Posted on

חכמים אבל מפוזרים ספר חדש על קידום תפקודי ניהול אצל ילדים

גישת "הכישורים הביצועיים"  המהפכנית לסיוע לילדים להגיע לפוטנציאל שלהם  זהו ספר חדש שנכתב ע"י פג דוסון וריצ'ארד גואייר ויצא בהוצאת אמציה בחודש האחרון.

אין דבר מתסכל יותר מלהביט בילד שיש לו כל כך הרבה להציע, המתקשה בביצוע המטלות והתפקודים האופייניים לחיי היום יום. ילדי הכתה האחרים מסוגלים להכין את שיעורי הבית, לזכור לקחת את ספר המתמטיקה הביתה ולהשלים את המשימות לפני השינה. מדוע בתכם אינה מסוגלת לעשות זאת? כאשר אתם יושבים עמה, ברור שהיא יכולה לפתור תרגילי חשבון, והמורה מאשרת שהיא מבינה את החומר. רוב ילדי הגן יכולים לשבת עם חבריהם בריכוז במשך עשר דקות בלי להפריע. כיצד זה שבנכם, שלמד לקרוא כבר בגן, אינו מסוגל להיות מרוכז יותר מעשר שניות? יש לכם ילד בן שמונה שמסדר את חדרו ללא בעיות, אבל לבת ה-12 שלכם המטלה כרוכה במלחמה שבועית. ילדי חבריכם אינם שוכחים להביא אישורים, אינם מאבדים מעילים יקרים או מתפרקים בציבור. מדוע זה קורה לילדכם. אתם יודעים שלבנכם או לבתכם יש שכל ולב כדי להצליח. ואולם מורים, חבריכם, אולי אפילו הוריכם והקול הקטן המנדנד בראשכם- כולם אומרים שהילד אינו נמצא במקום שבו היה אמור להיות. ניסיתם הכל – להתחנן, לצעוק, לשכנע, לשחד, להסביר, אולי אפילו לאיים על ילדכם ולהענישו כדי לגרום לו להתעשת ולעשות את מה שמצפים ממנו, או לגייס את השליטה העצמית שלו ולפעול בהתאם לגילו, אך ללא הועיל.

הסיבה לכך היא מחסור אפשרי של כישורים אצל ילדכם. אי אפשר לשכנע ילדים להשתמש בכישורים שאין להם… סביר להניח שבילדכם קיים הרצון והפוטנציאל לעשות מה שנדרש ממנו, אבל הוא פשוט אינו יודע כיצד לעשות זאת. מדענים החוקרים את תחום התפתחות הילד ואת המוח גילו שבמוחם של רוב הילדים החכמים אך המפוזרים פשוט חסרות יכולות הקרויות כישורים ביצועיים(תפקודי ניהול).אלה כישורים יסודיים הדרושים לביצוע מטלות: ארגון, תכנון, יוזמה, דבקות, שליטה בדחפים ויסות רגשות, התגמשות ונחישות- כמעט כל מה שילד זקוק לו כדי להסתדר עם הדרישות היום יומיות של הילדות בבית הספר, בבית ועם חברים. יש ילדים החסרים כישורים ביצועיים או כאלה המאחרים לפתח אותם.

למרבה המזל, ניתן לעשות הרבה כדי לעזור. ספר זה יראה לכם כיצד תוכלו להתאים את ההתנסויות היום יומיות של ילד בגיל 4-14 לבניית הכישורים הביצועיים שיאפשרו לו לעלות על המסלול ולבצע את הדרוש.

…פרקים 1-4 מספקים סקירה של הכישורים הביצועיים, כיצד הם מתפתחים, כיצד הם באים לידי ביטוי, במטלות התפתחותיות רגילות וכיצד יכולים אתם והסביבה לתרום להתפתחותם של כישורים ביצועיים חזקים. מדענים ומטפלים שונים מיינו תייגו כישורים ביצועיים בדרכים שונות אבל כולנו העוסקים בתחום זה מסכימים שאלה הם התהליכים הקוגניטיביים הנחוצים לשם1) תכנון והכוונת פעילויות מתחילתן ועד סופן  ו2)ויסות התנהגות – ריסון דחפים, קבלת החלטות טובות, שינוי טקטיקות כאשר מה שאתם עושים עכשיו אינו מצליח, וניהול רגשות והתנהגות לשם השגת מטרות ארוכות טווח.

