Posted on

"צריכים להכניס ריטלין למים של הכנסת "רחבעם זאבי גנדי ז"ל

"צריכים להכניס ריטלין למים של הכנסת "רחבעם זאבי גנדי ז"ל

לפני כעשר שנים בישיבה של ועדת הכנסת בה השתתפתי, במסגרת דיון בנושא ריטלין [1], אמר גנדי שראה בהתנהגות רבים מחברי הכנסת סימנים לADHD   את המשפט הזה שעורר צחוק רב בקרב המשתתפים בישיבה.

במהלך השנים מצאתי שפוליטיקאים רבים הינם בעלי ADHD  גם בעולם ג'ון קנדי, תומס ג'פרסון, אברהם לינקולן, אייזנהאוור ועוד , ויום למחרת הבחירות שהכוכב הגדול בהן הוא יאיר לפיד המזוהה כADHD בעצמו(, "אילו נשלחתי היום לבתי הספר אני מניח שהיו מאבחנים אצלי אחרי חמש דקות הפרעת קשב קלה…") חשבתי שראוי לכתוב על הקשר בין ADHD לפוליטיקה.

אנחנו יודעים שADHD אלרגיים לשעמום(אנלוגיה יפה של ד"ר בועז רפופורט), הם זקוקים לריגושים ועניין, אין ספק שהפוליטיקה מספקת כאלה בכמויות גדולות. יש כאן משחק גדול שיש בו מאבק על השפעה, על משאבים, מאבק מאד מתוקשר, יש מנצחים ומפסידים ויש בחלק מהמקרים מאמץ מרוכז שמביא לשיא את כל המאפיינים האלו והוא מערכת בחירות.

אז אם נבחן את כל הפרמטרים האלו מה הפרופיל של פוליטיקאי עם ADHD?

פוליטיקאי שכזה לדוגמא ביל קלינטון, ניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה,  כריזמטי, תקשורתי מאד, מתפקד בשיא הריכוז במצבי לחץ כמו בחירות(אמרנו יאיר לפיד). בעל יכולות לעבוד עם אנרגיות גבוהות, לגייס תומכים רבים ולעבוד בצוות (תראו את הרשימה של לפיד), בעל חשיבה לא שגרתית, מחוץ לקופסא שיכולה לסייע לו לתקוף בעיות בצורה שונה מהפוליטיקאים הוותיקים והעייפים.

מהם הקשיים הפוטנציאליים של פוליטיקאי הADHD?  האם הוא יודע לרוץ למרחקים ארוכים?, האם הוא מסוגל להתמודד עם רגעי השגרה? האם הוא יודע ללמוד לעומק סוגיות הדורשות למידה והעמקה לצורך קבלת החלטות?.

בשגרה אין את הריגושים הקיימים במערכת בחירות, ומצד שני צריכים לטפל במאות ואלפי פרטים קטנים ומשעממים שהם לא פחות חשובים לצורך ניהול ענייני מדינה.

לסיכום יש באנשי הADHD  תכונות שיכולות להפוך אותם לפוליטיקאים מצליחים ומרגשים. אם ידעו לשלב את הספרינטים עם הריצה למרחקים ארוכים, הם יכולים להיות מנהיגים ראויים.



[1] ,הדיון היה בנושא קביעת הועדה שבה תידון הצעת חוק לאיסור שימוש בריטלין- ועדת  הסמים או ועדת הבריאות ,גנדי היה יו"ר ועדת הכנסת שהיא הועדה המפנה לדיון בוועדות).

Posted on

ODT פעילות אתגר/משחק ככלי להעצמה אישית וקבוצתית למתבגרים ומבוגרים עם ADHD ולקויות למידה

 דותן חיים :MA Outdoor Education/ראובן סדן MA ייעוץ חינוכי

OUTDOOR TRAINING – "למידה התנסותית" הינו תחום רחב שהתפתח בצפון אמריקה / אירופה/ אוסטרליה באמצע המאה העשרים

רציונאל ההעצמה בלמידה התנסותית מתבסס על ההנחה שכאשר מציבים לפרטים/קבוצות, "אתגר" שהוא מתאים לכישורים הפיזיים/מנטאליים/רגשיים תתבצע יציאה "מאזור הנוחות" אל עבר תחום של גדילה/שינוי שהוא בריא ,מקדם, מעצים הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית. עקרון נוסף שעובדים לפיו בתחום של למידה התנסותית מאמין בקבוצות, קבוצה הינה האמצעי שבו כל אחד לומד אסטרטגיות חדשות, כישורי חיים, טכניקות התמודדות, בקבוצה תומכת אפשר לטעות, אפשר להתנסות, אפשר להיות חופשי, בעיקר להיות אותנטי (אלמנט חשוב בתרבות המערבית/כאוטית של ימינו)

שתי גישות מרכזיות בתחום של למידה התנסותית : 1.פסיכולוגיה חיובית , עבודה עם חוזקות של כל פרט בקבוצה כמו גם עבודה ותרגול של חוזקות קבוצתיות. פסיכולוגיה חיובית הינה אבן דרך ועקרון יישומי שנשמר לאורך כל תכנית העצמה קבוצתית, עקרונות אלו מוטמעים  הלכה למעשה בפעילות כדרך חשיבה לעתיד – חלומות חיים, אותנטיות, FLOW , קהילה.

2. גישה נרטיבית לסיפור אחר. כולנו מורכבים מסיפורים שונים ומיוחדים על עצמנו, כל אחד מאיתנו מספר לעצמו סיפורים שמבטאים את העצמי במרחבי חיים/פעילות שונים, לא פעם אותם סיפורים אינם משרתים או מייצגים אותנו במציאות העכשווית ולא פעם צריך "לאתחל" אותם או להאיר/לספר סיפורים חדשים "שנבטו" בעקבות התנסויות חדשות, אתגרים מוצלחים שעברנו.

"טיפול באמצעות הרפתקה" –WILDERNESS ADVENTURE THERAPY , התערבות אתגרית אינטנסיבית בתחום של למידה אתגרית, מסעות אתגר בים , יבשה, מסעות סוסים/גמלים, הפלגת יאכטות ארוכה, מסעות טיפוס וטרקים, מסעות הישרדות במדבר – בניית תכנית אישית– מדדים להצלחה בכישורי חיים, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, מסוגלות, הסתגלות לסביבה חדשה, יכולת להכיל מצבי אי וודאות, היכולת להיות לבד, אומץ ותעוזה, שאלוני אושר ואיכות חיים .

ADHD – עוצמות שונות  בהפרעות קשב וריכוז הבאות לידי ביטוי בפעילות אתגרית ODT

יצירתיות: המשימות ב odt  יכולות להיפתר במגוון דרכים ואפשרויות , חלק מרכזי באלמנט של משחק הינה היכולת לשחק בצורה חופשית ולא מובנת כמו גם אפשר לפתור בעיות/תרגילים באין ספור אפשרויות – ADHD  מאופיינים ביכולת יצירתית גבוהה שיכולה  לבוא לידי ביטוי בפעילות של .ODT

אנרגטיות: חלק מרכזי בכל פעילות משימתית/פיזית/אתגרית ככל שיהיו יותר אנרגיות כך אפשר להשתתף בפעילות בצורה יותר מוצלחת, למנחים בתחום זה "אנרגיות" זה מצרך יקר .ADHD שופעים אנרגיה שאפשר/צריך לעבוד איתה פיזית/אתגרית.

לקיחת סיכונים/אימפולסיביות: אלמנט קרדינאלי בתחום של ADVENTURE THERAPY  –  כל הפעילות בתחום של למידה אתגרית מבוסס על לקיחת סיכונים מבוקרת, המשתתפים בטוחים שהם "מסתכנים" אולם הסיכון הינו "סיכון מדומה", היכולת להיות אימפולסיבי ולקחת סיכונים בסביבה בטוחה ומובנת הינו כלי העצמה קלאסי, במיוחד כשהחיסרון הופך ליתרון ב .ODT

  :FLOWהינו מצב אופטימאלי שבו אנו מתמזגים עם פעילות שמותחת את הפוטנציאל האישי/קבוצתי שלנו ומבטא אלמנטים "בעצמי" שלא באו לידי ביטוי עד כה – במסגרת החשיפה לתרבות פנאי איכותית/אתגרית/חדשה המשתתפים נחשפים לתחומים שיכולים להוות עוגן של .FLOW

 

3 התפוקות  המרכזיות הניתנות להשגה על ידי פעילות  ODT עבור בני נוער ומבוגרים עם ADHD ולקויות למידה.

1.עניין והתלהבות המאפשרים למידה- הפעילות מחוץ לתחומי הכתה ו/או המשרד  יוצרת אווירה המאפשרת ריכוז גבוה יותר ולמידה משמעותית יותר  ביחס לסביבה השגרתית חסרת הגירויים והעניין עבור אנשי הADHD.

2.אפשרות ביטוי לכישורים שונים מהכישורים האקדמיים בלבד- היכולת להביא לידי ביטוי כישורים מגוונים כמו: מנהיגות, שיתוף פעולה, יכולת פתרון בעיות, יכולת פיזית גבוהה ויצירתיות מאפשרים לאנשי הADHD   למצב את עצמם במקום גבוה יותר מבחינה חברתית ולהשתלב טוב יותר בקבוצת העמיתים.

3.למידת מיומנויות חברתיות בתנאים אופטימליים-  הסביבה המגרה, האווירה המקבלת, האפשרות להרגיש שווים  מהווים פלטפורמה מצוינת ללמידת מיומנויות חברתיות כמו תקשורת בינאישית, שיתוף פעולה, תכנון, פתרון בעיות ועוד.

דותן חיים: מרכז אקדמי של תחום ODT  "וטיפול באמצעות הרפתקה" במכללה האקדמית בוינגיט.

dotanhaim@gmail.com 0524768717                www.flow2u.com

ראובן סדן מיקוד  להצלחה – אימון ADHD  מנכ"ל ICA איגוד המאמנים הישראלי לADHD

Sadanreuven1@gmail.com   050-2516709   www.adhdsuccess.co.il

Posted on

ליקויי למידה- חידושים בהבנה ובדרכי הטיפול

 ליקויי למידה- חידושים בהבנה ובדרכי הטיפול
יום א' 27-1-2013, ט"ז בשבט תשע"ג
בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר
מנחה – ראובן סדן, מאמן אישי ומנחה קבוצות, מנכ'ל מיקוד להצלחה – אימון ADHD

14:30-15:30 התכנסות, הרשמה וכיבוד קל

15:30-16:15  למה לילד/ה קשה בלימודים? הצגת מגוון הגורמים המסבירים מדוע לילד/ה יש קשיים בלימודים.

מרצה – ד"ר רותי דקל, מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון לקויות למידה והפרעת קשב ומורה להוראה מתקנת . רכזת המגמה להכשרת מאבחנים דידקטיים ומורים להוראה מתקנת במכללת וינגייט ומרצה במכללות וינגייט ולוינסקי.

00 :16:15-17 מרכז קורן – מעבדה לשונית לקריאה יעילה, העצמה אישית ומשפחתית הצגת שיטת הטיפול  הסמיופונית המעניקה טיפול יעיל במיוחד לתלמידים המתקשים   בקריאה ובהבנת הנקרא. ודרכים להעצמת תלמידים והורים.

מרצה- ד"ר שרי שניידר – מייסדת רשת מרכזי קורן ומנהלת סניף נתניה

 17:00-17:15 הפסקה וכיבוד קל

17:15-18:00 מאבחון לתכנית עבודה טיפולית בלקויות למידה הערכה של תפקודי למידה של התלמיד והכנת תכנית התערבות חינוכית מותאמת לצרכיו הייחודיים.

מרצה- ד"ר ורדה שרוני –ראש התכנית לתואר שני בליקויי למידה בבית ברל.

 18:00-18:45 ליקויי למידה – ליקוי מתמשך לחיים, התמודדות רגשית עם ליקויי למידה הקשיים של בוגרים ליקויי למידה בהשתלבות בחיים במעגלים השונים והתמודדות עם קשיים אלו.

מרצה-  ד"ר עמלה עינת יועצת פסיכולוגית חינוכית מהמובילות בארץ, סופרת של ספרים מקצועיים בתחום החינוך, ליקויי למידה ודיסלקציה.

18:45-19:00 הפסקה וכיבוד קל

19:00-19:45  הצגת יחיד-  אין דבר כזה ילד רע

אושי גרוס –שחקן, בדרן, זמר מחבר את הספר וההצגה אין דבר כזה ילד רע, בנוסף מחבר ההצגה הילדים של החיים, ספרים שכתב: אין דבר כזה ילד רע , אני לא ילד רע , וסיפור מעודד . 

ליקויי למידה, חידושים בהבנה ובדרכי הטיפול

בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר, יום א' 27-1-2013, ט"ז בשבט תשע"ג

ניתן להעביר טופס הרשמה מלא ותשלום באופנים הבאים:

¨ בהרשמה טלפונית בכרטיס אשראי, למס' 050-7504210 (אפרת) או 052-8087052 (אמציה)או 050-2516709 (ראובן)

¨ בדואר בצרוף המחאה לפקודת אמציה הוצאת ספרים, (למוטב בלבד), כתובת: ת.ד. 9067 אבן יהודה, 40500.

תאריך הרשמה  1220/__/___    מס' כרטיסים ___   לפי מחיר* 160 / 180 / 300 (זוגי)   סה"כ לתשלום  ______ש"ח

שם המזמין/ה ___________           טלפון__________________  מייל __________________

משתתפים נוספים: שם____________            טלפון____________      מייל ______________

שם__________________            טלפון___________________      מייל _______________

כתובת למשלוח דואר__________________________ מיקוד _________________________

נא להקיף הבחירה ולמלא: מגיע כהורה לילד עם הפרעת קשב/כמבוגר עם הפרעת קשב  /  איש מקצוע בתחום_____________________________________

¨ הנני מעוניין/נת לקבל מאמציה הוצאת ספרים או מטעמו הודעות במייל לגבי כנסים, השתלמויות ומבצעים

*לתשלום בצ'ק– לפקודת אמציה הוצאת ספרים, לכתובת: ת.ד. 9067, אבן יהודה, 40500.

*לתשלום בישראכרט, מאסטרקארד, ויזה, דיינרס, אמריקן אקספרס, יש למלא את הפרטים בכתב ברור:

מספר הכרטיס _______ ______ _______ ________  תוקף _____/___,  3 הספרות האחרונות על גב הכרטיס ___________

מס' ת.ז. ___________________________מהיכן שמעת על הכנס? ________________________

הערות:   ____________________________________________________________________________________

*עלות בהרשמה מוקדמת עד 18/1/2013 160₪, בהרשמה מאוחרת 19-27/1/2013 180₪, זוג הורים 300 ₪.
*ניתן לקבל החזר על ביטול רק עד 25 בינואר 2013.  לא יינתנו החזרים על ביטולים לאחר תאריך זה.

 הרשמה טלפונית תקפה רק לאחר תשלום.  הרשמה במקום רק על בסיס מקום פנוי.

*טלפונים לבירורים ומידע נוסף:  אפרת – 050-7504210, אמציה – 052-8087052, ראובן – 050-2516709