תגיות:

, , , , , ,

לפני כ15 שנים כשילדינו היו בגיל ילדות ובגיל ההתבגרות היה אצלנו בבית כלל. בתחילת שנה כל אחד בוחר חוג שמעניין אותו אבל הוא מחויב להמשיך בחוג לפחות עד סוף השנה.

בשבועות האחרונים קראתי ספר בשם גריט המצביע על כך  שהדרך בה פעלנו בביתנו מוכיחה את עצמה ואפילו מבוססת מדעית על מחקרים. -הספר מציג מודל האומר להט+ התמדה+ נחישות= הצלחה.

הסופרת אנג'לה דאקוורת מציגה מודל חשוב מאד ומרתק להצלחה. המודל הוא פשוט – שילוב של להט כלומר תשוקה והתלהבות מהתחום בו אתה עוסק, התמדה כלומר עיסוק מתמשך לאורך שנים לא חודש ולא שנה, ונחישות כלומר לדעת להמשיך גם אחרי כישלונות ונפילות ,חשוב יותר מכישרון. השאלה הגדולה ששואלת דאקווורת היא איך יוצרים גריט או איך מגבירים אותו ואחת התשובות המעניינות היא חוגי אחה"צ.

להפתעתי הרבה בפרקים העוסקים בפיתוח הגריט על ידי הורים מציינת דאקוורת  מחקרים המוכיחים כי בני נוער אשר פעילים בחוגים מעבר לשעות הלימודים בבית הספר מפתחים גריט גבוה יותר ומצליחים יותר בהמשך. אבל היא מדגישה שתנאי להצלחה זאת הוא פעילות בחוגים כאלו לפחות שנה, עדיף שנתיים ומעלה ועדיף שתהיה גם התקדמות כמו להיות עורך העלון בתיכון או קפטן קבוצת הבייסבול.

על פי מחקר של הפסיכולוגית מרגו גרדנר שעקבה ביחד עם שותפיה אחר 11,000נערים ונערות משנות העשרה לחייהם עד גיל    26 כדי לבדוק איזה השפעה יש (אם בכלל)להשתתפות בפעילויות חוץ לימודיות בתיכון במשך שנתיים על הצלחתן של נערים ונערות אלה בבגרותם בהשוואה להשתתפות בפעילויות אלו במשך שנה בלבד.

מרגו מצאה :סיכוייהם של בני נוער שבילו במשך יותר משנה בפעילויות העשרה לסיים בהצלחה את הלימודים בקולג', וסיכוייהם כצעירים להתנדב בקהילה, היו גבוהים בהרבה. מספר השעות שהקדישו הנערים והנערות לפעילויות אלה גם ניבאו תעסוקה(לעומת אבטלה) כבוגרים צעירים ומשכורת גבוהה יותר- אבל רק אצל ילדים שהשתתפו בפעילויות במשך שנתיים, לא רק שנה אחת.

מה יש בה בפעילות אחה"צ ? בית הספר מאתגר אבל לא יוצר מוטיבציה, חברים זה כיף אבל לא אתגר לעומת זאת פעילות ספורט לדוגמא משלבת גם אתגר וגם הנאה.

השאלה המתבקשת היא מה תורם למה האם פעילות מתמשכת יוצרת ומשפרת גריט או שמראש ילדים בעלי גריט גבוה נוטים להתמיד יותר מאחרים.

האמת כנראה משולבת אין ספק שילדים בעלי גריט גבוה יתמידו בפעילויות ההעשרה. אבל יחד עם זאת אין ספק שניתן לפתח גריט.

הורים התומכים בילדיהם להתגבר על קשיים וכישלונות ולהתמיד בפעילויות ללא ספק יגבירו את הגריט. ויסייעו לילדיהם לפתח כישורי התמדה ונחישות.

יתר על כן לעיתים גם כדי להגיע ללהט והתלהבות יש צורך בעיסוק מתמשך בתחום והעמקה, לא מספיקה חווייה שטחית וקצרה.

לסיכום אחד הקשיים אצל ילדים ובני נוער עם ADHD הוא בהתמדה בכלל ובהתמדה בחוגים בפרט. הורים הרוצים לגדל ילדים להצלחה חייבים להיות מודעים לכוחו של הגריט ולתפקיד החשוב שלהם בפיתוח הגריט גם אם לטווח קצר זה יוצר קושי הרי התוצאות לטווח ארוך מצדיקות את המאמץ.

כמה כללים חשובים להתנהלות בנושא החוגים:

בגיל הילדות

  1. להציע לילד 2-3 חוגים על בסיס הנושאים שמעניינים אותו(לא מה שחשוב להורים)
  2. לייצור הסכם בתחילת השנה המחייב התמדה בחוג לפחות עד סוף

השנה.

  1. ללוות את הילד ולהכין אותו לחוג מבחינת ציוד ולבוש כדי שלא ירגיש חריג או מבויש.
  2. סביר להניח שיעלו בעיות לאחר כ3 חודשים(אם לא לפני) אז יש לשבת עם הילד להזכיר את ההסכם, לבדוק מה מפריע לו לנסות לפתור את הבעיה, לדבר עם המדריך ולעודד את הילד להתמודד.

בגיל ההתבגרות כמובן שהבחירה נעשית על ידי הנער/נערה ולנו אין תפקיד בבחירה, אבל עדיין חשוב לייצור הסכם לגבי התמדה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.