הפרק הראשון בחלק ב' (פרק5) מציע לכם סדרת עקרונות לציית להם בכל עת שבה תחליטו שזווית  ההתקפה הטובה ביותר היא במטלה בעייתית מיוחדת או במיומנות ביצועית אשר ילדכם זקוק לה. שלושה מעקרונות אלה יוצרים את המסגרת לכל העבודה שאתם אמורים לעשות , וכל אחד מהם מתואר באחד מן הפרקים הבאים (פרקים 6-8 ) : 1) דאגו להכנסת שינויים בסביבת הילד כדי לשפר את ההתאמה בינו ובין המטלה 2) למדו את הילד כיצד לבצע את המטלות הדורשות כישורים ביצועיים  או 3) הקנו לילד מוטיבציה להשתמש בכישורים הביצועיים המצויים כבר ברפרטואר שלו.

כפי שתראו , אנחנו ממליצים בדרך כלל על שילוב בין 3 הגישות הללו להבטחת הצלחה, ופרק 9 מראה לכם כיצד לחבר את כולן…

…פרק 10 מציע רוטינות למידה המכוונות לבעיות אשר הורים לילדים שאותם אנו פוגשים במרפאה שלנו מדווחים עליהן לעיתים קרובות יותר.

…פרקים 11-21 מתייחסים לכל מיומנות ביצועית באופן אינדבידואלי אנו מתארים את ההתקדמות ההתפתחותית האופיינית של המיומנות ומציעים לכם סקאלת דירוג קצרה שבה תוכלו להשתמש כדי לקבוע אם ילדכם עומד בהתפתחות המיומנות או מפגר אחריה…

פרק 22 כולל הצעות לפתרון בעיות לאותן הפעמים בהן אתם נתקלים בקיר לבנים כולל שאלות שעליכם לשאול את עצמכם בקשר להתערבויות שאותן ניסיתם, כמו גם הדרכה כיצד ומתי לפנות לעזרה מקצועית.

…פרק 23 מציע רעיונות כיצד לעבוד עם מורים ועם בית הספר כדי לוודא שילדכם יקבל שם כמו בבית את העזרה והתמיכה הנחוצות.

Posted on

ניהול רגשות וADHD

ניהול הרגשות אצל ADHD הוא נושא חשוב ומורכב. מצד אחד ה 4DSM אינו מתייחס כלל לנושא הרגשי, מצד שני הגישות העוסקות בתפקודי ניהול נותנות מקום מרכזי לקושי בניהול רגשי כאחד מתפקודי הניהול הלקויים אצל ADHD.

אז קודם כל מהו רגש?  על פי בארקלי  הרגשות מכוונים אותך למטרה. רגשות הם תוצאה של שינויים בכוונות שלנו מה רצינו, מה רוצים. הם סימן לעצמנו שהכיוון דורש תיקון. אם אתה בכיוון המטרות הרגשות יהיו חיוביים, אם לא הם יהיו שליליים. הרגשות משרתים את הצורך להמשיך בכיוון המטרה.

מתוך ניסיוני ומתוך קריאת הספרות יש שתי דרכים מרכזיות להתייחס לנושא הרגשי:

הגישה האחת – אומרת שהקשיים הרגשיים הינם תופעת לואי של הקשיים הנלווים לADHD. ילדים מתבגרים ומבוגרים הסובלים מADHD  חווים פגיעה בהערכה העצמית לאורך השנים אם זה במערכת החינוך ואם במערכות חברתיות. כתוצאה מכך וכתוצאה ממשברים, קשיים וכישלונות(לתפישתם) נוצרים משקעים של דיכאון, חרדה, פחדים, תסכול וכעסים. אלה משפיעים כמובן על איכות החיים במעגלים השונים.

גישה שנייה – אומרת שהניהול הרגשי הלקוי הינו חלק אינטגרלי מההפרעה, אחד מתפקודי הניהול. בהרצאה של ד"ר ברקלי לפני כשנתיים בכנס של CHADD  הוא התייחס לנושא זה בצורה מעמיקה. קודם כל הוכיח שניהול רגשי לקוי מהווה חלק יסודי מהפרעת הקשב בהסתמכו על מחקרים ומאמרים לאורך השנים. בנתחו את תהליך היווצרות הרגש  מתייחס ברקלי.

שלב 1 היווצרות הרגש- 4 שלבים מהירים ומובנים.

1.מכניזם שמושך את תשומת ליבנו אם הוא מתסכל או משמח.

2..אנחנו חושבים אם הוא חשוב לכוונתנו אם יתסכל אותנו או יתרום להצלחתנו.

3.הערכה של המצב מה המשמעות שלו לגבינו

4.ההערכה מובילה  לרגש עצמו.

 שלב 2 ניהול רגשות ויסות רגשי

3 דרכים להתמודד עם רגשות

1.ניהול עצמי מאפשר להנמיך רגשות כי הם לא מתאימים למצב לגירוי והוא הרסני למטרות שלנו.

2. ייתכן ונרצה להאריך את הרגש. אם אנחנו מרוצים מהרגש כדאי לשמר אותו ולאפשר לו להימשך. לדוגמא אם יש לנו יום שמח, מסיבה וכו'.

3. דרך התמודדות  עם רגש שלילי, לייצור רגש חיובי אלטרנטיבי  מתחרה ברגש שלילי. כמו שאנו מציעים לילדים לספור עד 10 וללכת למקום נחמד.

לרוב האנשים יש מוח שמסוגל לצמצם רגש למתן אותו או להסיט אותו.

מה המשמעות של זה לADHD

הקושי בוויסות אצל ADHD  מפריע כבר בשלב יצירת הרגש -לאתר אותו, לנתח אותו. מכיוון שלא מתבצעת עצירה המאפשרת ניתוח כזה, בוודאי שלא ניתן לבצע  מיתון רגשות או הסטה שלהם לכוון חיובי.

הבעיה העיקרית היא עם רגשות שליליים כי אנחנו חיים  בקבוצות עם  אחרים. אנשים(בני זוג, חברים, בוסים או עמיתים לעבודה) יסלחו לך על שמחה או טעות אבל לא על עוינות, כעסים.

הקושי העיקרי אם כך הוא במצבים של רגשות שליליים.

Posted on

מפת הדרכים להורות יעילה ל- ADHD גישות טיפוליות ל – ADHD

מפת הדרכים להורות יעילה ל- ADHD
גישות טיפוליות ל – ADHD
יום ג' 11-9-2012, כ"ד באלול תשע"ב
בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר
מנחה – ראובן סדן, מאמן אישי ומנחה קבוצות, מנכ"ל מיקוד להצלחה – אימון ADHD

14:30-15:30 התכנסות, הרשמה וכיבוד קל

15:30-16:30  טיפולים תרופתיים ל- ADHD
איך הם פועלים? איך נעזרים בהם?
מרצה – ד"ר אריה אשכנזי, סגן מנהלת המכון להתפתחות הילד, ביה"ח תל השומר,
מומחה לנוירולוגית ילדים בישראל ובארה"ב ומומחה ל- ADHD.

16:30-17:15  גישת CBT בשילוב עם ביופידבק
מרצה – ד"ר איריס ברכוז,  פסיכולוגית חינוכית מומחית, מאמנת הפרעות קשב בכירה ומדריכה. מפתחת גישת האימון הקוגניטיבי-התנהגותי לבעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.מנחה קורסים וסדנאות להורים ולאנשי מקצוע.

 17:15-17:30 הפסקה וכיבוד קל

17:30-8:15  הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית לאבחון ולטיפול בלקויי למידה ו-ADHD
מרצה – רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר, מנהל כישורי למידה, המרכז לקידום תפקודים.

