Posted on

כוח הרצון וADHD *

כוח הרצון הוא הכוח המאפשר לנו להתקדם לכיוון המטרות שלנו לפעול בהתאם לצרכים ולערכים שלנו  וכמובן בדרך להתגבר על כל הגורמים המסיחים פנימיים וחיצוניים.

מסתבר ששאלות של שליטה עצמית, דחיינות, מיקוד, ושאלות של התגברות על פיתויים והתמכרויות, מעסיקות את כל בני האדם. הבעיה של  ADHD היא  שאותן סוגיות מטרידות אותנו רק בעוצמה ובאינטנסיביות גדולים הרבה יותר והקשיים בתפקודי הניהול פוגשים ומעצימים את המכשולים בפני כוח הרצון.

אבל גם אנחנו הADHD יכולים להינות מהידע הנרחב כתוצאה ממחקרים בתחום כוח הרצון.

בשורות הבאות אדון בקשר בין אתגרי כוח הרצון וADHD  ובדרכים להתמודד בהצלחה עם אתגרים אלו. אני מזמין אותכם להצטרף גם למשימות.

כדי להצליח לשלוט בעצמנו,  עלינו לדעת איך אנחנו נכשלים? מה בולם אותנו? ומה יכול לעזור לנו להתגבר על הפיתויים וההסחות?

אלה אינן חולשות פרטיות שחושפות את הליקויים האישיים שלנו, אלא התנסויות שהן חלק מן הטבע האנושי.

3 כוחות חשובים – עשה, לא תעשה, אני רוצה

המבחן הקלאסי של כוח הרצון  מעמיד בפיתויים – שוקולד/סיגריה/בגד מדליק או פייסבוק. יש לנו קושי לומר לא כאשר הפה, הלב או העיניים רוצים לומר כן. זהו כוח "הלא תעשה".

מצד שני קיים כוח העשה היכולת לעשות מה שצריך לעשות גם אם יש בכם חלק שלא רוצה לעשות זאת. שיחת טלפון לא נעימה, כתיבת דו"ח חשוב אבל משעמם, או יציאה לריצה.

כדי להפגין שליטה עצמית, עלינו למצוא את המוטיבציה ברגע המכריע. זהו כוח האני רוצה

כוח האני רוצה קשור למטרות לטווח הארוך אשר אמורות לגרום לנו  לעשות את מה שמקדם אותן, ולהימנע מהלא תעשה שמסיח אותנו מהרצוי.

מהותו של כוח רצון היא ברתימתם של שלושת הכוחות – עשה, לא תעשה, אני רוצה

כל אתגר של כוח הרצון הוא עימות בין שני חלקים של עצמכם. מה רוצה גרסת העצמי האימפולסיבי הלא ממוקד והמוסח שלכם? מה רוצה גירסת העצמי השקולה יותר שלכם?

מודעות עצמית – כדי להשיג יותר שליטה עצמית עלינו לפתח תחילה יותר מודעות עצמית. לזהות  מתי אנחנו מקבלים החלטות שנוגעות לאתגר כוח הרצון שבחרנו לנו.

השבוע היו מחויבים לשים לב לאופן שבו מתרחש אצלכם תהליך הכניעה לדחפים. עדיין אינכם נדרשים אפילו  להציב יעד לשיפור השליטה העצמית. רק בדקו האם אתם מסוגלים לתפוש את עצמכם מוקדם יותר ויותר בתהליך. שימו לב למחשבות, לרגשות ולמצבים שסביר יותר שמעוררים את הדחף. מה מבין הדברים שאתם חושבים או אומרים לעצמכם מעלה את הסבירות שתוותרו לעצמכם.

על פי "כוח הרצון" מאת: ד"ר קלי מק׳גוניגל  

Posted on

כוח הרצון וריצה

לאורך השנים הרביתי לכתוב ולהרצות על היתרונות בפעילות ספורטיבית אירובית. זה מכבר ידוע לכולם כי פעילות גופנית משפרת סיבולת לב ריאה, מקטינה סיכוי למחלות לב, מורידה משקל.

בעת האחרונה נוספו מחקרים אודות שיפור בלמידה, דחק, דכאון, חרדה הזדקנות בעקבות פעילות גופנית.

יחד עם זאת ערך נוסף וחשוב הוא האפשרות שפעילות אירובית משפרת את "שריר כוח הרצון" היכולת להתמיד תלויה בכוח הרצון האישי בלבד ואינה תלויה בגורמים חיצוניים כגון: בוס, חברים, או בן זוג. רק את/ה מול האתגר לקום מהמיטה או מהכורסא הנוחה ולצאת להליכה או לריצה. חיזוק "שריר כוח הרצון" בספורט משפיע גם על תחומים אחרים של תפקוד אישי.

אחרי שבמשך שנתיים התאמנתי באופן עצמאי בריצה ולא הצלחתי לעבור את הרף של 3 קילומטרים באימון, רצתי בצורה לא סדירה ולעיתים גם הסתפקתי בריצה של 1-2 קילומטר.

לפני חודשיים וחצי החלטתי לנסות גישה אחרת, להיעזר במאמן לקבל הדרכה ולהיכנס למסגרת. הצטרפתי לקבוצת ריצה.

להפתעתי כבר בשיעור הראשון בקבוצה רצתי 6 קילומטר מבלי לדעת שזאת התכנית. פשוט רצנו ובסיום המדריך הודיע לנו שרצנו 6 קילומטרים. המפתיע היה שלא נדרשתי למאמץ מיוחד, בעקבות ההצלחה הזאת כמובן שאני ממשיך לרוץ.

התובנה שלי היא שלעיתים אנו שמים לעצמנו גבולות, גבולות שאינם קשורים ליכולתנו האמתית, אלו גבולות אקראיים ומסתבר שאנחנו יכולים לעבור אותם ובגדול. לעתים יש צורך בעזרה חיצונית או במסגרת שייכות שיצרו ויתמכו בשינוי.

התובנה החשובה עוד יותר היא  שאם אנחנו לא מנסים לעבור את הרף , אם אנחנו נשארים פסיביים( או ברף המלאכותי שהצבנו לפנינו) אין סיכוי שנתקדם ונחולל שינוי כי אנחנו נשאר בגישה המנציחה את המחשבה המגבילה. גישה הדומה לכדור שלג שלילי שאין לנו סיכוי לעבור את הרף הזה, שאנחנו חלשים מדי, מבוגרים מדי, וכו'.

הדרך היחידה האפשרית לפרוץ מעגל כזה של חוסר אמון בעצמך היא על ידי עשייה, גם צעד קטן אפילו כישלון, היתרון בעשייה הוא ברור וחד משמעי גם אם לא נצליח, לפחות נלמד איך לעשות זאת טוב יותר, נלמד מהטעות ובפעם הבאה נשתפר.

ללא עשייה אנו נשארים תקועים, תחושת חוסר הביטחון ביכולתנו מתעצמת מיום ליום וככל שנמתין נתקשה לנסות להתמודד עם האתגר. ייתכן שאפילו לא ננסה כל חיינו ונישאר באותה נקודה מובסים.