תגיות:

, , ,

במהלך השנים הגיעו אלי לקוחות בגילאים מבוגרים (מה זה מבוגר?) יחסית 60 ומעלה . כאשר שואלים אותי אם זה לא מאוחר מדי אני אומר ממש לא.

כל גיל הוא אפשרי ליצירת שינוי. מצד אחד אנשים מבוגרים בחלקם אמצו אסטרטגיות פעולה המאפשרות להם לעקוף את קשיי הADHD, באופן אינטואיטיבי או באמצעות קבלת הדרכה מאיש מקצוע מאמן וכו'. מצד שני לחלק גדול חסרים הידע והכלים המקצועיים שיאפשרו להם להגיע לתוצאות טובות יותר. וחלקם סובלים קשות.

אני  חושב שבכל גיל ניתן לבצע שינוי באמצעות אימון. ישנם שלושה תנאים המבטיחים הצלחה

1. יכולת אינטלקטואלית סבירה, כלומר יכולת להבין להטמיע וללמוד מיומנויות וכלים ולהבין איך ה ADHD משפיע עלינו.

2. מוטיבציה המוטיבציה צריכה להיות גבוהה, בחלק מהמקרים מוטיבציה גבוהה נובעת מקשיים ומכאבים ובחלק מהמקרים המוטיבציה מגיעה מרצון להגיע להישגים טובים יותר מרצון להשיג מטרות גדולות יותר.

המוטיבציה מושפעת במידה רבה מהאינטליגנציה הרגשית מהיכולת להתגייס ולהשקיע אנרגיה כדי להשיג מטרה. השוני בין ההישגים שאנשים שונים משיגים באימון נובע בעיקר מהמימד הזה.

3. אמונה יש משפט שאומר הציפיות מגשימות את עצמן, בהקשר האימון אם אתה לא מאמין ביכולתך להשתנות סביר להניח שאתה צודק. אבל גם ההיפך נכון אם אתה מאמין שאתה יכול להשתנות ולהשיג תוצאות טובות יותר בוודאי תצא צודק. האמונה היא מרכיב חשוב מאד בהצלחה.

בעיקרון כל מי שעונה על שלושת התנאים האלו יגיע לתוצאות טובות יותר או פחות  אך ייצור שינוי בחייו לבטח.

הוכחה ליכולת להשתנות באמצעות אימון באה ממחקרים על אימון מוח.

 מחקר שנערך על ידי ד"ר קייסי ואשר תוצאותיו הוצגו בכינוס מדעי בשנת 2012 הראה שתרגול המוח, בכול גיל, מוביל לשיפור משמעותי ביכולת הזכירה, הביטוי המילולי, הריכוז והכושר לפתור בעיות ובדומה לאימון גופני, ככל שמתבגרים, מתחדד הצורך באימון כזה, גם למוח. עכשיו ודאי יהיו שישאלו – "כשמאמנים שריר, הוא מגדיל את נפחו, אבל המוח אינו שריר, כיצד בעצם הוא מתחזק"? ובכן, התשובה פשוטה – שריר מתחזק ונבנה על ידי הגדלת כמות סיבי השריר שבו.

במוח, את סיבי השריר מחליפים תאי עצב, תאי עצב אלו מחוברים זה עם זה ברשת אדירה של קשרים. ככל שמספר הקשרים האלו גדול יותר, המוח מסוגל לבצע משימות מורכבות יותר בזמן קצר יותר. מסתבר שאם מאמנים את המוח, גורמים באופן יזום ליצירת עוד ועוד קשרים עצביים.

הוכחה להשפעתו של אימון מחקרים מראים כי אימון ממוקד של המוח תוך שימוש בתוכנות מחשב ייעודיות הינו האמצעי היעיל ביותר לפיתוח ושימור היכולות. תוכנות אלו הן אוסף משחקים המוביל לחשיבה מהירה יותר, לריכוז וזיכרון משופרים, לכושר בפתרון בעיות ולהעלאת היכולות התפישתיות והביטחון העצמי. הדברים תקפים בכול גיל, אבל כאשר חוצים את גיל ה-40 התרגול עשוי לסייע יותר.

25 משחקי תרגול אותם בצעו משתתפים בקשת גילאים רחבה, בעזרת תוכנת, הניבו שיפור בכול גיל. במשחקי הזיכרון למשל, הגיעו מתרגלים מבוגרים להישגים הבסיסיים (ללא תרגול) של צעירים, כך שההבדל בין היכולת של מתרגל בן 74 לבין היכולת של בן 16 (ללא תרגול) עמד על 7% בלבד. המחקרים הוכיחו כי מי שעשה שימוש בתוכנה הראה שיפור משמעותי בתחומי היכולת הביטוי המילולי, שיפור הריכוז, שיפור הזיכרון וביכולת לפתור בעיות ועוד.( מתוך חדר כושר למוח מכבי)

לסיכום ניתן לומר שתהליכי אימון מוח ואימון אישי יכולים לסייע בכל גיל לשפר את איכות החיים. המחקרים בהחלט משתלבים עם הניסיון שלי באימון אנשים מבוגרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.