תגיות:

במשך החודשים האחרונים של מגיפת הקורונה מבוגרים רבים מוצאים עצמם עובדים מהבית. מצב זה של עבודה מהבית מציב אתגר קשה עבור כולם בכלל ובפרט עבור אנשים עם ADHD הנאבקים כדי להתרכז ולהיות פרודוקטיביים בבידוד או עם בני משפחה לידם.

מובאים כאן רעיונות לגבי מוקדי הקושי ודרכי ההתמודדות עם קשיים אלה.

במדינת ישראל 3.4 אחוז עובדים מהבית (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כנראה לא מאד מעודכן) חלקם פרילנסרים וחלקם שכירים זאת בטרם ימי הקורונה. אין ספק שבזמן הקורונה המספר עלה משמעותית.

מה שהם למדו במהירות הוא שהפרעת קשב וריכוז ADHD מסבכת ומערערת מספר תפקודים חשובים בעבודה מהבית: מיקוד, ניהול זמן וכישורי תיעדוף.

אתגר 1. שמירה על ריכוז כאשר החדשות  כל כך מציפות

אנשים עם ADHD לא אוהבים להיות לבד יום שלם, כאשר הם ביחד עם עוד אנשים ועובדים במשרד הם מרוכזים במחשבות בריאות ופרודוקטיביות. כאשר הם לבד קל יותר להיות מוסח ולהיתקע במחשבות לא פרודוקטיביות שלא לומר חרדות.

פתרונות אפשריים  

1.למצוא מישהו לבדוק איתו בבוקר רשימת משימות ותיעדוף ולבדוק סטטוס של המשימות מיום קודם.

2.להשתמש בטיימר להגדיר זמן לעבודה וזמן להפסקה זה מאפשר להישאר ממוקד במשימה תוך מודעות לזמן שנשאר עד להפסקה או לחילופין כמה זמן נשאר בהפסקה עד שתחזור למשימה.

אתגר 2. התמודדות עם הסחות כאשר הרשת החברתית סוערת והמשפחה מסביב.

 הסחות שקשורות לאינטרנט אם זה רשתות חברתיות או כאמור חדשות ו/או סתם מאמרים בנושאים שונים שמעניינים ומסיחים. או הסחות של בני המשפחה ומשימות משפחתיות כמו הקפצה של ילדים לחוגים או חברים.

פתרונות אפשריים

1.לשבת בסביבה עם הכי פחות מסיחים ויזואליים אפשריים.

2.להשתמש באזניות עם מוסיקה כדי למנוע רעשי רקע מהסביבה הקרובה.

אתגר 3. שמירה על פרודוקטיביות גם כאשר אף אחד אינו רואה אותך

אנשים נאבקים לעבוד מספר שעות דומה למשרד. חלק טוענים שבמשרד הם עובדים 6 שעות בעוד שבבית הם עובדים בפועל 3 -4 שעות. הם מוצאים עצמם מבצעים מטלות בית הנראות חשובות והן קלות הרבה יותר כי הם מסתובבים במקום לשבת ליד המחשב ולבצע את עבודתם.

פתרונות אפשריים

1. אתה צריך לבודד  את עצמך הכי טוב שאתה יכול בשעות שאתה מרגיש יעיל . אם זה בשעות הבוקר המוקדמות קום מוקדם ונצל אותן היטב, אם זה רק באחת בצהרים זה גם טוב. מעסיקים מבינים שפרודוקטיביות  יורדת בריחוק חברתי, אז אל תלקה את עצמך כאשר זה קורה.

2. במקום להתמקד במשימה אחת יש שמתמקדים ב4 משימות רלבנטיות שצריכות להתבצע. הם נותנים להן(לדוגמא) 3 ימים לביצוע, כאשר הם משתעממים מאחת עוברים למשימה אחרת חשובה. וכאשר משתעממים מאותה משימה הם חוזרים למשימה המקורית או עוברים למשהו אחר ברשימה. בסופם של 3 הימים הם אמורים להיות לאחר ביצוע 4 המשימות.

אתגר 4. תיעדוף ותזמון כאשר משימות מגיעות מכל כיוון

סוג של מוצפות שילוב של עייפות ועודף משימות ודדליינים. קשה מאד להתרכז במיוחד אם יש דדליינים שמתנגשים. לעיתים הפתרון שבוחרים אנשי הADHD הוא ללכת לישון.

פתרונות אפשריים

1.להתחיל את היום בשאלה מה הכוונות שלי היום? זה יכול לעזור לי לתעדף. כמו כן שימוש ביומן אאוטלוק או גוגל קלנדר + רשימת משימות.

2.רשימת משימות TO DO LIST להעלות את כל הדברים שיושבים לך בראש ומלחיצים אותך. שמור זאת באפליקציה. בכל בוקר להעלות מתוך הרשימה את המשימות בעדיפות גבוהה. מחק דברים ישנים והוסף משימות חדשות. בסיום צור רשימה של 3-4 משימות לביצוע באותו יום.

אתגר 5. הימנעות מהיפר פוקוס לא בריא

יש  הזקוקים לעזרה בלזכור לאכול לשתות או ללכת לשירותים. יותר קל להם להיכנס להיפר פוקוס ולעבוד בצורה מוגזמת.

פתרונות אפשריים

1.להכין לוח זמנים ולעמוד בו להתלבש בבוקר יעזור למוח להיכנס למוד של עבודה. לקחת הפסקות ולהקפיד לאכול צהרים. עבודה מרחוק עלולה לייצור היפר פוקוס וזה יכול להיות יתרון אלא אם אתה מדלג על אוכל ושתייה ומוצא עצמך מותש או שאתה מפספס משימות שהיית צריך לעשות. מילת המפתח כאן היא ניהול ההיפר פוקוס והזמן.

אתגר 6. התמודדות עם חוסר במבנה ובעמיתים

הריחוק הפיזי מעמיתים לעבודה הופך את זה לקשה יותר לזכור לכלול אותם בשיתופי פעולה, לעדכן אותם בהתקדמות שלך, או לבקש מהם עזרה כאשר אתה נתקע. רוב האנשים אוהבים לעבוד עם אנשים ומקבלים תמריץ לפעול כאשר רואים אחרים עובדים. לעבוד לבד יכול להיות משעמם, בודד ומפחית מוטיבציה לעיתים. אנשים עם ADHD מתקשים לייצור מבנה והריחוק מהעמיתים והמנהלים גם מקשה עליהם בכך.

פתרונות אפשרים

1.לקום באותה שעה כל בוקר ולהיצמד לשגרת בוקר קבועה הכוללת ספורט, מדיטציה, אוכל ,מקלחת ולבוש.

2.לקבוע זמן קבוע לתקשורת עם מנהל או שותף לעבודה שיחת טלפון או תקשורת אינטרנט.

3.צור אזור עבודה נפרד ושמור על שעות עבודה קבועות

מקורות

אתר ADDitude

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.