תגיות:

, ,

מיכל הדלק של אנשי הADHD

בארקלי מדמה את האנרגיה של אנשי הADHD למיכל דלק , ניהול הרגשות מרוקן את מיכל הדלק של אנשי הADHD, לכן הם יותר חולים מאחרים, חלקית מתחזוקה בריאותית לקויה וחלקית מההתנהלות הרגשית הדורשת מהם אנרגיה רבה כך שבסוף יום לימודים או עבודה הם מותשים. אין ספק שבארקלי מעלה כאן סוגיה חשובה מאד שלא מוזכרת בספרות אבל מניסיוני האישי והמקצועי קיימת גם קיימת אצל רבים מאנשי הADHD .

איך נטען את מיכל הדלק?

משפטי חיזוק עצמיים (סוג של מנטרות הממוקדות ביכולות בחוזקות).

הגדלת תחושת המסוגלות העצמית(להתמקד בהצלחות, בהישגים בכל תחום).

פרסים שבחים, ככל שנגביר אותם מיכל הדלק יתמלא.

לקחת פסקי זמן 10 דקות של רגיעה, תוך כדי יום הלימודים או העבודה הפסקות קצרות כדי למלא את המיכל.

תמונת עתיד חיובית – לדמיין את המטרות והפרסים שתקבל כאשר תשיג את המטרות גם היא בעלת משמעות חיובית.

אימון יומיומי של שליטה עצמית. מתאים כמובן בעיקר למי שנמצא ברמה בינונית ומטה של שליטה, לא רלבנטי למי שיש לו שליטה עצמית גבוהה. יחד עם זאת הפסקה של האימון בשליטה מחזירה לנקודת ההתחלה.

פעילות גופנית אירובית יומיומית ממלאת את המיכל ומגדילה את כוח הרצון.

טכניקות  לשלוט ברגשות 5 טקטיקות

1.    ללמד ילדים(גם מתבגרים ומבוגרים) לזהות מצבים פרובוקטיביים מה עלול לגרום לעימות מראש אם יש ילד שתמיד נכנס לעימות אל תתקרב אליו.

2.    אם כבר מצאת עצמך במצב של עימות רגשי מה לעשות – תשב ליד מישהו שאתה אוהב רחוק מהשנוא, תמצא משהו לעשות שירחיק אותך מתקשורת עם האויב תברח מהתבנית הזאת.

3.    תעביר את תשומת הלב/ תסיח את עצמך מהאירוע תפסיק להסתכל על מה שגורם לך למתח תחשוב על משהו טוב.

4.    תארגן מחדש את האירוע /הערך מחדש את האירוע/ דבר עם עצמך ,השתמש בהומור.

5.    אחת מהפחות יעילות – אבל לעיתים מה שיש כשהרגשות עולים , הסתר את הרגשות עד כמה שאפשר לפחות מספר דקות עד שהמצב השתנה .

ככל שתפעלו מוקדם יותר כך תצליחו יותר להפחית את השפעת הגירוי הרגשי.

3 thoughts on “איך מממלאים את מיכל הדלק ומנהלים את הרגשות

  1. שלום ראובן:
    אני פסיכולוגית, עובדת עם ילדים,מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב
    רציתי לשאול אותך, מניסיונך ,למה מבוגרים שמצליחים בקריירה, מרגישים כל הזמן ריקים
    מבחינה רגשית?
    תודה.פנינה

    1. שלום פנינה סליחה על העיכוב בתגובה, אני חושב שיכולים להיות מספר הסברים לכך שמצליחנים בקריירה מרגישיםריקים רגשית. באופן כללי מכיון שיש להם קושי בוויסות, אני מניח שבחלק מהמקרים ההצלחה בקריירה באה על חשבון מערכות יחסים אחרות כמו עם בן זוג ו/או ילדים ו/או חברים. בסה,כ לכל אחד קשה למצוא את האיזון בין זוגיות קריירה והורות לא כל שכן מבוגרים עם ADHD.
      נושא שני לדעתי לחלק אחר יש קושי עם יצירת אינטימיות, מערכת יחסים המבוססת (לדעתי) על פתיחות, תקשורת גלויה ויעילה והקשבה.
      יחד עם זת אני מכיר בהחלט לא מעט מבוגרים עם ADHD שאינם מרגישים ריקנות רגשית.
      מקווה שפתחתי לך כיוון מחשבה שונה
      חג שמח
      ראובן

  2. שלום מר ראובן
    אני מורה לתלמידים מתקשים.
    נראה לי נכון מאוד החלק שהגבת לפנינה הפסיכולוגית, שהסיבה לרגש הריקנות הריגשית, היא עקב זאת, שההצלחה באה על חשבון דברים אחרים, כמו זוגיות בבית וכדומה.
    אמנם נראה לי להעיר על כך, אני חושב שחלק מהתכונות החיוביות של A.D.H.D. היא, שהם מחפשים להיות כנים עם עצמם, והחסרונות שהם מרגישים בעצמם, מודגשים להם יותר ממעלותיהם, ולכן זה נותן להם את תחושת הריקנות.
    אי לזאת, כדאי גם שילמדו לדעת את מעלותיהם, בצורה הנכונה.
    אשמח לשמוע את תגובתך על כך.
    בתודה ובברכה
    יחיאל.
    יש לי גם איזה סוג התעמלות לשליטה עצמית, שאני מציע לתלמידי עם a.d.h.d. אם זה מענין אותכם אני יכול לשלוח זאת.
    כל טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *