תגיות:

,

ADHD ותפקודי ניהול/ ראובן סדן (חלק 2)

4. רגש: מתייחס לניהול כעסים והתאמת רגשות.

הקריטוריונים לאבחון הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות על-פי ספר האבחנה של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית אינם כוללים פריטים הנוגעים לרגשות. אך עדיין, מטפלים קליניים רבים מדווחים, כי מטופלים עם ADHD מתמודדים עם בעיית שליטה ברגשותיהם. רבים מבעלי תסמונת ADHD מדווחים על תגובות רגשיות שאינן פרופורציונליות לתסכול: פתיל קצר וסף גירוי נמוך.

5. זיכרון: הוא מכיל את התכונות כמו שימוש בזיכרון וגישה להיזכרות.

קשיים כרוניים עם זיכרון מאפיינים גם הם את תסמונת ADHD, אך הליקויים בדרך כלל קשורים ל "זיכרון הפעיל". לזיכרון הפעיל מספר פונקציות. אחת החשובות בהן היא להחזיק בפריט מידע פעיל במקביל לעבודה עם אחר. זיכרון פעיל הוא מעין יחידה חישובית שאינה רק אוגרת מידע, אלא גם מעבדת באופן פעיל מידע הנמצא בקשר עם התיקיות הנרחבות של זיכרון לטווח הארוך יותר. במילים אחרות, זיכרון פעיל עשוי להיות מושווה ל-RAM זכרון העבודה  של מחשב בשילוב עם מנהל התיקיות שלו ומנוע חיפוש.  היבט נוסף של הזיכרון הפעיל נוגע לשליפת מידע מתיקיות הזיכרון לטווח הרחוק. שליפה פגומה של מידע שנרכש הוא סוג של בעיית זיכרון.

הזיכרון הפעיל  מעורב גם במטלות אקדמיות, וגם באינספור היבטים בחיי היומיום, בעיות בשילוב מידע פנימי וחיצוני עשויות להיות בעלות השפעה מכרעת על יכולתו של אדם לקשר בין מידע חדש שזה עתה נרכש למידע שכבר מצוי במוחו.
חוקרי מוח החוקרים את תפקודי הזיכרון הפעיל טוענים, כי מה שכיום נקרא זיכרון פעיל אינו רק יחידת זיכרון של המוח, אלא מערכת מורכבת המערבת גם "קשב פעיל" וגם "זיכרון פעיל". שני אלה יחדיו משמשים בניהול שטף המידע המתמשך במוח. ליקויים כרוניים במערכת מורכבת זו הם היבט חשוב של תסמונת ADHD.

6. פעולה: פעולת בקרה וויסות עצמי.

מרבית התיאורים של ההפרעה הידועה כיום כ-ADHD מדגישים בעיות של התנהגות היפראקטיבית ואימפולסיבית. אנשים רבים המאובחנים עם הפרעה זו נוטים לפעול ללא מחשבה מוקדמת מספקת או שהם חסרי מנוחה והיפראקטיביים באופן כרוני, מתקשים להאט את הקצב ולשלוט במעשיהם באופן מדויק. ילדים עם ADHD נתפסים רבות כפרועים, חסרי מנוחה ואימפולסיביים, אינם מסוגלים לשלוט בשפתם וגופם באופן מספק ובכך נזקקים להשגחה רבה הרבה יותר מאחרים בני גילם.
בראון מתייחס למה שחוקרים זיהו כ"יכולת לקויה למעצורים" כבעיה העיקרית בסימפטומים אלו של היפראקטיביות ואימפולסיביות של ADHD. ברקלי (Barkley 1997) טען כי הליקוי ביכולת להפעלת מעצורים היא בעייתם העיקרית של אנשים בעלי ADHD, וכי מתוך כל תפקודי הניהול הלקויים בהפרעה, הוא זה שבו תלויה התפתחות התפקוד היעיל של כל שאר תפקודי הניהול. לדעתו של בראון  הדגשה יתרה של המעצורים כבעייתה העיקרית של ADHD מתעלמת מהקשר החיוני בין עיכוב פעולות ועיסוק בפעולות. למשל,זה כמו להתעלם מהצורך ללכת, החשוב באותה המידה כמו הצורך לעכב או לעצור. רוב ההתנהגויות דורשות את היכולת לפעול, לבצע משימה, כמו גם את היכולת להפעיל מעצורים, להימנע מלפעול.
סיטואציות חברתיות מציבות אתגר חשוב  עבור אנשים עם קשיים בבקרה וויסות עצמי של פעולות. במצבים אלו חייב אדם להעריך במהירות את הציפיות והתפיסות של אנשים אחרים, במטרה להתנהג כראוי. מתי יהיה זה ראוי לספר בדיחה או להתלונן על חוסר צדק. כמו כן לדעת אם ואיך להתעמת עם בוס, מורה, שותף לעבודה, לקוח, הורה, בן / בת זוג או חבר? משום שאנשים בעלי תסמונת ADHD מתקשים יותר לבקר ביעילות את ההקשר בו הם פועלים. קשות במיוחד סיטואציות בהן עליהם לבקר ולאמוד את הרגשות והכוונות של אנשים אחרים איתם הם מתקשרים. בקרה זו קשה אף יותר כאשר אדם בודק במקביל את תגובותיו בעודו מתקשר עם אחרים.  היבטים אלה מקשים עליהם  לפעול בקבוצה באופן יעיל.
רוב בעלי תסמונת ADHD מדווחים על קשיים כרוניים בהיבט אחד או יותר של פעולת עיכוב, בקרה עצמית, בקרת ההקשר העצמי, ונקיטת פעולה ראויה.

סיכום

ניתן לסכם את הקשיים של הסובלים מ-ADHD כפי שציין בארקלי במאמרו: "ADHD היא לא בעיה של לדעת מה לעשות אלא בעיה של לעשות את מה שיודעים בהקשר הנכון" (1997, 86 Barkley).

חשיבות הנושא של תפקודי ניהול בהקשר האימון היא בכך  שתהליך האימון אמור לסייע לאותם מבוגרים הסובלים מADHD לשפר את תפקודים אלו, לעקוף אותם ולמצוא אסטרטגיות המפחיתות את השפעתם .

ביביליוגרפיה :

American Psychiatric Association, (2000) The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- Fourth Edition.

Barkley, R., (1997),Behavioral Inhibition, Sustained Attention, and Executive Functions"Constructing a Unifying Theory of ADHD

Brown, T., (2005). Attention Deficit Disorder: The Unfocused Mind in Children and Adults. New Haven, Conn.: Yale University Press.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.