תגיות:

, , ,

הערכה עצמית הינה מרכיב חשוב בהצלחתו ובאושרו של כל אדם, נקודת הפתיחה של אנשים עם adhd  בנושא זה היא בעייתית , מכיון שהילדות היא השלב בו מתעצבת ההערכה העצמית ומכיון שההישגים הלימודיים והמעמד החברתי של ילדי הadhd  במקרים רבים נמוכים מחבריהם (ולא משקפים את יכולתם), בנוסף הם סופגים ביקורת מהמורים וההורים ומגבשים הערכה עצמית נמוכה שמלווה אותם עד הבגרות.

רינה(שם בדוי) מתאמנת שלי ענתה לי על השאלה כמה היא מעריכה את עצמה בעבודה בציון 6 , כששאלתי מה חושב הבוס שלה ענתה שהוא מעריך אותה כ8, הפער הזה הוא דוגמא לעיוות בהערכה עצמית, יוסי תלמיד תיכון(שם בדוי) ענה לי כששאלתי אותו לגבי ההערכה העצמית שלו בלימוד60 וכששאלתי מה הממוצע בתעודה ענה לי 85, שוב דוגמא לעיוות למרות שיש כאן מדד חיצוני ואובייקטיבי יחסית שאמור לשקף מציאות.

הגדרות

ערך עצמי-מידת האהבה העצמית של האדם, עד כמה מרגיש שווה ובעל ערך

הערכה  עצמית נוצרת כתוצאה מתפישת הפער בין הדימוי העצמי האידיאלי לבין הדימוי המציאותי, ככל שהפער גדול יותר הדימוי נמוך יותר.

לדוגמא במיומנויות חברתיות אם הדימוי העצמי האידיאלי הוא 10 אבל הדימוי המציאותי הוא 6 זה אומר שהפער הוא 4 כלומר הערכה עצמית מאד נמוכה בתחום החברתי, אגב ברור שיש כאן הטייה מעצם העובדה שהאדם מעריך את עצמו ובהרבה מקרים הוא יעריך עצמו כלפי מטה.

חשיבותה של ההערכה העצמית  היא בהשפעתה הגדולה על המטרות שאנחנו מציבים בפני עצמנו, על האמונה ביכולנו לבצע אותן וכמובן בסופו של דבר על הביצועים שלנו ועל איכות החיים שלנו.

אז איך אפשר לפתח הערכה עצמית :

  1. התנסות מוצלחת בביצוע משימות– הצלחה במשימה וחיזוקים חיוביים יוצרים ציפיות גבוהות לגבי הצלחה במטלות דומות בעתיד ותחושה של מסוגלות עצמית גבוהה ולהיפך לדוגמא אם החלטתי לרוץ והגדרתי מטרה לרוץ 10 ק"מ והשגתי אותה תחושת המסוגלות גדלה.
  2. מודלינג– צפייה בהתנסות מוצלחת של אחרים, דומים או משמעותיים לנו, מחזקת את תחושת המסוגלות העצמית-" אם הוא יכול , אז גם אני יכול."
  3. שכנוע חיצוני– שכנוע של אחרים הגורם לאדם להאמין כי הוא בעל יכולת, או אי יכולת, לבצע מטלה נתונה. שכנוע חיובי חייב להתבסס על הערכה ריאלית של יכול וכישרון. (השכנוע יכול לבוא מהורים, חברים או מטפל)
  4. עוררות רגשית/פיסיולוגית -ככל שרמת העוררות גבוהה יותר בשל מצבים מלחיצים המסוגלות העצמית נמוכה יותר. כאשר האדם רגוע עולה המסוגלות העצמית.עוד על ניהול רגשות
  5. פעולה ואימון מתמשך בתחומים חלשים – לדוגמא אם הערכה העצמית בתחום החברתי נמוכה, ניתן לשפר אותה על ידי למידה, אימון ויצירת מפגשים חברתיים לשיפור הביצועים בתחום זה.
  6. התמקדות בעצמי ולא ביחס לאחרים– השוואה לאחרים לא עושה טוב להערכה העצמית, רצוי לבדוק את עצמך כל הזמן ביחס לעצמך האם התקדמת ביחס לפני חודש, לפני חצי שנה ולפני שנה. זהו המדד החשוב.
  7. מיקוד שליטה פנימי– אם אתה מייחס הצלחות ו/או כישלונות לגורמים חיצונים ולא לעצמך אז בעצם אין שום משמעות למה שאתה עושה. חשוב לקחת אחריות לתוצאות שלך זאת הדרך היחידה שבה ניתן להשתפר.
  8. התמקדות באיזור ההשפעה – והתעלמות מהאזורים בהם אין לך שום השפעה, זה לא מקדם ורק בולם אותך.
  9. לשים את הזרקאור על ההצלחות -להתבשם ולחגוג אותן, רבים מאנשי הADHD לא יודעים להעריך את הצלחותיהם ולמנף אותן לקידום הערך העצמי שלהם. לכן חשוב לדעת לתת מקום להצלחות. (את הכישלונות תמיד נזכור טוב יותר).
  10. חמלה עצמית – היא הנכונות להתבונן בטעויות ובמגרעות שלך בחסד ובהבנה- ההבנה שלטעות זה אנושי. כאשר אתה מלא חמלה עצמית מול קושי, אתה לא שופט עצמך בחומרה, לא מרגיש צורך להתמקד על החוזקות שלך כדי להגן על האגו. לא מפתיע לכן שחמלה עצמית מובילה כפי שמחקרים רבים מראים, לרמה גבוהה יותר של תחושת רווחה, אופטימיות ואושר, ולפחות חרדה ודכאון.עוד על חמלה עצמית

 

מקורות

זרעים של הערכה עצמית – בוב ברוקס

למידה חברתית – בנדורה

דר היידי הלוורסון Forget Self-Esteem You need self-compassion to succeed. Posted Sep 24, 2012

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *