תגיות:

, , ,

אנשים עם ADHD חיים במסלול מתמשך של התנצלויות, אנחנו מתנצלים שאיחרנו, מתנצלים שאבדנו את המפתחות, שלא מצליחים להחזיק את הבית מסודר, אם אתה עם ADHD החוויות האלו ועוד חוויות של כשלון, של קושי ביחסים חברתיים והאשמה עצמית גורמים לתחושת בושה עמוקה, לחלק גדול מאנשי הADHD יש קושי גדול בניהול הבושה שלהם.

אז מהי בישנות?– זאת תחושה מתמשכת של חוסר התאמה והשפלה, תחושה שיש לך חיים סודיים,  אתה  כל כך מתבייש ממי שאתה וממה שאתה עשית שאתה בטוח שלעולם לא תהיה נורמלי.

בישנות היא אחד המאפיינים הכואבים הקשורים לADHD, הם סוחבים אותו כנטל כבד אומרים לעצמם "אני גרוע" " אני טיפש" " אני לוזר"

התוצאות של בישנות– בישנות יכולה להוביל להפרעות מצב רוח כמו דכאון וחרדה. יכולה לגרום לבריחה על ידי שימוש בסמים ואלכוהול, כל אלו יעשו את היציאה ממעגל הבושה רק קשה יותר, הביישנות גם יכולה לגרום לך להיות תוקפני ולהרחיק אנשים קרובים דווקא כשאתה זקוק להם.

אחד המשפטים המאפיינים בישנים הוא " לא נעים לי" לקח לי שנים להשתחרר מהמשפט הזה שגורם הרבה פעמים לאנשי הADHD   להימנע מלדאוג לאינטרסים שלהם לעיתים במחירים יקרים מאד.

דרכים להתמודדות

  1. למחוק את התגובות המוסריות והשיפוטיות של עצלנות, טפשות ולוזריות, במקום זאת להתחיל להסתכל על ADHD מזווית ראייה מדעית נוירולוגית. ADHD נתמך ע"י בדיקות מדעיות כמו MRI ומחקרים גנטיים. אז יש להפסיק לראות בה כאשמה אישית או אישיותית. לקבל את העובדה שאכן זה בעצם תוצאה של כימיה במוח, זהו אתגר להתגבר עליו וזאת החלטתך איך להתמודד.

 

  1. אמץ גישה המבוססת על החוזקות שלך -התחבר לנקודות החיוביות המתקשרות לADHD ולא רק השליליות. כל פעם שהבישנות מרימה ראש קח שנייה והיזכר בחוזקות שלך.

ADHD מתאפיין ביצירתיות, מקוריות, יוזמה, תושייה ועוד. למדו לזהות תכונות אלו אצלכם אפילו בזמנים שזה נראה קשה, אם               תעבוד על הבלטת וחיזוק החוזקות תשפר את הרגשתך בנושא הבישנות.

 

  1. צפה לגישה מכבדת – אנשים בישנים לעיתים קרובות נותנים לאחרים לדרוך עליהם ולפגוע בהם, הם פוחדים להתווכח או להגיב כי הם חוששים מהבוס, או מחבר, וככל שחוסר הכבוד עולה מתפתח חוסר הבטחון והבושה הקשורים זה לזה.

כאשר אתה לומד להתמקד בחוזקותיך במקום להיות מוגבל על ידי הבושה, אתה יכול לייצור גבולות בריאים להתנהגותם של אנשים          כלפיך.

  1. אל תדאג לבד- אל תפחד לבקש עזרה מחבר מטפל או מבן זוג, יצירת קבוצה עם אנשים שמבינים אותך יכול לעשות פלאות.

פנה לאיש מקצוע מאמן או פסיכותריסט המתמחה בADHD, הצטרף לקבוצת תמיכה.

  1. צור מערכת התמודדות עם הבושה- התמודד ישירות עם מצבים הגורמים לבושה, אם למשל אתה מתקשה להתקשר לאנשים, תרגל בתחילה טלפונים לאנשים קרובים אליך, תתיידד עם הטלפון ואז תתקשר גם לאנשים רחוקים יותר. ככל שתצליח להתגבר על מחסום הבושה תרגיש טוב יותר עם עצמך. לפני 40 שנים התנדבתי להיות מדריך בתנועת נוער מתוך מחשבה שפעילות זאת תעזור לי להתגבר על הבישנות שחשתי באותה תקופה.
  2. אל תתיאש התייחס למכשולים ולטעויות בחמלה עצמית, סלח לעצמך מצד אחד אבל שפר את הדרוש שיפור מצד שני, אמץ כלים ומיומנויות כמו ניהול זמן כדי לשפר התמודדות ולצמצם מבוכות והתנצלויות.

 

מקורות – החיים קצרים מדי לבושה /אד הלאוול

One thought on “החיים קצרים מדי לביישנות- איך להתמודד עם הפרעת קשב וביישנות

  1. הביישנות היא עוד מנגנון הגנה. האדם מגייס את הביישנות ושומר על עצמו מטעויות ומכשלונות.
    בעצם הביישן חי על יד החיים ולא בתוך החיים. הוא נמנע מתוך פחד וחשש מתגובות הסביבה . האדם לא מעריך עצמו וחי עם תחושת נחיתות המביאה אותו להימנעות.
    אין אדם שאינו טועה .
    תחושת הערך העצמי הנמוכה מביאה את הפרט לידי ביישנות והימנעות.
    האדם זקוק לטיפול כדי להבין שהערך העצמי שלו אינו תלוי בדבר.
    וכדי להעלות בו את לתחושת הערך.
    אפשר לצמצם את את הביישנות ולהביא את האדם לחיות חיים מלאים ומספקים באמצעות טיפול .
    מלי אלמוג – פסיכותירפיסטית בגישה אדלריאנית .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *