקבל מאמציה הוצאת ספרים או מטעמו הודעות במייל לגבי כנסים, השתלמויות ומבצעים

*לתשלום בצ'ק– לפקודת אמציה הוצאת ספרים, לכתובת: ת.ד. 9067, אבן יהודה, 40500.

*לתשלום בישראכרט, מאסטרקארד, ויזה, דיינרס, אמריקן אקספרס, יש למלא את הפרטים בכתב ברור:

מספר הכרטיס _______ ______ _______ ________  תוקף _____/___,  3 הספרות האחרונות על גב הכרטיס ___________

מס' ת.ז. ___________________________מהיכן שמעת על הכנס? _________________________________________

הערות:   ____________________________________________________________________________________

*עלות בהרשמה מוקדמת עד 20/3/2012 160₪,  בהרשמה מאוחרת 21-25/3/2012 180₪,   זוג בני משפחה אחת 300 ₪.
*ניתן לקבל החזר על ביטול רק עד יום הכנס.  לא יינתנו החזרים על ביטולים רטרואקטיביים. תודה.

הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.  הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

*טלפונים לבירורים ומידע נוסף:  אפרת – 050-7504210, אמציה – 052-8087052

אולם סוראסקי, מרכז רפואי שיבא תל השומר – מפת הגעה