Posted on

מטא קוגניציה חשיבה על חשיבה ותפקודי ניהול ע"פ ראסל בארקלי

תמצית  שיחת רדיו  בנושא תפקודי ניהול  אצל מבוגרים עם   -ADHD  מבנה חדש

שהתקיימה ב 25/3/12  בין פרופ' ראסל בארקלי ובין ד"ר צ'ארלס פארקר

בשיחה זאת מציג בארקלי גירסא מתקדמת של תפישת תפקודי הניהול שעליה הרצה בשנים האחרונות וגם כתב ספר בשנה האחרונה. גישה המהווה מטאקוגניציה חשיבה על החשיבה של ADHD   ומהווה אבן יסוד חשובה מאד לבניית תכניות טיפול ואימון .

גישת תפקודי הניהול  מהווה שינוי טקטוני בתפישה של ADHD   כקשור בליקוי בתפקודי ניהול על פי בארקלי .

ההגדרה של תפקודי ניהול  היא SELF REGULATION שליטה עצמית- מורכבת משלושה שלבים1. הכוונה של פעולה עצמית- לעצור  2.כדי לשנות את התנהגותנו  3.כדי לשנות/לכוון  את התוצאות העתידיות,  תוצאות מאוחרות בדרך כלל יותר חשובות מתוצאות לטווח קצר .

תפקודי ניהול – ההתנהגויות שאנחנו מבצעים כדי לכוון את התנהגותנו להשגת מטרות בעתיד.

מערכת אחת -טרום ניהול  מערכת אוטומטית

מערכת  שנייה- מערכת הפעלה של תפקודי ניהול.

6 תפקודי ניהול 6 דרכים בהן אנשים יכולים לשנות את פעילותם כדי לשנות את עתידם.

3 התפקודים הראשונים הם המקבץ  הראשון שמתפתחים עד גיל 3

  1. היכולת לעצור פעולות, אם אתה לא עוצר אין זמן לכלים התפקודיים האחרים לפעול. כי אתה כבר פעלת.
  2. מודעות עצמית  למה אני עושה. היכולת לכוון את הקשב לעצמך.
  3. יכולת להתבונן בדימויים מהעבר ולהיעזר בהם כדי  לכוון את ההתנהגות  בעתיד כמו GPS     אנחנו מחזיקים את התמונה העתידית במחשבה ומכונים אליה.

3 התפקודים הבאים מתפתחים תוך עשור  עד גיל 13

4.היכולת לדבר לעצמך דיבור פנימי, מתחיל בגיל 3-4 אבל עדיין לא משפיע הרבה, מה שאנחנו אומרים לעצמנו מדריך את מה שאנחנו עושים, חושבים, שואלים שאלות, לתת לעצמנו הוראות לביצוע. לעיתים אנחנו עושים את זה בקול רם או כותבים לעצמנו. רשימות של משימות כתובות הן דרכים להחצנה של דיבור פנימי, זה כלי חזק שעומד מעל 3 הקודמים.

5.היכולת לשלוט ברגשות חזקים, להרגיע את עצמך, להיות מסוגל לעצור, לבחון ולבחור רגש חלופי, עדיף מתון יותר. אתה קונה זמן ומחליף רגש. ADHD מראים רגשות בסיסיים שאחרים מווסתים. למה אנשים עם ADHD מפוטרים יותר לא בהכרח בגלל חוסר קשב אולי בגלל התפרצויות על הבוס.

6.האפשרות לשחק במוח עם אינפורמציה, כבר אצל ילדים אפשר לראות משחק פיזי עם דמיון, אצל מבוגרים זה נהפך למנטלי. המעבר ממשחק פיזי למשחק מנטלי הוא קריטי ליכולת פתרון בעיות של מבוגרים.

Posted on

ODT פעילות אתגר/משחק ככלי להעצמה אישית וקבוצתית למתבגרים ומבוגרים עם ADHD ולקויות למידה

דותן חיים :MA Outdoor Education/ראובן סדן MA ייעוץ חינוכי

OUTDOOR TRAINING – "למידה התנסותית" הינו תחום רחב שהתפתח בצפון אמריקה / אירופה/ אוסטרליה באמצע המאה העשרים

רציונאל ההעצמה בלמידה התנסותית מתבסס על ההנחה שכאשר מציבים לפרטים/קבוצות, "אתגר" שהוא מתאים לכישורים הפיזיים/מנטאליים/רגשיים תתבצע יציאה "מאזור הנוחות" אל עבר תחום של גדילה/שינוי שהוא בריא ,מקדם, מעצים הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית. עקרון נוסף שעובדים לפיו בתחום של למידה התנסותית מאמין בקבוצות, קבוצה הינה האמצעי שבו כל אחד לומד אסטרטגיות חדשות, כישורי חיים, טכניקות התמודדות, בקבוצה תומכת אפשר לטעות, אפשר להתנסות, אפשר להיות חופשי, בעיקר להיות אותנטי (אלמנט חשוב בתרבות המערבית/כאוטית של ימינו)

שתי גישות מרכזיות בתחום של למידה התנסותית : 1.פסיכולוגיה חיובית , עבודה עם חוזקות של כל פרט בקבוצה כמו גם עבודה ותרגול של חוזקות קבוצתיות. פסיכולוגיה חיובית הינה אבן דרך ועקרון יישומי שנשמר לאורך כל תכנית העצמה קבוצתית, עקרונות אלו מוטמעים  הלכה למעשה בפעילות כדרך חשיבה לעתיד – חלומות חיים, אותנטיות, FLOW , קהילה.

2. גישה נרטיבית לסיפור אחר. כולנו מורכבים מסיפורים שונים ומיוחדים על עצמנו, כל אחד מאיתנו מספר לעצמו סיפורים שמבטאים את העצמי במרחבי חיים/פעילות שונים, לא פעם אותם סיפורים אינם משרתים או מייצגים אותנו במציאות העכשווית ולא פעם צריך "לאתחל" אותם או להאיר/לספר סיפורים חדשים "שנבטו" בעקבות התנסויות חדשות, אתגרים מוצלחים שעברנו.

"טיפול באמצעות הרפתקה" –WILDERNESS ADVENTURE THERAPY , התערבות אתגרית אינטנסיבית בתחום של למידה אתגרית, מסעות אתגר בים , יבשה, מסעות סוסים/גמלים, הפלגת יאכטות ארוכה, מסעות טיפוס וטרקים, מסעות הישרדות במדבר – בניית תכנית אישית– מדדים להצלחה בכישורי חיים, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, מסוגלות, הסתגלות לסביבה חדשה, יכולת להכיל מצבי אי וודאות, היכולת להיות לבד, אומץ ותעוזה, שאלוני אושר ואיכות חיים .

ADHD – עוצמות שונות  בהפרעות קשב וריכוז הבאות לידי ביטוי בפעילות אתגרית ODT

יצירתיות: המשימות ב odt  יכולות להיפתר במגוון דרכים ואפשרויות , חלק מרכזי באלמנט של משחק הינה היכולת לשחק בצורה חופשית ולא מובנת כמו גם אפשר לפתור בעיות/תרגילים באין ספור אפשרויות – ADHD  מאופיינים ביכולת יצירתית גבוהה שיכולה  לבוא לידי ביטוי בפעילות של .ODT

אנרגטיות: חלק אכוטי בכל פעילות משימתית/פיזית/אתגרית ככל שיהיו יותר אנרגיות כך אפשר להשתתף בפעילות בצורה יותר מוצלחת, למנחים בתחום זה "אנרגיות" זה מצרך יקר .ADHD שופעים אנרגיה שאפשר/צריך לעבוד איתה פיזית/אתגרית.

לקיחת סיכונים/אימפולסיביות: אלמנט קרדינאלי בתחום של ADVENTURE THERAPY  –  כל הפעילות בתחום של למידה אתגרית מבוסס על לקיחת סיכונים מבוקרת, המשתתפים בטוחים שהם "מסתכנים" אולם הסיכון הינו "סיכון מדומה", היכולת להיות אימפולסיבי ולקחת סיכונים בסביבה בטוחה ומובנת הינו כלי העצמה קלאסי, במיוחד כשהחיסרון הופך ליתרון ב .ODT

  :FLOWהינו מצב אופטימאלי שבו אנו מתמזגים עם פעילות שמותחת את הפוטנציאל האישי/קבוצתי שלנו ומבטא אלמנטים "בעצמי" שלא באו לידי ביטוי עד כה – במסגרת החשיפה לתרבות פנאי איכותית/אתגרית/חדשה המשתתפים נחשפים לתחומים שיכולים להוות עוגן של .FLOW

 

3 התפוקות  המרכזיות הניתנות להשגה על ידי פעילות  ODT עבור בני נוער ומבוגרים עם ADHD ולקויות למידה.

1.עניין והתלהבות המאפשרים למידה- הפעילות מחוץ לתחומי הכתה ו/או המשרד  יוצרת אווירה המאפשרת ריכוז גבוה יותר ולמידה משמעותית יותר  ביחס לסביבה השגרתית חסרת הגירויים והעניין עבור אנשי הADHD.

2.אפשרות ביטוי לכישורים שונים מהכישורים האקדמיים בלבד- היכולת להביא לידי ביטוי כישורים מגוונים כמו: מנהיגות, שיתוף פעולה, יכולת פתרון בעיות, יכולת פיזית גבוהה ויצירתיות מאפשרים לאנשי הADHD   למצב את עצמם במקום גבוה יותר מבחינה חברתית ולהשתלב טוב יותר בקבוצת העמיתים.

3.למידת מיומנויות חברתיות בתנאים אופטימליים-  הסביבה המגרה, האווירה המקבלת, האפשרות להרגיש שווים  מהווים פלטפורמה מצוינת ללמידת מיומנויות חברתיות כמו תקשורת בינאישית, שיתוף פעולה, תכנון, פתרון בעיות ועוד.

דותן חיים: מרכז אקדמי של תחום ODT  "וטיפול באמצעות הרפתקה" במכללה האקדמית בוינגיט.

dotanhaim@gmail.com 0524768717                www.flow2u.com

ראובן סדן מיקוד  להצלחה – אימון ADHD  

Sadanreuven1@gmail.com   050-2516709   www.adhdsuccess.co.il

Posted on

נשים, נערות ו – ADHD הפן הנשי של הפרעות קשב וריכוז: אבחון, טיפול, הדרכה

בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר

יום ד' 11-7-2012, כא בתמוז תשע"ב

מנחה – ראובן סדן, מנכ"ל מיקוד להצלחה – אימון ADHD, מאמן אישי ומנחה קבוצות

14:30-15:30    התכנסות, הרשמה וכיבוד קל

15:30-16:15    תחנות במעגלי חייה של האישה בחברה המודרנית  נעורים, דימוי גוף, רגשות, קשרים, זוגיות ואמהות.

מרצה – ד"ר רבקה נרדי, מנהלת ומקימת מכון "דיאלוג" (1990), סופרת, מרצה,מנחה ופסיכותרפיסטית אישית וזוגית; מהמובילות בארץ בתחומי העצמת נשים, זוגיות, וסוגיות התפתחותיות של נשים וגברים במעגלי החיים.

16:15-17:00   מילדות לנשיות עם ADHD  עולמן הרגשי והנפשי של נשים עם הפרעות קשב וריכוז

מרצה – ד"ר איריס מנור, פסיכיאטרית, מומחית לאבחון וטיפול בADHD, מנהלת מכון "אניגמה", אחראית תחום רפואה בעמותת קווים ומחשבות, מנהלת היחידה להפרעות קשב וריכוז במרכז לבריאות הנפש גהה.

17:00-17:20    הפסקה וכיבוד קל

17:20-18:00    לעשות סדר בבלגן
עבודה טיפולית, רגשית עם נערות המתמודדות עם ADHD בגיל ההתבגרות

מרצה – נעמי רביד פסיכותרפיסטית, מאמנת ומדריכה, מתמחה בהפרעות קשב וריכוז, טראומות והפרעות אכילה

18:00-18:40    אימון נשים עם ADHD

מרצה – רבקה ארוטשס, מאמנת, יועצת ומנחת קבוצות מתבגרים, מבוגרים והורים עם ADHD, מייסדת עמותת "ביחד" להורים לילדים עם ADHD

18:40-18:50    הפסקה וכיבוד קל

18:50-19:30    קטעים מההצגה יום יום – הכשרון נחבא לעיתים בין בלגן של

                      אותיות ומספרים ויש לו גם דרכי ביטוי משלו…

 

שלומית רון, השחקנית והיוצרת.במונודרמה המבוססת על סיפורה האמיתי והמרגש.

