תגיות:

המשפט the obstacle is the way נכתב לפני כ2000 שנים ע"י הקיסר מרקוס אורליוס  אחד מאבות הסטואיזם. פילוסופיה מעשית הרלבנטית גם לימינו אנו בכלל ובוודאי בימי קורונה בפרט.

התמודדות עם מכשולים הינה מרכיב חשוב בהתפתחות ובהצלחה שלנו.

כבר בביטוי המכשול הוא הדרך, טמונה תפישה חשובה. אין דרך בלי מכשולים וברגע שאנו מבינים זאת גם התייחסותנו למכשולים תהיה בריאה יותר וכזאת שרואה בהם חלק מתהליך ולא סיבה לעצור ולהפסיק להילחם על המטרות שלנו. 

בכל מצב יש לנו בחירה. רובנו ניצבים משותקים מול מכשולים. אתה יודע מה אתה רוצה אבל משהו חוסם אותך. אנחנו לא מרוצים מעבודתנו, ממערכות יחסים, אבל לא עושים דבר כדי לשנות.

כמי שמתמודדים עם האתגר של ADHD באופן טבעי אנחנו מתמודדים עם מכשולים רבים,  יכולתנו להתמודד עם המכשולים תשפיע על הצלחותינו להשיג מטרות בחיים.

התמודדות עם מכשול

מה יש למצליחים שמאפשר להם לעבור מכשולים? כמו ארגונים, אנשים גדולים הופכים      מכשול ליתרון, מעבר מכשולים הוא הנושא של הספר ryan holiday the obstacle is the way  , הוא רוצה להראות איך להפוך מכשול ליתרון.

כשיש לך מטרה. המכשולים מלמדים אותנו. כיום רוב המכשולים הם פנימיים ולא פיזיים,

מעבר מכשולים מורכב משלושה התפישה, הפעולה והרצון, תהליך פשוט אבל לא קל,       המכשולים הם הזדמנויות לבחון את עצמנו ולהשתפר.

תפישה מה היא תפישה? היא איך אנחנו רואים את המציאות, היא יכולה להיות מקור כוח  או חולשה. צריך משמעת כדי לשנות תפישה לראות דברים כפי שהם בצורה עניינית.          המשמעת של התפישה, רוקפלר ניצל את המשבר הכלכלי בארה"ב כדי להרוויח ממנו. ככל שהמצב החמיר הוא התמודד ברוגע. האם הוא נולד כזה. לא, הוא למד מהמשבר הכלכלי,   רבים התמודדו אבל לא למדו להתבונן ולנצל את המצב.

לתפוש משהו שאחרים רואים כאסון כהזדמנות באמצעות ראייה שקולה ורגועה.

לעיתים קרובות אנו מגיבים ממקום רגשי ולא ענייני. התבוננות רציונלית לראות את            ההזדמנות במכשול היא אפשרות זמינה.

לזהות את כוחך, הדרך בה אנחנו מחליטים אם לנצל את המצב ולהתקדם או להרים ידיים, אנחנו אף פעם לא חסרי אונים. אנחנו מחליטים .

שליטה ברגשות .תמיד יש דרך למי שמוכן לעשות זאת, יציבות רגשית חשובה,

שליטה ברגשות לדוגמא – כאשר האמריקאים הכינו את צוותי האסטרונאוטים שלהם הם     הכינו אותם להגיב ללא פאניקה כי במרחק אלפי מייל מכדור הארץ השליטה הרגשית חשובה והם התאמנו שוב ושוב.

בחלל ההבדל בין חיים ומוות תלוי ביכולת להתמקד במה שניתן לעשות. היוונים קראו לזה   אפטיה לא לתת לפאניקה להשתלט, להגיד לעצמך אני לא יכול להרשות לעצמי להיות         בפאניקה,

חופש מרגשות מאפשר להתמקד בדברים החשובים.

אם רגש לא יכול לשנות את המצב הוא לא משרת אותנו, ואין הכוונה לא להרגיש, הכוונה    שאני אהיה בשליטה ולא הרגשות. ננצח רגשות בהיגיון.

תרגל אוביקטיביות. העין הצופה היא אובייקטיבית העין התופשת מביאה שיפוטים שלנו.

שיטה אחת להסתכל על המצב כאילו הוא קורה למישהו אחר, לחשוב מה הדרכים

שהוא יכול לפעול בהן. חשוב לזכור אנחנו בוחרים  איך לתפוש את המצב.

מה בשליטתנו ומה אינו בשליטתנו?

הרגשות שלנו, היצירתיות שלנו, הגישה, הפרספקטיבה, התשוקה, ההחלטיות .זה מגרש    המשחקים שלנו.

מה לא בשליטתנו? מזג האוויר, הכלכלה, רגשות של אחרים אופנות וכו. ההבדל בין דברים שבכוחנו לאלה שלא בכוחנו, מיקוד במה שבשליטתנו מגביר את כוחנו. צריך לשאול האם יש לי בחירה האם זה תלוי בי?

התמקד ברגע ולא במפלצות שיגיעו או לא. זה לא משנה אם את התקופה טובה מה שחשוב שעכשיו זה עכשיו לחיות ברגע, אפשר לקחת את הבעיה ולהפוך אותה לאתגר,

הרבה דברים מסייעים לחיות בהווה – הליכה, מדיטציה, לזכור שהרגע אינו חייך אלא חלק   מחייך.

בראי הADHD , הפרשנות שבמקרים רבים הינה שלילית משפיעה על הצורה בה אנו        תופשים מכשולים בלימודים, בעבודה בחברויות. הבנתנו את  התפישה ואת עיוותי התפישה המגבילים אותנו כADHD יכולה להביא אותנו לשינוי בתפישה,  ובכך לאפשר התמודדות     בריאה יותר עם המכשולים.

חלק שני פעולה

עקרון הפעולה

לא משנה מה קורה לך אלא מה אתה עושה עם מה שקורה, אנשים מתמודדים עם מגבלות פיזיות, מגבלות של מוצא, עוני ורעב. במקום להתלונן הם פעלו, אף אחד לא רוצה להיתקע  בתלונות, כל מכשול שאנחנו עוברים הופך אותנו לחזקים יותר, אין לנו את הפריבילגיה להימנע מפעולה. כי יש לנו מכשול שצריך לעבור , אפשר לקחת דקה לנשום להגיד זה חרה של    מצב.

תמיד צריך להתמודד עם אנרגיה, התמדה, עקביות עם אסטרטגיה עין להזדמנויות ותהליך   מכוון .

תתחיל לזוז אפילו אם זה צעד קטן לכיוון הרצוי- אמיליה ארהרט רצתה להיות טייסת אבל לא  יכלה אז היא הלכה להיות עובדת סוציאלית, עד שהציעו לה להצטרף לטיסה שבה שני   גברים יטיסו את המטוס והיא רק תשתתף אפילו ללא תשלום, והיא הסכימה להצטרף אבל  חמש שנים אח"כ הייתה לטייסת הראשונה שטסה מעל האוקיינוס ונכנסה לספרי ההיסטוריה.

הרבה פעמים אנחנו נמנעים מפעולה בטיעונים שאנחנו עוד לא מוכנים.

אומץ הוא בעיקר נקיטת פעולה, זה שהתנאים אינם טובים לא אומר שלא צריך לפעול.

תרגל עקביות התמדה 

אם עלינו לעבור מכשול התמדה היא מרכיב עיקרי, היא לנסות עד שמוצאים את הדרך       הטובה הנכונה.                                                      

לעיתים ניתן להיעזר במכשול , גנדי התמודד באי אלימות נגד הבריטים, אנחנו יכולים לנצל  את המכשולים להתעלם מהם,

תעל את האנרגיה ארתור אש שחקן הטניס  משוחרר פיזית ומתוח מנטלית, הפך לטניסאי  מצליח מאד על ידי כך שהתמודד עם הלחץ הפיסי, ברוגע, אבל מתוח פיסית ומביא את יכולותיו לידי ביטוי.

איננו יכולים לשלוט בעולם מסביבנו, מכשולים מסוימים יכולים להיות בלתי עבירים, אבל ניתן להשתמש במכשולים כאמצעי לרכוש מיומנות חדשה, בעיות הן הזדמנות בשבילנו לעשות   את הטוב ביותר (לא את הבלתי אפשרי).

בהקשר הADHD  העשייה היא התגברות על הדחיינות על הקושי באקטיבציה בהתחלה.

התמודדות עם כל הגורמים העוצרים אותנו כחלק מתפקודי הניהול להתחיל משימות          המקדמות אותנו למטרותינו.  בוודאי כשאנחנו עומדים מול מכשול שהופך בקלות לבלם      שמתחבר מיידית לנטייה הטבעית לדחיינות של אנשי הADHD. לכן עשייה היא מרכיב בסיסי לכל התגברות על מכשולים במקום להתבוסס בחשש מכשלון.

חלק שלישי רצון

הרצון הוא הכוח הפנימי שלנו שלא מושפע מהעולם החיצוני, אם פעולה הוא מה אנחנו עושים כשכוח חיצוני משפיע עלינו, רצון מופיע כשאין שום כוח חיצוני שמשפיע עלינו. גם במצבי  משבר, כוח הרצון ניתן ללמידה , ניתן לאמץ שמחה גם בתקופות רעות, לרצון  יש יותר  קשר עם כניעה מול כוח, רצון אמיתי קשור לצניעות. גמישות וחוסן.

מה יישאר מול המכשולים הגדולים ביותר? המשמעת של הרצון .

אם תפישה ופעולה הן דיספלינות של המוח והגוף, הרצון הוא הדיסציפלינה של הלב והנשמה, זה הדבר היחידי בו אנו שולטים במאה אחוז, בעוד שאני יכול להשתדל לתפוש בצורה      מסוימת ולהשקיע מאמץ לפעול. הרצון שונה כי הוא בתוכי, הוא נותן לנו כוח למצוא את       המשמעות במצבים בעייתיים.

לחשוב על אחרים להוציא את המקסימום ממצב קשה, היה מודע לכאב אבל המשך לעבוד

על המטרה. הרצון מכין אותנו ומגן עלינו מהבלתי צפוי, זה מה שמאפשר לנו להמשיך למרות הקשיים. גם כשחלומות הבלהה שלנו מתגשמים. בכל מצב תמיד אפשר להתמודד עם        הבלתי צפוי, להגן על עצמנו, להציב מטרה גדולה, להתכונן.

בנה את הכוח הפנימי. אנחנו יוצאים מהנחה שמגבלותינו ילוו אותנו כל חיינו, אנחנו צריכים להילחם ליצירת השינוי ולא לקבל את המגבלות שלנו,

פרה מורטום לבדוק בפרויקט מה עלול להתקלקל מראש, להכין תכנית אלטרנטיבית, כדי    לא להיות מופתע מכישלון, הסטואים חשבו על זה מזמן, לחשוב מראש בכתיבה או בראש   מה עלול להיכשל, מה עלול לפגוע בתכנית, להיות ישר " מה אם? " לנהל ציפיות  מי שמוכן  לאכזבה לא יתאכזב.

ניהול ציפיות לא הכל תלוי בנו, לעיתים אנשים לא יעמדו בהתחייבויות כלפינו, חשוב להיות  מוכנים . "קוו לטוב אבל היו מוכנים לרע".

אנחנו יודעים שמשהו יכול ללכת רע. אבל אם התכוננת לרע לא תהיה מופתע, אם מוכנות    אנחנו יכולים להתכונן לכשלון ולהיות מוכנים להצלחה.

כוח הרצון הינו המרכיב הפנימי כמו אצל כל אדם, אצל אנשים עם הפרעת קשב כוח הרצון      הוא כמו שריר שאפשר לפתח אותו באמצעות התמודדות עם קשיים, פעילות ספורטיבית כמו     ריצה המחייבת אותנו להתמודד עם קושי לאורך זמן מחשלת את כוח הרצון ותאפשר            

להתמודד גם במצבים שונים ולא רק בריצה. אפשר לומר שכוח הרצון הינו כמו שריר דמיוני   שאימון  בפיתוח שלו מאפשר התמודדות גם בתחומים אחרים.

מקורות

Ryan Holiday :the obstacle is the way

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.