תגיות:

, , ,

 

בחודשים האחרונים פנו אלי מספר מתאמנים עם הצורך לעבוד על האסרטיביות שלהם. בעקבות ההתנסות באימון לפיתוח אסרטיביות החלטתי להפנות זרקאור לנושא חשוב זה.

אסרטיביות הינה אחד המרכיבים הבסיסיים בביטחון עצמי. נתנאל ברנדון העוסק רבות בנושא הביטחון העצמי, מדבר על 6 העמודים של הביטחון העצמי.

1.תרגול חיים מתוך מודעות

2.תרגול של קבלה עצמית

3.תרגול של אחריות עצמית

4.תרגול של אסרטיביות עצמית

5.תרגול חיים מתוך מטרה

6.תרגול יושרה אישית.

לפני שנתחיל  לתרגל אסרטיביות לבניית בטחון עצמי וערך עצמי, עלינו קודם להבין מהי אסרטיביות.

הבסיס של אסרטיביות הינו הכבוד שאני רוחש לצרכיי, רצונותיי, ערכיי וחיפוש נתיבים לבטאם בחיים.

קל להבין את המושג ע"י היפוכו: כניעה לפחד וניסיון מתמיד לא להתבלט, כך שכל מה שאני, נותר חבוי ולא מבוטא. לא לשתף בדעותיי כאשר הן מנוגדות לדעות של האחר. לעשות מניפולציות, לנסות להשתייך ולרצות אחרים.

אנחנו מופצצים במסרים המלמדים אותנו שביטחון עצמי הינו הדבר החשוב ביותר בחיים, שבעזרת ביטחון עצמי נוכל להשיג את כל מבוקשינו, ושכל הקשיים והסבל שלנו נובעים מתחושות של חוסר ביטחון עצמי.

חשוב שניזהר ממסרים כאלה, לא כי הם משוללי יסוד לחלוטין, אלא כי הם גורמים לנו להילחץ יותר, לחוש חוסר ביטחון עצמי רב יותר ואף מקשים עלינו לפתור ולרפא את הגורמים לתחושות של חוסר ביטחון עצמי.

אז הדבר הראשון אם כן, הינו שעלינו לזכור את העובדות המוחצות שרוב אלה החשים חוסר ביטחון עצמי מצליחים במידה לא מועטה לעמוד באתגרים שהם מציבים לעצמם, אם בקריירה ואם בזוגיות.

כל שבוע מתראיין עוד מוזיקאי, בדרן או שחקנית קולנוע מרמות ההצלחה הגבוהות ביותר המתוודאים על תחושות חוסר ביטחון עצמי שמייסרות אותם.(עוד על הערכה עצמית)

חוויה של ביטחון וערך עצמי בסיסי אינה קשורה בהצלחות ובכישלונות אלא ב:

1.חוויה של "אני בסדר כמו שאני, ושאני ראוי להיות נאהב לא משנה מה קרה או קורה או יקרה".

  1. ביטחון וערך עצמי הנבנים עם הזמן כתוצאה מהתפתחות של מי שאני, עם הגדילה של יכולתי להתנהל בעולם ולהיענות לאתגרים הרבים שהחיים מציבים בפני.(עוד על הערכה עצמית וחמלה עצמית)

כתבתי בעבר על חשיבות הביטחון העצמי ועל הבעייה שיש לאנשי הADHD עם בטחון עצמי כתוצאה מכך שבבית הספר אינם מפגינים יכולות לימודיות גבוהות ומשום כך נידונים לביקורת על ידי מורים,  הורים וילדים מה שכמובן פוגע קשות בביטחון העצמי חוסר בטחון עצמי כפי שגם כותב נתנאל ברנדון משפיע על האסרטיביות.

אם אתה לא מרגיש טוב עם עצמך סביר להניח שלא תדאג לאינטרסים שלך, לא זאת  בלבד אלא גם תיטה להירתם לכל פנייה לעזרה מבלי לחשוב על עצמך ומצד שני תהיה עסוק בלרצות את הסביבה. קושי בהתנהגות אסרטיבית משמע שאתה לא דואג לערכים שלך ו/או לאינטרסים שלך.

אז איך אפשר לשפר את האסרטיביות שלך?

  1. לגבש את הערכים החשובים לך ואת הדרכים בהן אתה יכול להביאם לידי ביטוי בחייך, לדוגמא אם סיכמת מחיר עם שיפוצניק ובשלב החשבון הסופי הוא מבקש תוספת, תחשוב מה תוכל לעשות אם לא תתן לו את התוספת ותשקיע את הכסף בחופשה משפחתית או מתנה לכל ילד.
  2. תגדיר לעצמך מטרות ודרכי פעולה להשגתן. ככל שתהיה ממוקד באינטרסים שלך כן יקל עליך לסרב לכל פנייה שאינה משתלבת במטרות שלך. לחילופין חוסר במטרות ובדרכי פעולה הופך אותך לעלה נידף ברוח שנענה לכל פנייה.
  3. הקפד על ניהול זמן, גבש סדר יום ותכנית שבועית המביאים לידי ביטוי את המטרות ותכניות הפעולה שלך. זה יצמצם את האפשרויות שלך להיענות לכל פנייה.
  4. תרגל את היכולת להגיד לא. זאת יכולת חשובה מאד במסגרת המטרה לשיפור אסרטיביות. זה לא יפחית מערכך כאדם נהפוך הוא. אם אתה ממש מתקשה להגיד לא לבקשת עזרה שלא מתאימה לך. תמיד אפשר לבקש" תן לי לישון על זה" ואם לאחר מחשבה נוספת תגיע למסקנה שהיענות לפנייה לא תפגע במטרותיך אז אתה רשאי להסכים .
  5. גישה שונה אבל חשובה מאד יוצאת ממה שמניע אותנו: הרצון להיפגש באמת, הרצון לבטא אהבה, הרצון לשתף פעולה, הרצון להתפתח וליצור הבנות יותר ויותר אינטגרטיביות. (הבנות שמצליחות לארגן בהגיון יותר ויותר פרספקטיבות או נקודות השקפה מנוגדות)

בלהשתכנע, אני מתכוון יותר 'סטייט אוף מיינד', להלך רוח כללי, לניסיון לחבר בין חלקי רעיונות (שלי ושל בן שיחי) ולא סתם להשתכנע בכל מה שאומרים לי.

כאשר אתה מיומן (או אפילו מתאמן) בלתקשר על קו האמצע שבין לשכנע את האחר בצדקתך, לבין להתאמץ לראות את האמת בדבריו (לחפש חלקים מדבריו שאתה יכול להסכים לגביהם) אינך נלחם כנגד האחר, אלא אתה בעמדת שיתוף פעולה.

לכאורה בסתירה לכל הנאמר לעיל תנסה להקשיב לצד השני, לעיתים יש משהו  נכון בדברים, לפעמים אפשר להיפגש באמצע הדרך לדאוג לאינטרסים שלך וגם של הצד השני. תהיה מספיק פתוח, גמיש וקשוב.

מקורות: the six pillars of self esteem של נתניאל ברנדון

גישה לספר זרעים של הערכה עצמית

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *