תגיות:

, , , , ,

בספר גריט שנכתב בשנת 2016 ע"י אנג'לה דאקוורת מציגה המחברת מודל של הצלחה מודל הגריט.

לדבריה להט+ התמדה+ נחישות= הצלחה, היא מחזקת את דבריה במחקרים המצביעים על כך שנוסחה זאת עדיפה במקרים רבים על כשרון.

מרכיב הלהט בנוסחה מתחבר לצורך בכך שלאדם תהיה תשוקה למה שהוא עושה כחלק מנוסחת ההצלחה.

אם הדבר נכון לכלל האוכלוסייה על אחת כמה וכמה הוא נכון לגבי אנשים עםADHD  . ADHD זקוקים לעניין וריגוש כדי שהריכוז שלהם יעלה.

גישה זאת מתחברת לתפישה המוצגת בספר זרעים של הערכה עצמית. על פיה אם בגיל צעיר נמצא את הנושא שמדליק את ילדינו  תחום שהם טובים בו. הדבר יספק חוויות של הצלחה, זה יסייע לפיתוח הערך העצמי ובשלבים מאוחרים יותר יסייע בבחירת מקצוע שמתחבר לתשוקה וללהט.

יש שני מימדים חשובים לצורך הצלחה בקריירה.

  1. להט – מציאת אותו תחום שיש לנו תשוקה אליו ולמען האמת זה יכול להיות מגוון רחב של נושאים ספורט, אמנויות במה, טכנולוגיה- הי טק, חינוך, טיפול,
  2. המרכיב השני הוא הגיוון והעניין שמספק אותו תחום. קשה לי לראות אנשים עם ADHD עובדים כפקידים בבנק או בדואר.

אני בדרך כלל מוצא שאנשי הADHD זקוקים לשינוי ותנועה בעבודתם. מכאן שתחומים כמו מכירות, שיווק, אמנות, ספורט, הי טק מתאימים לאנשי הADHD.

תובנה חשובה נוספת היא שהסיכוי שנהיה טובים בעבודה גדל ככל שאנחנו אוהבים אותה. מעורבים בה ויש לנו להט כלפיה.

אבל חשוב לדעת שאהבה לנושא אינה קורית בן רגע. כמו בזוגיות אין לחכות לעבודה המושלמת שעונה על כל המאוויים כפי שאומר הפסיכולוג בארי שוורץ.

צריך למצוא את התחום בעל הפוטנציאל לדעתנו להיות התחום המרתק שאנו מחפשים. להתחיל להשקיע בו למידה ועבודה. קרוב לוודאי שככל שנשקיע בתחום, ההתלהבות שלנו תגדל ונגיע ללהט הדרוש לצורך הצלחה.

אני אישית אחרי 20 שנים של עיסוק בתחום החינוך הבלתי פורמלי. התחלתי  לעסוק בADHD בשנת 1999, כמנכ"ל עמותת הורים לילדים עם ADHD, התפקיד הדליק אותי והמעבר לעיסוק מלא באימון ADHD בשנת 2005 יצר אצלי את הלהט שהייתי זקוק לו כדי באמת להתחבר ולהצליח במה שאני עושה.

 

שני היבטים נוספים החשובים להצלחה בקריירה הם תכלית ותקווה.

תכלית- הכוונה לכך שתחום העיסוק קשור לעשיית טוב לבני אדם אחרים. המחקרים מראים שיש קשר ברור בין עיסוק המיועד לעשות טוב לאנשים אחרים ובין להט וגריט. כלומר חשוב למצוא בתחום העיסוק את החיבור לאנשים, זה יגביר את הלהט והגריט וישפר את סיכויי ההצלחה.

תקווה- אמונה בהצלחה, תקווה חשובה כדי להתגבר על המכשולים בדרך. סביר להניח  שהמסלול יהיה קשה יהיו נפילות בדרך. ההתייחסות לנפילות בחמלה העצמית והתקווה להמשך טוב יותר הם קריטיים כדי להמשיך במסלול ההצלחה ולא להרים ידיים במשברים.

3 thoughts on “ADHD  ובניית קריירה

  1. וואהו! כל כך הרבה אסימונים נפלו לי עכשיו! אני כל כך מזדהה עם כל מילה!!! גם אני התגלגלתי מעבודה לעבודה בלי סיפוק וכרגע אני מובטלת ורוצה מאד להתחיל עם קבוצות ואימונים לנפרעת קשב. חבל שאתה לא עושה לנשים!!!! כל הזמן אני מחכה לזה!!
    נהניתי מאד מוובינר וכן מהפוסטים עלה והצלח!

  2. בוקר טוב ראובן. סיכמת יפה את הספר. ממליצה לכל אחד ואחת לקוראו, במיוחד אנשים עם הפרעת קשב. הקריאה בו היתה מרתקת עבורי, זורמת, מהדהדת קולות פנימיים ומחזקת את הרצון להתמיד ולהשקיע גם כאשר מתחשק להרפות.
    ליאת.

    1. אוסיף ואומר, שמורים, מאמנים ומטפלים העובדים עם ילדים/בני נוער ומבוגרים עם לקויות למידה ו adhd – זהו ספר חובה. לוודא שמיישמים ורק אז להעביר הלאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *