Posted on

עקרונות מנחים לאימון אנשים עם ADHD (על פי מסמך שלADDA ארגון מבוגרים עם ADHD בארה"ב)

מבוא

במשך שני העשורים האחרונים היתה הצפה של האבחון, הטיפול והמחקר בנושא הפרעת קשב ריכוז והתנהגות, או כפי שנוהגים להתייחס אליה ADHD . כמצב נוירוביולוגי הפרעת  ADHD    יכולה  להשפיע על התפקוד במגוון רחב של תחומי חיים כמו חינוך, תעסוקה ומשפחה ועלולה לגרום לבעיות בריאותיות,  חברתיות וכלכליות .

המחקרים העלו את המודעות ואת ההבנה של הפרעת ADHD הגדילו את ההבנה על ADHD היה  ברור שהגישות המסורתיות כמו טיפול תרופתי, התנהגותי או פסיכולוגי/חינוכי אינן  יעילות מספיק. ולאנשים רבים  נדרשות  גישות התערבות אחרות .

 כך  נוצר תחום  חדש שנקרא אימון   ל ADHD . אימון ADHD  מתבצע ע"י מאמנים העובדים אחד על אחד עם אנשים בעלי  הפרעת קשב. ארגון ADDA תומך באימון לADHD כגישה יעילה וזמינה.

 העקרונות המנחים של  ADDA לאימון אנשים עם הפרעת קשב ריכוז והתנהגות מייצגים ניסיון לשפר את הטיפול הכולל באנשים ומשפחות המושפעים על ידי ADHD. עקרונות מנחים אלו אינם צריכים להתקבל כספר בישול של אימון או מדריך להתערבות. הם מנסים להגדיר את המרכיבים הקריטיים של אימון ADHD , כדי לעזור לצרכנים להגביר את הבנתם לגבי אימון ADHD והרווחים הטמונים בו.

כארגון  לסנגור צרכנים, מטרת ADDA  היא שהעקרונות המנחים האלו  יקדמו צעד לעבר זיהוי מרכיבי הליבה של האימון לADHD. דוח זה אמור להיקרא לא כמוצר סופי, אלא כעבודה מתמשכת שתתרחב ותתעדכן כפי שתיאוריות וניסיון משתפרים ונבנים נדבך על גבי נדבך. אנו מקווים שעקרונות אלו ישפרו את איכות החיים של כל מי שמושפע ע"י ADHD .

מהו אימון לADHD

אימון ADHD הוא שותפות מתמשכת העוזרת למודרכים לחיות חיים יותר אפקטיביים ומספקים ע"י העמקת למידתם, שיפור הביצועים שלהם ושיפור איכות חייהם.

מודרכים עם ADHD הם בעלי אותם צרכים אנושיים כמו של כל אדם אחר, ובנוסף מתמודדים עם אתגרים ייחודיים  הקשורים להפרעת ADHD    ואשר יכולים להפריע באיכות חייהם.

מאמנים לADHD תומכים במודרכים שלהם בפיתוח הבנה רחבה של הפרעתADHD והשפעתה על איכות החיים שלהם .

מאמנים לADHD

עובדים עם המודרכים ליצירת מבנים , תמיכה, מיומנויות ואסטרטגיות .כמו כן המאמנים

עוזרים למודרכים :

  • להישאר ממוקדים במטרותיהם.
  • להתמודד עם מכשולים.
  • להתייחס לנושאי ליבה הקשורים לADHD כמו ניהול זמן, ארגון, ודימוי עצמי.
  • לייצור בהירות.
  • לתפקד בצורה אפקטיבית יותר.

 מאמנים לADHD עובדים עם המודרכים שלהם לפתח אסטרטגיות לנוע בכיוון המטרות שלהם , להעמיק את המודעות העצמית שלהם  ולהמשיך לנוע לעבר חיים מלאים ומספקים יותר .

 אימון ADHD גם עוזר למודרכים ב:

  הבנה שהמקור לרבים מהאתגרים שלהם הוא ADHD ולא פגם באישיותם.

  • לבחון באופן בטוח תחומים  של כישלון ותחומים  שבהם הם רוצים לקחת על עצמם את האחריות ליצירת שינוי.
  • העלאת מיומנויות של  מודעות עצמית ושל התבוננות עצמית, ושימוש במיומנויות המשופרות לשיפור קבלת ההחלטות והביצועים.
  • שינוי פרספקטיבה כאשר תקועים, לדוגמא, לימוד דרכים חדשות להתמודד עם דחיינות, פרפקציוניזם, להתמיד במשימה, או להיות יותר עקבי.
  • להיות מודעים לסגנונות הלמידה והעיבוד שלהם כך שיוכלו לשפר  את יכולתם ללמוד ולהכיל כמות של אינפורמציה וניתוח מצבים.

 הרווחים של אימון לADHD

 אימון ADHD יכול להיות חלק חשוב מתכנית כוללת לאלה שסובלים מהפרעת ADHD . תהליך האימון מעודד לקיחת בעלות ואחריות אישית .

אימון הוא אישי וממוקד פעולה, כך שהמודרך עובד לבניית הרגלים פרודוקטיביים ומערכות המובילות לחיים מלאים ומספקים.

 אימון ADHD גם :

  • מספק תמיכה ממאמן מיומן  שהינו בעל ידע רחב בתחום הADHD .
  • עוזר למודרכים לזהות את הצדדים החיוביים הקשורים למאפייני ADHD  שמתקיימים  אצלם, ולהעריך את עוצמותיהם.
  • משפר את הבנת המודרכים לגבי הפרעת  ADHD בהקשר לסגנון הלמידה שלהם והאתגרים האישיים שלהם.
  • מטפח מודעות אישית ואחריות, ומעודד את הלקוח לחפש אפשרויות המובילות להתקדמות ולהצלחה .
  • מדריך את הלקוח לכיוון פעולות הבונות בטחון עצמי, מודעות עצמית  ומבנה עצמי.
  • מתמקד במיומנויות תפקודי הניהול של המודרך( כמו תכנון , הצבת סדרי עדיפויות, וניתוח) ליצירת מערכות מותאמות אישית שישפרו את העקביות והאפקטיביות של המודרך.
  • מציע סביבה בטוחה עבור לקוחות הזקוקים לשחרור מהבידוד שלהם ועוזר להם  ליצור קשר מטפח עם אנשים אחרים.
  • מספק מחויבות עקבית ומעודד את הלקוח לנוע מעבר למחשבה אל הפעולה הנכונה.
  • עוזר ללקוחות ללמוד לסנגר ולייצג את עצמם ואת צרכיהם, להציג שאלות ולהגדיר  גבולות.
  • מאמנים לADHD מטפחים  תקווה במודרכים על ידי פיתוח   מערכות ואסטרטגיות שבהן הם יכולים להשתמש בצורה אפקטיבית כדי לנהל את האתגרים הספציפיים כך שיוכלו לשפר באופן דרמטי את איכות חייהם .

Posted on

להיות המאמן של עצמך

אחת המטרות החשובות  בתהליך אימון למבוגרים(וגם לילדים) עם ADHD היא להגיע למצב שהם מנהלים את עצמם. הכוונה שיש להם את הכלים, האסטרטגיות והמיומנויות להתבונן בתמונה הרחבה ממעוף הציפור, להגדיר מטרות, לבנות תכנית פעולה המובילה להשגת המטרות ולפעול בצורה עקבית ונחושה להשגתן.

מספר עקרונות יכולים לסייע להיות המאמן של עצמך:

מודעות לADHD – ילדים ומבוגרים עם ADHD חייבים להיות מודעים לצורה שבה המוח הADHD שלהם פועל, מה בולם אותו, איזה אסטרטגיות יכולות לעקוף או לצמצם את הקשיים, מה העוצמות שלהם?, מה מדליק אותם?.

מיקוד החשיבה– לעיתים  חשיבה רחבה פוגעת בתשומת לב לפרטים הקטנים. כמו מצבים מסוימים הגורמים לתגובות לא מתאימות. מיקוד במצב הספציפי, מאפשר לבעל הADHD   להתאמן בפתרון בעיות. לדוגמא  חשיבה שיווקית שמונעת מאתנו להתבונן בשיחות המכירה שלנו לבדוק האם אנחנו אומרים דברים שמרחיקים את הלקוחות הפונציאליים, לשפר את שיחות המכירה שלנו.

בניית  אסטרטגיות – מיקוד החשיבה והתכוננות לבעיות צפויות מאפשרת להתכונן, להתאמן  ולהגיב  בצורה טובה יותר(ראו דוגמא במיקוד החשיבה).

ביצוע תכניות- קריאה על  דרכי התמודדות יעילות או תכנון מבלי לנקוט פעולה, לא משיגים דבר. הליבה של אימון עצמי מוצלח היא היכולת  לפעול בצורה עקבית גם אם התוצאות אינן התוצאות הרצויות. תפקיד המאמן הפנימי לקרוא קריאות עידוד להמריץ לפעולה.

הערכה ושאלת שאלות– אין דרך אחת שמתאימה לכל בעלי הADHD , כל אחד צריך ללמוד מה האסטרטגיות המתאימות לו ביותר ולבנות את ארגז הכלים האישי האופטימלי שלו בנקודת הזמן הנוכחית. כלי חשוב להערכה הוא פיתוח היכולת לשאול שאלות: " האם זה המקסימום שאני יכול?", איך אני יכול לעשות זאת טוב יותר?", מה עבד טוב בשבילי עד עכשיו?", איך אני משלב את זה בסדר היום?", " מי יכול לעזור לי ?", מה יכול לעזור לי?".

