תגיות:

, , , ,

בשנים האחרונות אני פוגש גברים רבים המתקשים בזוגיות שלהם עד כדי פרידות וגירושים. בדרך כלל הבעיות קשורות לקשיים במיומנויות החברתיות של אותם גברים.

מבוגרים עם ADHD לעיתים קרובות סובלים מקשיים חברתיים, דחייה חברתית, ובעיות ביחסים בינאישיים כתוצאה מחוסר הקשב שלהם, האימפולסיביות וההיפראקטיביות. תוצאות כאלו שליליות בקשרים בינאישיים גורמות לכאב רגשי וסבל. ותורמות להתפתחות של הפרעות מצב רוח וחרדה קומורבידיות.

ההשפעה הכוללת של ADHD  על אינטראקציות חברתיות

לא קשה להבין למה יחידים עם Adhd  לעיתים קרובות מתקשים במצבים חברתיים. אינטראקציה מוצלחת עם קבוצת השווים  או מבוגרים משמעותיים הינה אחד האספקטים החשובים ביותר של התפתחות ילד, ועדיין 50 -60 אחוז מהילדים עם ADHD מתקשים ביחסים עם עמיתים.

כדי לתקשר בצורה אפקטיבית עם אחרים, האדם צריך להיות קשוב, אחראי ומסוגל לשלוט בהתנהגויות אימפולסיביות. מבוגרים עם ADHD  לעיתים קרובות אינם קשובים, שכחנים ומתקשים בשליטה על אימפולסים. מכיוון ש ADHD היא "הפרעה שקופה" לעיתים קרובות לא מזוהה על ידי כאלו שאינם מכירים את ההפרעה, התנהגויות בלתי תקינות חברתית שהן תוצאה של הסימפטומים של ADHD לעיתים קרובות משויכות לסיבות אחרות לגמרי. כלומר אנשים לעיתים תופשים את ההתנהגויות האלו ואת האנשים המבצעים אותן כגסי רוח, אגואיסטים, חסרי אחריות, עצלנים, ובעלי עוד תכונות אישיות שליליות, במשך הזמן תיוגים שליליים כאלו מובילים לדחייה חברתית של האנשים עם הADHD . דחייה חברתית גורמת לכאב רגשי בחייהם של ילדים ומבוגרים רבים עם ADHD ומובילה להרס וירידה בביטחון העצמי במהלך החיים.

במערכות יחסים ובנישואין, ההתנהגות החברתית הבלתי הולמת עשויה לגרום לכעס על בן הזוג  ללא הפרעת קשב, חוסר קשב לצרכים של בן הזוג, אשר עשוי בסופו של דבר "להיכנע" ולוותר על מערכת היחסים או הנישואין. נתקלתי בלא מעט מקרים שבת הזוג או המטפל המשפחתי שלחה את הבעל לאימון מכיוון שלכולם ברור שהADHD עומד מאחורי הקשיים בזוגיות. לעיתים בן הזוג מגיע מאוחר מדי וכבר קשה לתקן את הנזקים שנוצרו במשך שנים.

לחנך אנשים עם ADHD, לחנך את האחרים המשמעותיים שלהם, וחבריהם על ADHD ועל הדרכים בהן הוא משפיע על כישורים חברתיים והתנהגויות בינאישיות יכולים לעזור להקל על הרבה מהסכסוך והאשמה. במקביל, האדם עם ADHD צריך ללמוד אסטרטגיות כדי להיות מיומן ככל האפשר בתחום הכישורים החברתיים. עם הערכה נאותה, טיפול וחינוך, אנשים עם ADHD יכולים ללמוד לתקשר עם אחרים ביעילות באופן המשפר את חיי החברה שלהם.

ADHD ורכישת כישורים חברתיים

כישורים חברתיים נרכשים בדרך כלל באמצעות למידה אקראית: צפייה באנשים, העתקת התנהגות של אחרים, תרגול וקבלת משוב. רוב האנשים מתחילים את התהליך הזה במהלך הילדות המוקדמת. כישורים חברתיים מתרגלים ומלוטשים על ידי "משחק בוגרים" ובאמצעות פעילויות ילדות אחרות. הנקודות העדינה יותר של אינטראקציות חברתיות מתחדדות על ידי התבוננות ועל ידי משוב מעמיתים.