18:15-19:00  אימון מוחי לקשב וריכוז- חיזוק הביצועיים הניהוליים!
היבטים טיפוליים הקשורים לתפקודים הניהוליים הניתנים לשיפור באמצעות אימון מוחי ממוחשב,
בשילוב עבודה בקליניקה בתחום הקניית אסטרטגיות למידה לתלמידים.
מרצה – דר' רותי דקל, מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון לקויות למידה והפרעת קשב
ומורה להוראה מתקנת . רכזת המגמה להכשרת מאבחנים דידקטיים ומורים להוראה מתקנת
במכללת וינגייט ומרצה בוינגייט ובמכללת לוינסקי.

19:00-19:15 הפסקה וכיבוד קל

19:15-20:00  בעל חיים כאוהב, עוזר ומארגן
מרצה – דגנית יערי, מטפלת ומאמנת מומחית באמצעות בעלי חיים ויוצרת ערכת הקלפים שחור ולבן.

החנייה בתשלום בחניון של תל השומר
* החזר על ביטול הרשמה יינתן רק עד ה – 10 בספטמבר 2012.
ביטולים לאחר תאריך זה לא יזכו בהחזר.
* הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.
* הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

מפת הדרכים להורות יעילה ל- ADHD  

ניתן להעביר טופס הרשמה מלא ותשלום באופנים הבאים:
O הרשמה טלפונית בכרטיס אשראי, למס' 050-7504210 (אפרת) או 052-8087052 (אמציה)
O בדואר בצרוף המחאה לפקודת אמציה הוצאת ספרים, (למוטב בלבד), כתובת: ת.ד. 9067 אבן יהודה, 40500.

 תאריך הרשמה 1220/__/___ , מס' כרטיסים ___ לפי מחיר* 160 / 180 / 300 (זוגי),  סה"כ לתשלום ______ש"ח
שם המזמין/ה ________________________ טלפון____________________ מייל ______________________
משתתפים נוספים: שם__________________ טלפון____________________ מייל ______________________
שם__________________ טלפון____________________ מייל _______________________
כתובת למשלוח דואר_______________________________________________ מיקוד ____________

נא להקיף הבחירה ולמלא: מגיע כמבוגר עם הפרעת קשב / איש מקצוע
תחום_____________________________________
O הנני מעוניין/נת לקבל מאמציה הוצאת ספרים או מטעמו הודעות במייל לגבי כנסים, השתלמויות ומבצעים

* לתשלום בצ'ק– לפקודת אמציה הוצאת ספרים, לכתובת: ת.ד. 9067, אבן יהודה, 40500.

* לתשלום בישראכרט, מאסטרקארד, ויזה, דיינרס, אמריקן אקספרס, יש למלא את הפרטים בכתב ברור:
מספר הכרטיס _______ ______ _______ ________ תוקף _____/___,
3 הספרות האחרונות על גב הכרטיס ___________, מס' ת.ז. ___________________________

מהיכן שמעת על הכנס? _________________________________________
הערות:_____________________________________________________________________________

*  עלות בהרשמה מוקדמת 160 ₪ , עלות בהרשמה אחרי 30/8/2012 היא 180 ₪ , זוג הורים 300 ₪.
*  ניתן לקבל החזר על ביטול רק עד 10 בספטמבר 2012. לא יינתנו החזרים על ביטולים לאחר תאריך זה. תודה.
*  הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום. הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.
*  טלפונים לבירורים ומידע נוסף: אפרת – 050-7504210, אמציה –052-8087052, ראובן – 050-2516709 

אולם סוראסקי, מרכז רפואי שיבא תל השומר.
למפת הגעה, לחץ על 'בניינים' – 'בניינים שונים' – 'בית סוראסקי':
http://www.sheba.co.il/map/mapLite.html

הכנס מיועד לאנשי מקצוע ולהורים.
נשמח לראותכם!
הרשמה מוקדמת 160 ₪
אחרי 30-8-2012 180 ₪
זוג הורים 300 ₪
למידע נוסף, ולהרשמה התקשרו:
אמציה: 052-8087052  /  אפרת: 050-7504210 / ראובן: 050-2516709
Amazia@netvision.net.il
Ephrat@mategna.co.il
Sadanreuven1@gmail.com