יצירת הרגלים-  מכיון שהADHD לא הולך להיעלם מחיינו, חשוב לחזור באופן רציף על אסטרטגיות יעילות , להפוך אותן להרגל שהוא חלק מחיינו, שאנחנו עושים אותו על אוטומט. גם כאן למאמן הפנימי תפקיד חשוב בבניית תכנית אימונים ביצירת הרגלים יעילים.

Posted on

סע לאט, תן למחשבות לרוץ לכל הכיוונים, לא יתחילו בלעדינו…

אנחנו נמצאים בעידן שהמשפטים הנפוצים שאנחנו אומרים לעצמנו ולסובבים אותנו הם: " אין לי זמן" , " אני לא מספיק כלום" ומשפטים דומים. יש לנו כל כך הרבה לעשות, כל כך הרבה כדורים להחזיק באוויר, כל כך הרבה משימות לסיים לפני שנלך לישון.

האם אתם זוכרים מילים כמו, טעם, להתענג, לטייל, להתבטל, להיעלם לשוטט ?, אינכם זוכרים כי אינכם משתמשים בהם.  לאנשים עם ADHD שכישורי הארגון וניהול הזמן שלהם חלשים, המירוץ היומיומי להספיק מה שיותר קשה כפליים מאחרים.

הסיסמא מהר יותר, גבוה יותר חזק יותר מלווה את התרבות שלנו כבר זמן רב, היא אינה חדשה. זה חלק מהתרבות הקפיטליסטית שמלווה אותנו כבר מאתיים שנים. עוד לפני עידן הסמארט פון, המיילים, הפייס בוק וגוגל. אבל המרוץ הואץ בצורה מטורפת, המכשירים הדיגיטליים מנהלים את חיינו. יש לכם ספק בכך? נסו לא לענות למיילים יום שלם,  נסו למשוך תשומת לב של נער בן 16 עם סמארט פון ביד.

אנחנו כמובן בעד להספיק יותר, מהר יותר, יותר מהמתחרים שלנו. אבל חשוב לדעת שלכל אלו יש מחיר . למהירות יש מחיר בעומק הדברים שאנו עושים, בעדינות (שנעלמת) ביכולת לשים לב לגוונים , לפרטים קטנים, ללמידה, ליחסים אינטימיים עשירים. המחיר של המהירות והקצב הרצחני  הוא פגיעה בכל הדברים ששווה לחיות למענם.

מהירות ולחץ יוצרים גירוי והנאה חולפת, האטה היא המסלול לעומק, לשביעות רצון מתמשכת ולמצוינות.

איך הייתם מרגישים אם הייתם יודעים שהמנתח שלכם מריץ את הניתוח תוך כדי בדיקת מיילים וכתיבת סמסים ? האם גם אתם חסרי סבלנות לחכות שהאינטרנט בסמארט פון שלכם יעלה בין פגישה לפגישה.

ככל שאנחנו ממהרים לנוע, אנחנו מרגישים פחות,  שזאת אולי בכלל הסיבה שבגללה אנחנו ממהרים. רובנו יותר לחוצים, מודאגים וחסרי בטחון יותר מכפי שאנו מוכנים להודות, אפילו לעצמנו.

כמו בתחומים רבים העוצמה והאינטנסיביות  גבוהים יותר אצל ADHD  גם בקצב החיים. מכיוון שאנחנו מספיקים פחות אנחנו מנסים להאיץ יותר, ולא בטוח שהמרוץ הזה  מביא לתוצאות טובות יותר, סביר להניח גם שהוא לא הופך אותנו למאושרים יותר. הקושי לעצור ולבחון את דרכנו  רק מעצים את המרוץ שבו אנחנו נמצאים.

מה שברור שכדי להנות ולהעריך משהו בצורה מלאה לוקח זמן, ודורש להאט. אז איך תכניסו יותר עונג לחייכם . נסו אחת מהדרכים הבאות:

  1. תכננו ארוחה אחת ביום או לפחות בשבוע  במהלכה תיקחו את הזמן להנות מהטעם, מהריח ומהמרקם של מה שאתם אוכלים.
  2. אם אתם מרגישים קושי להתרכז במשימה כל שהיא במהלך היום, קחו לעצמכם חצי שעה של מנוחה אפילו שינה קצרה כדי לטעון את  מיכל הדלק הרגשי.
  3. קחו זמן ותקשיבו באמת למישהו שאתם אוהבים (ילד, בן זוג, חבר) תנו לו את המרחב לדבר מבלי להפריע לו, כמה זמן שזה ייקח.
  4. קחו  אזור שמעניין אתכם שכונה מיוחדת, חוף ים או אזור כפרי ובלו כמה שעות רק בהתבוננות ובספיגה ללא מטרה מיוחדת.
  5. קחו מחברת ולפני השינה רשמו 2-3 דברים שאתם שקרו לכם במהלך היום ואתם מוקירים אותם.