החנייה בתשלום בחניון של תל השומר

*החזר על ביטול הרשמה יינתן רק עד ה – 9 ביולי 12.
ביטולים לאחר תאריך זה לא יזכו בהחזר.

*הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.

  *הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

הפרעות קשב וריכוז נראות אחרת אצל נשים וילדות. מהו השוני?  מה צריך לחפש?  כיצד ניתן לטפל ולעזור?

שולחן העבודה שלך נראה לא משהו… רשימת המשימות רחוקה מלהיות בשליטה.  המחשבות מדלגות מנושא לנושא והמשקפיים שחיפשת כל הבוקר ישובות לך בנחת על האף…  נשמע מוכר?

בעיות שכחה ומוסחות קורות לכולם, אבל לסובלים מהפרעות קש"ר הן עניין שבשגרה, ועלולות להוות מכשול ממשי להתנהלותם התקינה והיעילה.  אצל נשים, כמו במקרים רבים, המורכבות היא שונה.

גורם ה – H הנעדר, והנטייה לפרפקציוניזם ואסטרטגיות פיצוי מקשים על האבחון, ומכאן גם על מתן טיפול מתאים.

המורכבות עולה אף יותר כאשר מגיעים לפן הרגשי. נערות ונשים נוטות יותר לפתח בעיות קשות בדימוי עצמי, דיכאונות ומצבי רוח.  קיימת הסכנה, על כן, כי הן יטופלו רגשית בלבד, ושוב, הטיפול יהיה לא יעיל משום שהוא יחמיץ את שורש הבעיה.

בכנס "נשים, נערות ו – ADHD" נעסוק במאפייני הפרעות הקש"ר אצל נשים ונערות, ונפתח בפניכם מגוון אסטרטגיות לאבחון, הדרכה ואימון, תוך התייחסות לפן הנשי הייחודי ולמורכבויותיו.

הכנס מיועד לאנשי מקצוע ולהורים.

נשמח לראותכם!

הרשמה מוקדמת       160 ₪*
אחרי 30-6-2012       180 ₪*
זוג הורים                  300 ₪* 

למידע נוסף, ולהרשמה התקשרו
אמציה 052-8087052
אפרת 050-7504210
Amazia@netvision.net.il Ephrat@mategna.co.il
או דרך האתר:
www.family-care.co.il

 

נשים, נערות ו – ADHD

ניתן להעביר טופס הרשמה מלא ותשלום באופנים הבאים:

¨ בהרשמה טלפונית בכרטיס אשראי, למס' 050-7504210 (אפרת) או 052-8087052 (אמציה)

¨ בדואר בצרוף המחאה לפקודת אמציה הוצאת ספרים, (למוטב בלבד), כתובת: ת.ד. 9067 אבן יהודה, 40500.

תאריך הרשמה  1220/__/___    מס' כרטיסים ___   לפי מחיר* 160 / 180 / 300 (זוגי)   סה"כ לתשלום  ______ש"ח

שם המזמין/ה ________________________            טלפון____________________      מייל _______________________

משתתפים נוספים: שם__________________            טלפון____________________      מייל _______________________

                        שם__________________            טלפון____________________      מייל _______________________

כתובת למשלוח דואר_______________________________________________ מיקוד _________________________

נא להקיף הבחירה ולמלא: מגיע כמבוגר עם הפרעת קשב  /  איש מקצוע בתחום_____________________________________

¨ הנני מעוניין/נת לקבל מאמציה הוצאת ספרים או מטעמו הודעות במייל לגבי כנסים, השתלמויות ומבצעים

*לתשלום בצ'ק– לפקודת אמציה הוצאת ספרים, לכתובת: ת.ד. 9067, אבן יהודה, 40500.

*לתשלום בישראכרט, מאסטרקארד, ויזה, דיינרס, אמריקן אקספרס, יש למלא את הפרטים בכתב ברור:

מספר הכרטיס _______ ______ _______ ________  תוקף _____/___,  3 הספרות האחרונות על גב הכרטיס ___________

מס' ת.ז. ___________________________מהיכן שמעת על הכנס? _________________________________________

הערות:   ____________________________________________________________________________________

*עלות בהרשמה מוקדמת עד 30/6/2012 160₪, בהרשמה מאוחרת 1-11/7/2012 180₪, זוג הורים 300 ₪.
*ניתן לקבל החזר על ביטול רק עד 9 ביולי 2012.  לא יינתנו החזרים על ביטולים לאחר תאריך זה. תודה.

 הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.  הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

*טלפונים לבירורים ומידע נוסף:  אפרת – 050-7504210, אמציה – 052-8087052

אולם סוראסקי, מרכז רפואי שיבא תל השומר – מפת הגעה

Posted on

על יצירתיות ו ADHD לבד. מבחוץ. בלחץ. בלי מיקוד.

במאמר המתפרסם במוסף כלכליסט שנכתב ע"י אורן הוברמן   בנושא יצירתיות, בולט הקשר בין יצירתיות לבין המאפיינים של ADHD . אני מביא כאן  דגשים הקשורים לADHD  במאמר עם הפנייה למאמר המקורי שהוא מרתק ומפתיע בכמה מגילוייו. קישור למאמר בכלכליסט http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3572606,00.html

היצירתיות מתחילה כשהמחשבה בורחת. המוח עסוק כל הזמן גם כשאנחנו לא חושבים על כלום וגם כשאנחנו ישנים. במחקר שעשה נוירוביולוג בשם מרקוס רייצ'ל מאוניברסיטת וושינגטון הוא הבחין במשהו משונה, גם בזמן המנוחה ה-MRI  מדד פעילות מנטלית שהיתה נמרצת לא פחות מזו שבזמן מבחנים. הוא החליט לבדוק על מה איבר יעיל וחסכוני כמו המוח מבזבז כל כך הרבה משאבים בזמן המנוחה. והתשובה שהגיע אליה היא שבהיעדר גירוי, המוח פשוט מבדר את עצמו. רייצ'ל גילה שאם לא מזינים את המוח במידע מעניין מבחוץ הוא, הוא יוצא לחפש את המידע מבפנים. בהמשך גילה שאם אנו חולמים בהקיץ המוח מפעיל רשת של אזורים הרחוקים זה מזה, בקדמת המוח ובחלקו האחורי, שבשגרת היומיום אינם פועלים בסנכרון זה עם זה. כאשר אנחנו מרחפים הם מתחילים לשוחח ביניהם. הוא קרא לרשת האזורים הזאת " רשת ברירת המחדל ",מחקרו הסתיים בהעלאת השערה שהפעילות הזאת היא דרכו של המוח למצוא קשרים חדשים בין מידע שצבר לאורך היום לבין מידע שכבר מצוי  בו. שזהו בעצם חלק מהותי ממה שקרוי "יצירתיות".

ב2005 התפרסם מחקר של ג'ונתן סקולר פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת  קליפורניה, הוא גילה שאנשים שנוטים יותר לאבד לאבד ריכוז ולחלום בהקיץ מקבלים ציונים גבוהים יותר במבחני יצירתיות ( מה זה אם לא חלק מADHD).

הקשר שבין יצירתיות לקשב חוזר שוב ושוב. במחקר משותף של חוקרי מוח מאוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת טורונטו התבקשו 86 מתנדבים להתרכז במשימה מורכבת תוך התעלמות מגירויים חיצוניים כמו רעש של מזגן, טרטור של שיפוצים מבנין סמוך ושיחה שנערכת בקרבת מקום. מתנדבים שלא הצליחו להתעלם מההפרעות היו גם אלו שקבלו את הציונים הגבוהים ביותר במבחני יצירתיות.

ההסבר המרתק שניתן ע"י  פרופסור גורדן פטרסון, שהוביל את המחקר היה " אנשים שמתקשים לסנן את העולם החיצון למעשה קולטים יותר מידע מסביבתם, גם באופן בלתי מודע. נוצר אצלם מאגר גדול יותר של רעיונות ואנלוגיות, לפעמים מרוחקות ולא שגרתיות, ונדידת המחשבות התכופה שלהם עוזרת להפוך את המידע הזה לנגיש יותר. להערכתי זה חלק מהסוד של אנשים יצירתיים ."