ילדים עם ADHD מפספסים לעתים קרובות פרטים אלה. הם עשויים לאסוף קטעים ופיסות של מה שמתאים, אבל חסרה להם השקפה כוללת של ציפיות חברתיות. למרבה הצער, כמבוגרים, הם לעיתים קרובות מבינים ש"משהו" חסר, אבל הם אף פעם לא לגמרי בטוחים מה  ה"משהו" יכול להיות.

קבלה חברתית ניתן לראות כספירלה עולה למעלה או למטה. אנשים המפגינים כישורים חברתיים טובים מתוגמלים ביותר קבלה מאלה שאיתם הם מתקשרים ואף מקבלים עידוד לפתח כישורים חברתיים טובים יותר. לאלה עם ADHD, הספירלה יורדת למטה. חוסר הכישורים החברתיים שלהם מוביל לדחייה על ידי העמיתים, אשר לאחר מכן מגבילה את ההזדמנויות ללמוד כישורים חברתיים, מה שמוביל לדחייה רבה יותר, וכך הלאה. העונש החברתי כולל דחייה, הימנעות ואמצעים אחרים, פחות מעודנים, לבטא את ההסתייגות מהאדם האחר.

חשוב לציין שאנשים אינם מסייעים לעיתים קרובות לאדם הפוגע לדעת את טבעה של הפרת המוסכמה החברתית. הצבעה על שגיאות בכישורים חברתיים נתפסת לעתים קרובות כלא הולמת מבחינה חברתית. לפיכך לעיתים קרובות האנשים עם הADHD נותרים בעצמם כדי לנסות לשפר את הכישורים החברתיים שלהם מבלי להבין בדיוק מה האזורים הזקוקים לשיפור.

תסמיני ADHD ספציפיים וכישורים חברתיים

חוסר תשומת לב

עצות לזיהוי *סאב טכסט :

  • חפש רמזים בסביבה שלך כדי לעזור לך לפענח את הסאב טכסט. היו מודעים לאפשרויות חלופיות. להיות חדי הבחנה
  • היה מודע לשפת הגוף, הטון הדיבור, ההתנהגות, או מבט העיניים של מישהו כדי לפרש טוב יותר את מה שהוא אומר.
  • שים לב לבחירת המילים של אדם כדי לזהות טוב יותר את הסאב טכסט. ("אני אשמח ללכת". בטח אומר כן.  "אם אתה רוצה" אומר כנראה שלא, אבל אני אעשה את זה.
  • המעשים מדברים  בקול רם יותר ממילים. אם מילים של מישהו אומרות דבר אחד אבל המעשים שלהם חושפים דבר אחר, זה יהיה נכון להבין שפעולותיהם חושפות את רגשותיהם האמיתיים.
  • מצא חבר מדריך אפשר בת זוג כדי לסייע לך עם השפה המוסתרת הזאת. השווה את הבנתך למציאות עם הבנתו את המציאות. אם קיימת אי-התאמה, ייתכן שתרצה לנסות את הפרשנות של האדם האחר ולראות מה קורה, במיוחד אם אתה טועה בדרך כלל.
  • למד לפרש התנהגות מנומסת. התנהגות מנומסת מסתירה לעתים קרובות רגשות אמיתיים.
  • היה ערני לגבי מה שאחרים עושים חפשו רמזים לגבי התנהגות נאותה, לבוש, צורת ישיבה, חניה וכדומה.
  • מעידה רגעית בתשומת לב עלולה לגרום למבוגר עם ADHD לפספס מידע חשוב באינטראקציה חברתית. אם משפט פשוט כמו "בוא ניפגש בפארק בצהריים," הופך פשוט "בוא ניפגש בצהריים", המאזין עם ADHD מחמיץ את המידע הקריטי על מיקום הפגישה. הדובר עלול להיות מתוסכל או מרוגז כאשר המאזין שואל היכן יתקיים המפגש, האמונה כי המאזין לא הקשיב במכוון ולא העריך את מה שיש להם לומר. או גרוע מכך, האדם עם ADHD הולך למקום הלא נכון, גורם לבלבול ואף כעס אצל השותף. למרבה הצער, לעתים קרובות לא הדובר ולא המאזין מבינים כי מידע חשוב הוחמץ עד שיהיה מאוחר מדי.

קשיים חברתיים הקשורים לכישורים רבים עם ADHD כרוכה בחוסר תשומת לב לניואנסים עדינים של תקשורת. לאלה עם ADHD לעיתים קרובות יש קושי  של "קריאה בין השורות" או הבנת הטקסט. קשה מספיק לרוב לטפל בטקסט של שיחות ללא האתגר הנוסף של הצורך להיות מודע למשמעות הטקסט ולמה האדם באמת מתכוון  . למרבה הצער, מה שנאמר הוא לעתים קרובות לא מה שבאמת משמעותו. 

אימפולסיביות

באימפולסיביות הכוונה לעשות או להגיד דברים בלי לחשוב על התוצאות האפשריות. בפועל מה שקורה שבין הגירוי לתגובה אין עצירה כך שאין הפעלה של שיקול דעת.

אימפולסיביות משפיע לרעה על היחסים החברתיים כי אחרים עשויים לייחס מילים או פעולות אימפולסיביות לחוסר אכפתיות או חוסר התייחסות לאחרים. כשלון לעצור ולחשוב קודם לתגובה, מביא להשלכות חברתיות הרסניות. אימפולסיביות בדיבור, ללא עריכה עצמית של מה שעומד להיאמר, עשוי להופיע כמחשבות לא מסוננות. הדעות והמחשבות משותפות בצורתם הגולמית, ללא הסינון הרגיל שרוב האנשים משתמשים בו כדי להיות בסדר מבחינה חברתית. הפרעות לאחר נפוצות מאד.

פעולות אימפולסיביות יכולות גם ליצור קשיים כאשר אנשים עם ADHD עשויים לפעול לפני החשיבה על דרך התנהגותם. קבלת החלטות המבוססות על " אותו רגע" מבחינה מחשבתית מובילה לעתים קרובות לקבלת החלטות עלובה. אלה עם ADHD לעתים קרובות מוצאים את עצמם מוסטים ממשימה על ידי משהו מפתה יותר. פעולות אימפולסיביות יכולות לכלול סיכונים לא מחושבים, כישלון ללמוד או להתכונן לבית הספר או לפרויקטים הקשורים לעבודה, התפטרות מעבודות, קבלת החלטות הקשורות למעבר מקום מגורים, בזבוז כספים לא מבוקר, ואפילו פעולות אגרסיביות, כגון להכות אחרים או לזרוק חפצים על אחרים.

דיבור מהיר ומוגזם יכול להיות גם סימן של אימפולסיביות. הדיבור מהיר של אדם עם ADHD משאיר מקום קטן לאחרים שעשויים לרצות להשתתף בשיחה. מונולוגים במקום דיאלוגים לעזוב רבים עם ADHD ללא מערכות יחסים מספקות או חוסר אינפורמציה נחוצה.

היפראקטיביות

היפראקטיביות פיזית מגבילה לעתים קרובות את היכולת לעסוק בפעילויות פנאי. כישלון לשבת בשקט ולהתרכז בקונצרטים, טקסים דתיים, אירועים חינוכיים, או אפילו חופשות  וכדומה יכול להתפרש על ידי אחרים כחוסר אכפתיות או דאגה מצד האדם עם הפרעת קשב וריכוז. בנוסף, קשיים להיראות קשובים משאירים אחרים  בתחושה של חוסר התייחסות.

גם דברנות יתר נכנסת לקטגוריה הזאת.

סַאבְּטֵקְסְט , או בתרגום חופשי לעברית – טקסט משנה, בהקשר ספרותי  הוא טקסט סמוי; טקסט ביצירה נרטיבית אשר לא מועבר לקורא/לצופה בצורה ישירה על ידי הדמויות , אלא בצורה מרומזת, או שהתוכן מתבהר ככל שהעלילה מתקדמת. סאבטקסט יכול להתייחס גם למחשבות ולמניעים של הדמויות, אשר אינם מובאים ביצירה עצמה, אלא מכוסים רק במאמר מוסגר. לעיתים, נעשה בסאבטקסט שימוש על מנת לרמוז לנושאים שנויים במחלוקת, לעיתים קרובות תוך שימוש במטאפורה, וזאת על מנת לצמצם את הרתיעה של ציבור הקוראים/צופיםמתוך ויקיפדיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.