תגיות:

, ,

3. למחוק עודף אפשרויות

בהתאם למגוון מחקרים על שליטה עצמית – ובנוסף בספרים כמו "אפקט כוח הרצון" יש כוח גדול בלהיות משעמם. קחו, לדוגמא, את ההתעקשות של ברק אובמה לא ללבוש לעולם שום דבר חוץ מחליפות כחולות או אפורות בהתאם לנשיא " אני מנסה לצמצם החלטות. אני לא רוצה לקבל יותר מדי החלטות לגבי מה אני אוכל או לובש. מכיון שיש לי עוד הרבה החלטות לקבל."

האמונה של הנשיא נתמכת היטב על ידי המחקר – קתלין ווס ושותפיה במחקר על שליטה עצמית מצאו שקבלת החלטות חוזרות ונשנות מצמצמת את האנרגיה הנפשית  המוצאת עליהן, גם אם האפשרויות הן משעממות או נעימות יחסית. על פי ההארוורד ביזנס רוויו, אם אתה רוצה לתחזק משמעת לאורך זמן, הכי טוב " להגדיר את התחומים בחייך שאתה חושב שהם משעממים ולהפוך אותם לרוטיניים ככל האפשר. בקצרה, לקבל פחות החלטות."

כדי ששינוי יימשך, הצעדים שאתה לוקח חייבים בסופו של דבר לשנות את הסביבה ולוח הזמנים שלך. הפסק לקנות חטיפים אם אתה רוצה להפסיק לאכול חטיפים(לא דרוש כוח רצון), ארוז ארוחת צהריים דומה כל יום בשבוע, ואמץ את כוחה של השגרה כדי שכל יום ייעשה מה שצריך להיעשות.

אצל אנשים עם ADHD המתקשים בקבלת החלטות העברת חלק מהנושאים לאוטומט מאפשר להגיע לביצועים טובים הרבה יותר.

4.    תכנן תהליך (אבל אל תפנטז)

הצעד שהרבה אנשים מדלגים עליו כאשר הם מפנטזים על בניית הרגל מסוים הוא שהם אף פעם לא עונים בבהירות מדוע הם רוצים שהשינוי יתקיים.  זה אולי נראה כפרט שולי, אבל הוא משחק תפקיד מרכזי בהעלאת המוטיבציה שלנו לאורך זמן. מגוון מחקרים הראו לנו שפנטזיות מוגזמות על תוצאות יכולות להיות מזיקות מאד להתמדה של כל הרגל.

בהתאם למחקר של UCLA  , הטעות היא במה שאנו חוזים בעיני רוחנו. חוקרים מצאו שהמשתתפים שהיו מעורבים בוויזואליזציה שכללה את התהליך של מה צריך להיעשות כדי להשיג את המטרה(לפנטז על למידת שפה נוספת, על ידי דימוי עצמם מתאמנים כל יום אחרי העבודה) התמידו יותר מאשר עמיתיהם(שדמיינו עצמם מדברים צרפתית בטיול לפריז) תהליך הויזואליזציה עבד משתי סיבות:

תכנון: ויזואליזציה של התהליך עוזרת למקד קשב על הצעדים הנדרשים כדי להשיג את המטרה.

רגשות: ויזואליזציה של צעדי היחיד מובילה להפחתת חרדה.

גם כאן לאנשי ה ADHD קשה לתכנן את התהליך המוביל מטרה, ויזואליזציה שלו תאפשר להם לתכנן את השלבים ביתר קלות.

5.  לחסל " אה לעזאזל עם זה"

הרגלים חדשים הם בדרך כלל מאד שבירים, ומסיבה זאת אנחנו חייבים לחסל כל מקור לחיכוך שעלול להוליך אותנו שולל. אלו רגעי ה" אה לעזאזל עם זה" אלו הרגעים הספציפיים בהם אתה מוצא את עצמך אומר, "לעזאזל עם זה, זה לא שווה את המאמץ!" גישה יותר מדעית לתופעה זאת נקראת " אפקט מה לעזאזל" שמסביר מדוע אנחנו כל כך צפויים לנטוש את הספינה הפתרון? בחן את ההרגל שלך – למצוא איפה בדיוק דברים החלו ליפול.

בדוגמא מצוינת ליישום הסופר ומרצה רמית סטי הסביר כיצד הוא שיפר את הנוכחות  שלו בחדר כושר על ידי מציאת איפה הדברים החליקו:

כאשר ישבתי לנתח מדוע אני לא הולך לחדר הכושר, הבנתי: הארון שלי היה בחדר אחר. זה אמר שאני הייתי צריך ללכת בקור כדי ללבוש את בגדי הספורט. זה היה קל יותר להישאר במיטה. כאשר הבנתי זאת, הכנתי את בגדי ונעלי בלילה הקודם . כאשר קמתי בבוקר שלמחרת, אני התהפכתי וראיתי את בגדי הספורט מוכנים ליד המיטה. התוצאה? הנוכחות שלי בחדר כושר עלתה ב300% .

 בהקשר לADHD, הקושי הגדול בהתמדה, ביצירת הרגל. מחייב מודעות גבוהה למה שעוצר את יצירת ההרגל ומציאת חלופות יעילות ליישום ההרגל.

.*מבוסס על מאמר של גרגורי קיוט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *