תגיות:

חשיבות ניהול הזמן על בסיס שבועי ליצירת חיי איכות מאוזנים אצל ADHD ובכלל בימי קורונה

יצירת מבנה בסדר היום הינה אתגר גדול עבור אנשים עם ADHD בשגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופה כזאת כמו משבר הקורונה.

מסופר על מרצה בקורס ניהול שפתח את הרצאתו בנושא ניהול זמן באמירה שהפעם ישתמש בניסוי. הוציא אקווריום ריק הניח על השולחן שלפניו ומילא אותו באבנים גדולות בגול כדורי טניס. ואז שאל את התלמידים האם האקווריום מלא והם השיבו שכן. לא, עונה המרצה ומוציא כלי עם אבני חצץ וממלא את האקווריום, בהמשך הוסיף חול ומים עד שאכן האקווריום התמלא. שאל המרצה את התלמידים מה אנחנו למדים, ענה לו אחד התלמידים אנחנו למדים שגם אם נדמה לנו שהיומן שלנו מלא במטלות תמיד אפשר להוסיף עוד.       לא, אמר המרצה אנחנו למדים שאם נניח קודם כל את האבנים הגדולות של חיינו כמו ספורט, זוגיות, חברים וכו אז יהיה לנו יותר זמן לחצץ, לחול ולמים שהחיים מזמנים לנו.

סיפור זה בעצם מחזק את החשיבות של תכנון שבועי. זאת מכיוון  שיחידת הזמן השבועית היא המקום בו אנו אמורים להביא לידי ביטוי את הדברים החשובים לנו ביותר בחיינו. אנחנו משלבים כאן, מבנה, הרגלים והסתכלות רחבה על הנושאים החשובים בחיינו.

בימי הקורונה כאשר מצד אחד המציאות משתנה כל הזמן ומצד שני חשוב לנו לשמור על סדר יום ואיכות חיים ברמה סבירה התכנון השבועי יכול לסייע לנו.

גישה זאת מאפשרת לנו לשלב בחיינו את האבנים הגדולות בחיינו. להפוך את עצמנו ממנוהלים למנהלים של זמננו. מה שלא יבוא לידי ביטוי בתכנית השבועית לא יקרה. אם לא נכניס ספורט ונגדיר לדוגמא 3 בקרים בהם נתאמן בשעות הבוקר המוקדמות( כמובן בהתאם למציאות עוד בנושא ספורט) ונשאיר את זה למתי שיתחשק לנו. זה פשוט לא יקרה. כמובן שגם יצירת התכנית לא מבטיחה שנבצע את האימון. אבל זהו תנאי הכרחי ולא מספיק.

הניסיון מראה שברגע שיצרת תכנית שבועית והקצית זמן לכל הנושאים החשובים לדוגמא: זוגיות, הורות, עבודה, ספורט, חברים וכו. הסיכויים שהם באמת יקרו גדלים בעשרות אחוזים. וכמובן שגם אם חלקם לא יקרו ניתן יהיה לעבוד על זה בתהליך האימון ולהגדיל את אחוזי העמידה בתכנית. יחד עם זאת ברור שללא תכנית הסיכויים שהדברים יקרו הם נמוכים מאד עד אפסיים. כמובן שבעידן הקורנה כשרובנו בבית התנאים קשים יותר אם אתם עובדים מהבית ומצד שני צריכים גם לדאוג לילדים הנמצאים בבית זה אתגר גדול מאד. חלק מהפתרון הוא לשלב תכנית לילדים הכוללת את הלמידה מרחוק וזמן משחקים, אבל גם לזמן איכות הורים וילדים.

סטיבן קובי מי שכתב את רב המכר 7 הרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד מתייחס בספרו החדש "העיקר להתחיל בעיקר" לחשיבות ההתייחסות לשבוע בתכנון.

1.האפשרות להתחדשות אישית מאוזנת לדוגמא להתאמן 3 בקרים בשבוע בספורט חצי שעה כל פעם, להוסיף 15 דקות מדיטציה כל יום ומנוחה בסוף השבוע. שמירה על העקרונות האלה בתכנון מונעת שחיקה ועייפות הפוגעת באיכות חיינו.

2. שלם- חלקים- שלם השילוב של שתי זוויות הראייהחשוב מאדכשאנו בוחנים מה הייעוד שלנו אנחנו צריכים לדעת לעבור לחלקים המרכיבים את חיינו. השילוב של החלקים עבודה, משפחה, פיתוח אישי, חברים ותרומה לקהילה מאפשר לייצור את השלם ויותר מכך מאפשר לייצור סינרגיה. לדוגמא אם חשוב לי ספורט וחשובה הזוגיות ניתן ללכת ביחד עם בן/בת הזוג כמה פעמים בשבוע.

חשיבה של שלם-חלקים- שלם מעצימה אותנו לראות מערכות יחסים וליצור את החיבורים המובילים לצמיחה, לתרומה ולהגשמה עצמית במקום חשיבה של "קטעים- קטעים"

3. תוכן בהקשר קדימות היא פועל יוצא של הקשר, של "התמונה הרחבה", שבו משהו מתרחש. לדוגמא אם אומרים לך ברגע זה שלאדם קרוב אליך יש בעייה קשה אתה תעזוב את מה שאתה עושה ותעזור לו.

התכנית השבועית יוצרת מסגרת מוצקה, המייצגת את מיטב חשיבתנו באשר למהות הדברים החשובים ביותר , וכיצד להציבם בעדיפות ראשונה בשבוע הקרוב. זה גם מאפשר לנו להתעלם מהסחות שאינן נמצאות בסדרי העדיפויות הערכיים שלנו או בחזון שלנו.

בתהליך האימון שלי עם אנשי הADHD אנחנו מיישמים מודל העוסק בחיבור בין הערכים והמטרות שלנו לבין התכנית השבועית שלנו בחיים ובעבודה תוך יצירת מבנה והרגלים לשיפור איכות חייהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.