תגיות:

, , , , , , ,

אם יש תחום אחד שיכול לייצור שינוי בחיים, הוא היכולת לייצור הרגלים.

בשורות הבאות אנסה להסביר את הרציונל של השימוש בהרגלים.

חשיבותם של ההרגלים עלתה אצלי לפני כ10 שנים כתוצאה משילוב בין ניסיון מקצועי ניסיון אישי ובין ספרות מקצועית.

במהלך לימודי התואר השני נתקלתי במודל של לינדה היל לגבי שינוי במהלך טיפול.

המודל הוא חקירה  –   תובנה   –  פעולה  מודל דומה מאד למודל האימון.

בהמשך  הגעתי לתובנה שרובנו מסתדרים טוב עם השלבים של חקירה ותובנה  אבל מתקשים מאד במעבר לפעולה.

לדוגמא:

  • רובנו מבינים שספורט חשוב לבריאות ועדיין הרבה מאיתנו עדיין אינם עושים ספורט.
  • רבים מבינים שתזונה בריאה חשובה ועדיין הרבה אוכלים ג'אנק פוד.
  • הרבה מבינים ששינה מסודרת וטובה חשובה לתפקוד ולבריאות ועדיין לרבים יש הרגלי שינה בעייתיים מאד.

כלומר הקושי הגדול הוא במעבר מתובנה לפעולה,  ביכולת הזאת לעבור מתובנה לפעולה הנכונה והחשובה שתיצור את השינוי המיוחל.

וכאן נכנסים ההרגלים, כמה מילים על הרגלים  –  הרגל הוא פעולה שאנו עושים כחלק מסדר היום שלנו, באופן כמעט אוטומטי ומבלי להתלבט כל פעם מחדש האם לבצע אותו או לא. הרגל לדוגמא הוא צחצוח שיניים, אנחנו מצחצחים שיניים כל בוקר (וכל ערב) ואיננו חושבים כל בוקר מחדש האם לצחצח או לא, האם לעשות זאת מאוחר יותר וכו'. אנחנו עושים זאת על אוטומט.

חשוב לציין כאן כאשר מדובר על אנשים עם  ADHD הנושא חשוב וקשה כפליים , אנשים עם ADHD מתקשים ביצירת הרגלים אבל עדיין זקוקים להם.

ואם נשוב למודל של לינדה היל, מתוך הניסיון  המקצועי והאישי שלי. זה מה שצריך לעשות כדי לייצור שינוי בחיינו , אני יכול להגיד בכנות שברמה האישית ברגע שלמדתי לייצור הרגלים בחיי הגעתי לתוצאות הרבה יותר טובות בתחומים שונים.

קשה לי לחשוב על דרך כל שהיא לייצור באופן עקבי ויעיל את המעבר מתובנה לפעולה ושינוי.

קשה להפריז בתפקידם של ההרגלים בחיינו ככל שנקדים בלמידה כיצד לייצור הרגלים כן נשפר את חיינו ונחסוך שנים של תסכול וחוסר שביעות רצון מהישגנו בתחומים שונים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *